فرصت قابل‌توجهی برای حضور بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در منابع انسانی وجود دارد. وجود فن‌آوری‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در منابع انسانی تغییرات بزرگی را ایجاد می‌کند.

نقش بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در منابع انسانی

ادغام بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در منابع انسانی، سازمان را در کارایی بهتر می‌کند. زیرا منجر به تجزیه و تحلیل، پیش‌بینی وتشخیص بهتری می‌شود. در نتیجه به بخش منابع انسانی در تصمیم‌گیری مؤثر کمک می‌کند و کارایی یک سازمان را افزایش دهد. در این قسمت نقش بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در منابع انسانی را به صورت مجزا بررسی نموده‌ایم.

نقش بلاکچین در منابع انسانی

فناوری بلاکچین شاید بیشتر به خاطر نقشش در حفاظت از زیرساخت ارزهای دیجیتال (به عنوان مثال بیت کوین) و امن کردن تراکنش‌های مالی بدون نیاز به بانک یا واسطه شناخته شده است. اما این فناوری به دنبال ورود به فضای منابع انسانی است.

متخصصان منابع انسانی با حجم زیادی از داده‌های حساس کارمندان و فرآیندهای مختلف منابع انسانی درگیر هستند.

تیم‌های منابع انسانی وظیفه دارند داده‌های حساس کارکنان مربوط به پرداخت، مراقبت‌های بهداشتی، مالی، بانکداری، سوابق انضباطی، سوابق عملکرد، بازپرداخت هزینه‌ ها و موارد دیگر را نگهداری کنند.

تمام داده‌هایی که بخش منابع انسانی نگهداری می‌کند در معرض خطر سوء استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که شرکت‌های بیشتری با نقض داده‌ها مواجه می‌شوند، بسیار مهم است که تدابیری برای جلوگیری از تقلب و حفظ امنیت وجود داشته باشد. در مواجهه با افزایش جرایم امنیت سایبری، فناوری بلاکچین یک راه حل موردقبول است

پیاده‌سازی بلاکچین می‌تواند به خنثی کردن کلاهبرداری داخلی و هک خارجی سوابق حساس کارکنان کمک کند. بلاکچین این قدرت را دارد که جایگزین بسیاری از وظایف دستی شود و تاخیرهای زمانی را در سیستم های حقوق و دستمزد فعلی حذف کند. بلاکچین همچنین راه حل های «قرارداد هوشمند» را ارائه می دهد که به شرکت اجازه می‌دهد پرداخت‌های خود را به پیمانکاران و فروشندگان خودکار و ایمن کند.

نقش هوش مصنوعی در منابع انسانی

علم و فناوری امروزی قطعاً علاقه زیادی به ترکیب بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در منابع انسانی یک سازمان خاص از خود نشان داده است.

با پیشرفت هوش مصنوعی تقریباً در هر زمینه‌ای از کسب و کار و عملیات، بهره وری و خروجی همه این بخش ها تحول بزرگی در زمینه بخش منابع انسانی نیز داشته است.

نقش هوش مصنوعی در زمینه استعدادیابی به حداکثر می رسد. زیرا به وضوح یکی از حوزه‌هایی است که در معرض هوش مصنوعی غالب است. ادغام هوش مصنوعی در جذب استعدادها به کاهش زمان فرآیند استخدام، بهره وری بالاتر بخش منابع انسانی و افزایش مدیریت تحویل نامزدی که برای کار نهایی شده است کمک می‌کند.

استخدام کنندگان یک شرکت خاص قبلاً مجبور بودند هزاران نامزد را به صورت دستی برای تعداد انگشت شماری از موقعیت ها بررسی کنند. این کار منجر به تکرار زمان، انرژی و کار می شد. با این حال، با وجود هوش مصنوعی در تصویر، فرآیند جذب استعدادها دیگر یک کار خسته کننده نیست.

نقش اینترنت اشیا در منابع انسانی

در محل کار، کارمندان معمولاً درگیر ایمیل‌ها، جلسات، تصمیم‌گیری، رعایت استانداردهای عملکرد و غیره هستند. همه این فعالیت‌ها به سختی فرصتی برای ردیابی بهره‌وری برای ما باقی می‌گذارد.

داده‌های قابل اندازه‌گیری را می‌توان توسط فناوری اینترنت اشیا (IoT) ، دریافت کرد. با این داده‌ها، بخش‌های منابع انسانی می‌توانند با ارزیابی بهره‌وری کارکنان، روندهای مرتبط با افراد، الگوهای ارتباطی و نحوه همکاری تیم‌ها برای نتایج بهتر، فرهنگ کاری مثبت و کارآمد ایجاد کنند.

شکی نیست که اینترنت اشیا حجم بی‌سابقه‌ای از داده‌های مرتبط با افراد و فرآیندهای مرتبط با آن‌ها را تولید می‌کند. داده ها برای تصمیم‌گیران و تدوین استراتژی بسیار مفید است.

ارتباط پیشرفته با دستگاه‌های اینترنت اشیا به ایجاد یک فرهنگ دیجیتالی کمک می‌کند که در آن مدیران و کارکنان می‌توانند مکرراً با هم ارتباط برقرار کنند، نظرات خود را در مورد عملکرد یکدیگر به اشتراک بگذارند، مهارت‌ها را بهبود بخشند و به یکدیگر کمک کنند تا بهتر شوند.

با استفاده از اینترنت اشیا می‌توانند فوراً اتاق‌های جلسه را رزرو کنند، با هر یک از اعضای تیم ارتباط برقرار کنند، ایده‌های خود را تبادل کنند و کارهای بیشتری انجام دهند. به این ترتیب، اینترنت اشیا اثربخشی روز کاری کارکنان را بهینه می‌کند و تجربه کاری بهتری را ارائه می‌دهد.

سلامت کارکنان را می‌توان به طور مداوم از طریق همین فناوری کنترل و اندازه‌گیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *