در ادامه این مقاله قصد داریم به تفاوت اتریوم با سولانا بپردازیم با ما همراه باشید .

توکن سولانا با نوسانات قیمتی که در طی هفته های اخیر پشت سر گذاشته است. مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است . داده های اخیر بیانگر آن هستند که سولانا توانسته با پیشی گرفتن از دوج کوین ، جایگاه ششم با ارزش ترین رمز ارز های بازار دیجیتال را به خود اختصاص دهد و به رقیبی برای اتریوم بدل شود.

از مهم ترین عوامل رشد صعودی بسیار سولانا ، می توان سرمایه گذاران این ارز دیجیتال را نام برد. از جمله این سرمایه گذاران می توان به اندرسون هورویتز و موسسه پولی چین اشاره کرد که در ماه ژوئن از ورود خود به این شبکه خبر دادند . تا آن زمان سولانا لبز (توسعه دهنده شبکه سولانا) موفق شده بود مبلغ 314 میلیون دلار را برای انجام فناوری های خود در حوزه ی امور مالی غیر متمرکز ، جذب کند. اما جالب است بدانید که سرمایه گذاری انجام شده با خرید سهام سولانا لبز انجام نشد بلکه با خرید کوین های SOL به مرحله نهایی رسید.

از دیگر عوامل رشد قیمت سولانا می توان به اعلام خبر برگزاری رویداد هکاتون اشاره کرد، که در تاریخ 8 اکتبر یعنی 16 مهر اتفاق افتاد. هکاتون در واقع رویدادی است که در آن تعدادی از توسعه دهندگان را میزبانی می کند. در این مراسم توسعه دهندگان برای رسیدن به جوایز نقدی و فرصت های تامین مالی که در نظر گرفته شده است با دیگر توسعه دهندگان به رقابت می پردازند. از آنجا که این رویداد ها کمکی است در راستای پیشرفت پذیرش فناوری ها ، اعلام خبر برگزاری این رویداد برای سولانا یک اتفاق مثبت بود.

با پیشرفت های که سولانا تواسته تاکنون بدست بیاورد ، افراد با تجربه و خبرگان حوزه بلاکچین باور دارند که این پروژه می تواند هم ردیف ابر بلاکچین اتریوم قرار گیرد و قابلیت مقایسه با آن را دارد. اما برخی دیگر از این باور نیز پا فراتر گذاشته و ادعا می کنند که سولانا می تواند کار اتریوم را تمام کند و سایر بلاکچین ها نظیر پولکادات، اولانچ و بایننس اسماورت چین رقابت کند.

سولانا چیست؟

در سال 2107 فردی به نام آنتونی باکوونکو از مدیران ارشد شرکت کوالکام با هدف بهبود یافتن مقیاس پذیری اتریوم و بیت کوین ، شبکه سولانا را بنا کرد. سولانا در واقع یک شرکت بلاک چین لایه اول با توانایی اجرای قراردادهای هوشمند می باشد. این شبکه توانست تنها در عرض 2 سال 20 میلیون دلار سرمایه را از شرکت مولتی چین کپیتال را دریافت کند.

اتریوم برخلاف بیت کوین که به عنوان شکلی از همتا به همتای تبادل پول شناخته شده است، پلتفرمی است که می تواند ویژگی همتا به همتا را به هرچیزی اضافه کند. سولانا نیز با در اختیار داشتن ویژگی اجرای قرارداد های هوشمند و زیر ساخت لایه اول می تواند با اتریوم رقابت کند . در مقایسه اتریوم با سولانا مشاهده می شود که سولانا حتی چند قابلیت اضافه تر نیز دارد.

 

آیا سولانا قاتل اتریوم است؟ 

از معیار های مهم مقایسه سولانا و اتریوم می توان تعداد مشارکت کنندگان در این دو شبکه را نام برد. از آنجا که سولانا توانسته قابلیت هایی را ارائه دهد که در رفع نواقص اتریوم کارآمد است. برخی به این شبکه لقب قاتل اتریوم را داده اند ؛ اگرچه که اتریوم تا کنون 7 هزار گره و 90 هزار اعتبار سنج دارد .حال آنکه سولانا تنها 600 گره و 1000 اعتبار سنج در اختیار دارد.

سولانا با بهرمندی از سازوکار اجماع اثبات پیشینه، به دلیل آنکه اعتبار سنج ها زمان و ساعت خود را حفظ می کنند؛ باعث شده معاملات با سرعت بسیار بیشتری انجام شوند.و دیگر نیازی به توان پردازشی گزافی از سوی گره ها برای تایید برچسب های زمانی نداشته باشند. سولانا ادعا می کند می تواند تا مرز60 هزار تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد که این مورد نیز از تفاوت های اتریوم با سولانا است. این ادعا حتی از توان بسیاری از شبکه ها مانند اتریوم، بیت کوین، و یا حتی ویزا و ریپل خارج است .

قیاس سولانا و اتریوم در حوزه ی کارمزد ها نیز جالب توجه است . از مهم ترین نقاط ضعف اتریوم می توان به کارمزد های بالا و متغیر آن اشاره کرد. این کارمزد های گزاف گاهی اوقات کاربران را مجبور می کند تا برای پردازش برخی تراکنش ها نزدیک به 65 دلار هزینه پرداخت کنند .در حالی که سولانا در مقایسه با دیگر همتایانش کارمزد بسیار پایین تری دارد .حتی این کارمزدها نیز میتواند تا نزدیک به ۰.۰۰۰۲۵ دلار کاهش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *