الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال یکی از بخش‌های تکنیکال کلاسیک می باشند که از اهمیت بالایی برخوردارند. این الگوها قابل اعتماد هستند و در بازارهای مالی و بورس اعتبار زیادی دارند. به طوریکه بعد از مشاهده کردن الگوهای برگشتی می‌توان اقدام به خرید و فروش نمود.اما الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال چیست و چه انواعی دارد؟ما در این مقاله شما را با الگوهای برگشتی آشنا می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم.در بازارهای مالی در نمودارهای مالی مختلف الگوهایی با ساختار و آرایش خاص ظاهر می‌شوند. این الگوها یا برگشتی هستند و یا ادامه دهنده.الگوهای برگشتی همان‌طور که از نامشان برمی‌آید، باعث تغییر جهت در روند شکل گرفته می‌شوند. هنگامی که الگوهای برگشتی در نمودار قیمت ظاهر می‌شوند بازار حالت برگشتی پیدا خواهد‌ کرد. یعنی همان روند صعودی یا نزولی قبلی در صورتی که یک الگوی خاصی در آن شکل گیرد، این دفعه به صورت نزولی یا صعودی در‌می‌آید.پس در انتهای یک روند صعودی با دیدن الگوی برگشتی متوجه خواهیم ‌شد که به پایان روند صعودی رسیده‌ایم و روند نزولی شروع خواهد شد.در این حالت الگوهای برگشتی نزولی هستند و به صورت سر و شانه سقف، سقف دو قلو یا سقف سه قلو ظاهر می‌شوند.در روند نزولی نیز به همین شکل با دیدن الگوی برگشتی پایان روند نزولی و شروع روند صعودی را خواهیم داشت.در این حالت الگوهای برگشتی صعودی هستند و به صورت سر و شانه کف، کف دو قلو و کف سه قلو نمایان می‌شوند.

انواع الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال

الگوی سر و شانه احتمال پایان روند صعودی و آغاز روند نزولی را نمایش می‌‌دهد.این الگو، در پایان یک روندصعودی مشاهده می‌شود و باعث تغییر جهت بازار و حرکت به سمت نزول قیمت خواهد شد.در الگوی برگشتی سر و شانه سقف، شاهد سه قله خواهیم بود. قله وسط ارتفاع بیشتری نسبت به دو قله دیگر خود دارد. در واقع قله وسط قسمت سر و قله های کناری شانه ها هستند.هر سه قله در این الگو با یک سطح حمایت یا که اصطلاحاً خط گردن نامیده می‌شود برخورد می‌کنند. زمانی که قیمت از قله سوم نیز به همین سطح حمایت باز می‌گردد، احتمالاً باید منتظر شکست خط گردن و آغاز روند نزولی باشیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آموزش ترید با کارشناسان همراه باشید.

الگوی برگشتی سقف دو قلو یا دو قله

الگوی سقف دو قلو، الگوی برگشتی نزولی دیگری است، که تحت عنوان الگوی دو قله نیز شناخته می‌شود. معامله‌گرها برای مشخص‌کردن برگشت روند از این الگو استفاده می‌کنند. در الگو سقف دوقلو قیمت تا حد مشخصی بالا می‌رود و سقوط می‌کند. سپس تا همان سطح مقاومت یا خط گردن بالا رفته و تا همان سطح قبلی سقوط می‌کند. در چنین شرایطی، احتمال شروع یک روند نزولی خیلی قوی وجود خواهد داشت.

الگوی سقف سه قلو

الگوی سقف سه قلو یا سه قله یکی دیگر از الگو برگشتی در تحلیل تکنیکال است . این الگوی برگشتی نزولی است، که نسبت به دو الگوی برگشتی قبلی کمتر دیده می‌شود.این الگو از سه سقف یا قله مشابه، مجاور ومتوالی تشکیل می‌شود. اگر این الگو در پایان یک روند صعودی مشاهده شود، به معنای پایان روند صعودی خواهد بود.

الگوی برگشتی سر و شانه کف

این الگو دقیقاً برعکس الگو سر و شانه سقف می‌باشد. در الگو سر و شانه کفف قیمت بعد از یک روند نزولی به سمت بالا حکت می‌کند و شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود.

الگوی برگشتی کف دو قلو یا دو دره

الگوی کف دوقلو یا دو دره، دقیقاً برعکس الگوی سقف دو قلو است. در این الگو، قیمت تا خط حمایت یا خط گردن کاهش پیدا می‌کند و دوباره بالا می‌رود. سپس دوباره تا همین خط حمایت کاهش پیدا کرده و تا همان مقاومت قبلی یا خط گردن بالا می‌رود. در چنین شرایطی، احتمالاً باید منتظر یک روند صعودی قوی باشیم.

الگوی کف سه قلو یا سه دره

الگوی سقف دو قلو از الگوهای برگشتی صعودی است که همانند الگوی کف دوقلو عمل کند. با این تفاوت که خط حمایت سه بار آزمایش می شود.در قسمت دره سوم می شکند و در نهایت منجر به روند صعودی می شود.چه زمانی با دیدن الگوی برگشتی وارد معامله شویم؟

الگوهای برگشتی از مهم ترین و قابل اعتمادترین الگوها در تحلیل تکنیکال هستند. وقتی این الگوها با واگرایی‌ها ترکیب می‌شوند بیش از پیش می‌توان آن ها را مورد توجه قرار داد.اگر در انتهای یک روند صعودی یا نزولی در کنار الگوی برگشتی شاهد یک واگرایی باشیم، اعتبار الگو بسیار بالا می‌رود. در این زمان می‌توانیم با تکیه بر این دو مورد، رعایت اصول معامله گری و رعایت حد سود و زیان وارد معامله شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *