در این مقاله تصمیم داریم درباره اهمیت و ارتباط بین اینترنت اشیا و بلاکچین بحث کنیم و بررسی کنیم که با ترکیب این دو فناوری آیا امکانات و قابلیت‌های جدید در این صنعت ایجاد می شود یا خیر ؟

اینترنت اشیا عنوانی که این امروزه برای طرفداران و هواداران حوزه فناوری ‌های نو بسیار جذاب و کاربردی است. با بررسی و مطالعاتی که متخصصان در این زمینه انجام داده‌اند، متوجه شدند که به دلیل اینکه اینترنت اشیا یک علم و فناوری بین رشته ‌ای است و زمینه های جانبی بسیار زیادی را شامل می شود ، پس از ترکیب آن با سایر تکنولوژی ها ویژگی های جدیدی از این فناوری رشد خواهد کرد.

برای دید عمیق تر از این مقوله بهتر است نخست با مفاهیم بلاک‌چین و کاربردهایش بیشتر آشنا گردیم.

بلاکچین (blockchain) چیست؟

تعریف بلاکچین به زبان ساده  به این صورت است که باید بگوییم که زنجیره‌ ای از بلاک‌های به هم پیوسته می باشند که مجموعه‌ای از اطلاعات و داده ها را همراه خود دارند. این داده می‌توانند شامل هر موضوعی باشند ؛ به طور مثال داده هایی درباره دارایی‌های دیجیتال یک شخص مانند ارز دیجیتال و بیت‌کوین و … تا اطلاعات حقوقی ، قضایی و جرم و …در سابقه های افراد.

برای کسب اطلاعات درباره آموزش ترید با کارشناسان ما همراه باشید.

اکنون سوالی که مطرح می شود این است که آیا داده هایی که این بلاک ‌های به هم پیوسته ذخیره می‌کنند تا چه حد مورد مثوق و قابل استناد است. به این که شخصی قادر نیست به این داده ها دسترسی پیدا کند و داده ها در زنجیره‌های بلوکی به طور از رمزگذاری شده ی امن به نام هش (hash) ذخیره می شوند نیز باید مد نظر قرار گیرد.

هش (hash)  در لغت به معنای مخلوط کردن است یعنی در این شیوه اگر داده های هر بلاک کمترین تغییری بکند داده های کل زنجیره بلوکی به هم ریخته و اطلاعات آن زنجیره کاملا از کل زنجیره خارج می گردد.

در حقیقت بلاک‌چین وقتی به طور صحیح عمل می‌کند که همه بلاک ها در مورد درستی اطلاعات اتفاق رای داشته باشند. در حالت تغییر در هر بلاک کل شبکه از کار می افتاد.

به دلیل آن که که یکی از موانع برای گسترش اینترنت اشیا و زیر شاخه های آن مانند خانه ‌های هوشمند، ابزار های هوشمند، شهرک های هوشمند و … تامین امنیت داده ها می باشد بنابراین بهره گیری از فناوری بلاکچین که قادر است امنیت را به طور کامل در تکنولوژی‌های زیرمجموعه اینترنت اشیا اعمال کند از الزمات فوری این صنعت می باشد.

در فرض بهره گیری از این فناوری امن در اینترنت اشیا باید انتظار شکوفایی بزرگی در اینترنت اشیا مخصوصا در زمینه های بسیار اساسی مثل اطلاعات بانکی و اقتصادی ، شبکه سلامت و بهداشت و…. باشیم.

البته این اصل که بلاکچین به دو فناوری شبکه‌ای و فناوری داده‌‌ای تقسیم می شود را باید در مطالعات مد نظر قرار داد.

بهره گیری از بلاکچین در اینترنت اشیا

اصولا از بلاک‌چین در همه ویژگی ها و زیر شاخه های اینترنت اشیا و هوشمند سازی می‌توان بهره برد. ولی تمرکز اصلی غالبا در زمینه هایی است که حفظ امنیت و اطلاعات در آنها حیاتی می باشد و یا در فرض تغییر و دستیابی دیگران به داده های آن خسارت های جبران‌ناپذیری رخ خواهد داد.

آیا استفاده از بلاک‌چین در اینترنت اشیا همیشگی است ؟

همانگونه که اطلاع دارید قابلیت‌ها و زیرمجموعه‌های اینترنت اشیا بی شمار می باشد به صورتی  که برخی اوقات آن را اینترنت همه چیز نیز می نامند، در حقیقت به این معنا که امکان ورود هر شی به این شبکه گستره به وسیله یک سنسور وجود دارد.

موضوع دیگر توجیح و امکان پذیری  استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین در همه این بستر ها و زیر شاخه ها می باشد.

فقط به این علت که در فرض بهره گیری از فناوری بلاک‌چین، به اطلاعات ذخیره شده در شبکه اینترنت اشیا امنیت بخشیده اید نباید فراموش کنید که بلاکچین همواره نمی‌تواند کمک حال و مفید بماند.

آمار و بررسی ها نشان داده که بهره گیری از این تکنولوژی امن در زمینه های غیر معاملاتی کاربردی و سود آور نیست. در حقیقت وقتی باید از بلاک‌چین بهره برد که هدف این باشد اطلاعات و داده ها بین دو طرف تبادل و به اشتراک قرار داده شوند. اصولا هدف از اینترنت اشیا تحلیل و پردازش اطلاعات در حج بالا و رهگیری داده های مفید در درون آن‌ها می باشد که بلاکچین در این زمینه نمی‌تواند کمکی بکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *