اسیلاتور و اندیکاتور دو ابزار مختلف در تحلیل تکنیکال بازار های مالی هستند که امکان شناسایی زمان طلایی خرید با بهره گیری از آن وجود دارد. تحلیل تکنیکال یک شیوه نموداری تحلیل مارکت های مالی و تحلیل قیمت اوراق بهادار است. در تحلیل تکنیکال قیمت اوراق بهادار یا ارز های دیجیتال، بار اصلی تحلیل بر دوش اندیکاتور ها می باشد.

اندیکاتور ها یک عنصر مهم و اساسی از تحلیل تکنیکال هستند که در به همراه سایر اندیکاتور یا اسیلاتور ها استفاده می شوند و معمولا به روش های خرید در کف قیمتی هم مشهور هستند. اندیکاتور ها با بهره گیری از میانگین حجم معاملات، روند قیمت را شناسایی می‌ کنند. همچنین روند قیمت در آینده و حرکات مهم قیمتی را پیش بینی می نمایند و به تحلیلگر تایید و اخطار هایی برای ورود و خروج به سهم یا ارز را می‌ دهند.

اندیکاتور و اسیلاتور چه تفاوتهایی دارند؟

واگرایی مهم ترین تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور می باشد. واگرایی ها فقط در اسیلاتور ها کاربردی می باشد و در اندیکاتور کاربردی ندارند. همچنین  MACD و RSI دو تا از  کاربردی ترین اسیلاتور ها یی هستند که برای شناخت نقاط واگرایی کاربرد خیلی زیادی داشته و دارد.

اسیلاتور ها جدای از اندیکاتور ها نمی باشند  و به عنوان یکی از زیر شاخه های اندیکاتور ها دسته بندی می‌ شوند. در حقیقت اسیلاتور ها بخشی از اندیکاتور ها هستندکه معمولا به عنوان پنجره ای جداگانه در زیر نمودار نمایش داده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آموزش ترید با کارشناسان همراه باشید.

یک مثال دیگر از تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور این است که در اسیلاتور ها دو محدوده اشباع خرید و اشباع فروش داریم. در اسیلاتور های مشهور مثل RSI محور ۷۰ به بالا به اسم ناحیه اشباع خرید شناخته می‌ شوند. یعنی ناحیه ای که خریداران خسته و امکان ایجاد فشار فروش وجود دارد و همچنین محور ۳۰ به پایین رو ناحیه اشباع خرید شناخته می‌شود یعنی ناحیه ای که فروشندگان خسته و امکان ایجاد صف خرید وجود دارد.

اندیکاتور ها به چند زیر شاخه تقسیم می شوند؟

روند ها

یکی از اصلی‌ ترین ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال بازار های مالی کاربردی می باشد روندها هستند. این زیر شاخه از اندیکاتور ها در بازار های فارکس و بازار جهانی کاربرد های بسیار زیادی دارند. به زبان ساده این اندیکاتور ها بر روی، خود منحنی نمودار قرار گرفته و بر روی نمودار یا همان کندل ها سوار می‌ گردند.

حجم ها

اندیکاتور حجم همان گونه که از نام آن ها پیداست حجم و ارزش تراکنش ها را مورد تحلیل قرار می‌ دهند. این اندیکاتور ها در پنجره ای به طور جداگانه در زیر نمودار نمایش در می آید. از اندیکاتور حجم امکان شناسایی ورود و خروج پول را به بازار فراهم می کند. تنظیمات این اندیکاتور ها را می توان بر میعار حجم معاملات یا تعداد معاملات تنظیم شود. حجم ها عموما چهار اندیکاتور داشته که در بین تریدر ها و تحلیل گران بازار به نام MFI شناخته می شود.

اسیلاتور ها

همان گونه در مقدمه گفته شد؛ اسیلاتور و اندیکاتور از هم جدا نمی باشند. اسیلاتور دسته ای از اندیکاتور ها هستند که هدف آن ها تحلیل میزان هیجان فروشندگان و خریداران است. اسیلاتور ها به سنجش میزان و اندازه هیجانات خریداران و فروشندگان در حال فعالیت در آن بازار مالی می پردازند و تحلیلگرهایی را که از اسیلاتور ها بهره می برند را از میزان هیجان موجود در تراکنش ها مطلع خواهند کرد.

 

فواید بهره گیری از اندیکاتور در تحلیل تکنیکال بازار های مالی

اندیکاتور باعث می گردد که تحلیلگر تا حد ممکن تبادلات و خرید و فروش های خود را به مانند یک ربات انجام دهد.

اندیکاتور امکان شناخت روند قیمت را به تحلیل گر می دهد.

اندیکاتور به طرز چشم گیری میزان اشتباهات تریدر را کاهش می دهد.

با توجه به تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور باید گفت که اندیکاتور ها که کاربرد بسیار زیادی در تحلیل بازار های مالی داشته و دارند، قادر هستند  بازار و قیمت های نموداری را پیش بینی کرده و نشانه های خرید و فروش را در بهترین زمان به تریدر ارائه کنند. علاوه بر اندیکاتور ها ابزار های دیگری به نام نوسان نما ها یا اسیلاتور ها نیز هستند که کاربرد زیادی داشته  و شناخت این 2 ابزار برای فعالان بازار های مالی حقیقتا مفید و راهگشا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *