بسیاری از پروژه ها در حوزه ی بلاکچین وجود دارندکه به لحاظ هدف و تکنولوژی بسیار شبیه به هم هستند.در میان همه ی این پروژه ها می توان به ریپل و استلار اشاره کرد. از آنجا که این دو پروژه توسط یک نفر ساخته شده است، تا حد بسیار زیادی شبیه به هم هستند. در این مطلب به مقایسه ی این دو می پردازیم تا ببینیم کدام یک برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند.

رمز ارز ریپل

ریپل در سال 2012 توسط جدماک کالب و کریس لارسن ایجاد شد و برای این ارز دیجیتال یک توکن بومی به نام XRP ارائه کردند. ریپل با هدف خدمات مالی بانک ها ، به طور مثال انتقال پول در لحظه و با کم ترین هزینه ی ممکن ایجاده شده است.

رپل با استفاده از فناوری دفتر توزیع شده DLT، توانسته شخص سوم را در انجام تراکنش های بین مرزی حذف کند ؛ اگرچه جامعه ی هدف ریپل بانک ها بودند، اما با مزایایی که این ارز دیجیتال ارائه داده است توانسته نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند. او علاوه بر خدمات مالی در سطح داخلی، تراکنش های مالی در سطح بین المللی را درسریع ترین و کم هزینه ترین حالت ممکن انجام می دهد.

رمز ارز استلار

با اختلاف سلیقه ای که در پلتفرم ریپل ایجاد شد، در سال 2014 جدمک کالب تصمیم گرفت پلتفرم مشابهی بسازد. تفاوت ریپل و استلار تنها در برخی جزئیات می باشد، ولی از نظر ساختاری بسیار شبیه به هم هستند. استلار با هدف نقل و انتقال و تراکنش های مالی بین کشور های مختلف ایجاد شده است. او به دنبال این است که این فعالیت ها را در سریع ترین و کم هزینه ترین حالت ممکن انجام دهد. در واقع تفاوت اصلی ریپل و استلار در جامعه ای بود که مورد هدف قرار داده اند.

برای کسب اطلاعات درباره آموزش ترید با ما همراه باشید.

استلار بیشتر برای افراد عادی جامعه طراحی شده است اما ریپل به دنبال خدمات رسانی به بانک ها است. تمام کشور هایی که به لحاظ مالی فقیر ولی در حال رشد و توسعه هستند، می توانند به صورت ارزان و سریع به لحاظ اقتصادی با جهان تعامل پیدا کنند. البته این حرف به معنای عدم استفاده بانک ها از ارز دیجیتال استلار نیست.

شباهت رمز ارز ریپل و استلار

تفاوت رمز ارز استلار و ریپل:

حال که با شباهت های استلار و ریپل آشنا شدیم برای درک تفاوت ها این دو باید علت جدا شدن مک کالب را بررسی کنیم.

برخلاف جدمک کالب که به دنبال ایجاد پلتفرمی بود که علاوه بر بانک ها، افراد عادی کشور های فقیر نیز بتوانند از آن استفاده کنند، بقیه اعضای ریپل علاقه ای به این کار نداشتند. به همین دلیل مک کالب برای ساخت پلتفرمی با عقیده خود و ارائه خدمات ارزان از ریپل جدا شد.

استلار به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی کمک به محرومان شناخته می شود که البته به دفعات با دادن استلار رایگان به افراد کم بضاعت و مردم کشور های کم توسعه به این سخن مهر تائید زده است. اما اعضای توسعه دهنده ریپل نظری کاملا برخلاف استلار دارند. آنها به دنبال خدمات رسانی به موسسات مالی و بانک ها هستند. به همین دلیل است که این دو پرژه از لحاظ هدف تفاوت عمده ای با یکدیگر دارند.

دومین تفاوتی که این دو ارز دیجیتال باهم دارند، در مکانیسم توافق جمع است. تراکنش های صورت گرفته در بلاکچین برای تائید از دو فناوری اثبات سهام POS و الگوریتم اثبات کار POW استفاده می کنند. در استلار و ریپل از هیچ یک از این فناوری ها استفاده نمی شود بلکه برای استلار از پروتکل اجماع و برای ریپل از اثبات درستی استفاده می شود و از آنجا که اعتبار سنجی در هردو این فرآیند ها توسط افراد خاصی که مورد تائید بانک ها و موسسات مالی هستند، شبهات زیادی در مورد فعالیت های غیر متمرکز این دو ارز دیجیتال وجود دارد.نها ا

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، توسعه دهندگان استلار و ریپل می توانند هر زمان که بخواهند ارز های جدید را وارد بازار کنند. اما نحوه ی توزیع این ارز ها در ریپل و استلار کاملا متفاوت است. تیم توسعه دهندگان استلار اعلام کرده است که هر ساله 1درصد تورم در نظر گرفته شده است. یعنی هر سال تنها 1 درصد به تعداد توکن ها ی استلار اضافه می شود که این روند کاملا شبیه به پول های فیات می باشد. این باعث می شود دولت ها با چاپ پول تورم را در دنیایی واقعی ایجاد کنند.

اما سیستم ریپل به گونه ای طراحی شده است که تورم منفی داشته باشد. یعنی کارمزد های مربوط به تراکنش های این شبکه ازبین می رود. به این صورت که این ارز ها به یک آدرس مرده ارسال می شود و بعد از مدتی قابلیت خرج کردن را از دست می دهد و میزان سکه های در حال گردش کاهش پیدا می کنند.

کیف پول

در ایجاد کیف پول در ریپل و استلار باید هزینه ای را برای فعال سازی آدرس ها پرداخت کنید. از آنجا که در کیف پول ریپل باید حداقل 20 واحد توکن ریپل در حساب داشته باشید، باید هنگام انتخاب کیف پول دقت لازم را کنید. در استلار نیز برای فعال سازی آدرس کارمزدی از شما دریافت می شود. اما باید بدانید که این کارمزد در مقایسه با ریپل بسیار ناچیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *