در این مقاله ، ما درباره ی رمز ارز متمرکز و رمز ارز غیر متمرکز صحبت خواهیم کرد تا بدانیم کدامیک بهتر است. ما معیار های مختلفی بررسی خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که کدام شیوه بهتر است.برای معامله ارزهای رمزپایه ، باید از صرافی رمز ارز استفاده کنید. اما آیا می دانستیدکه دو نوع معامله رمز ارز وجود دارد؟ تبادل متمرکز و غیرمتمرکز

تفاوت رمز ارز های متمرکز و غیر متمرکز

صرافی رمز ارز چیست؟

قبل از شروع بحث در مورد تفاوت رمز ارزهای متمرکز با رمز ارزهای غیر متمرکز ،ابتدا باید بفهمیم که مبادله رمز ارز چیست.

صرافی رمز ارز به مانند یک صرافی فیزیکی بستری است برای خرید یا فروش . هر صرافی رمز ارز دارای قوانین و مقررات مخصوص به خود است ، اما همه آنها دسترسی به مرسوم ترین رمز ارزها را برای شما امکان پذیر می کنند.

 

صرافی رمز ارز متمرکز چیست؟

صرافی متمرکز سرویسی است که در آن می توانید سرمایه های دیجیتال را به معرض خرید یا فروش بگذارید. در این سرویس، شما باید برای نظارت بر حسن انجام معامله و تأمین سرمایه از طرف فروشنده و خریدار ، به شخص سومی اعتماد کنید. معاملات در  بستر بلاکچین انجام نمی شود. برای چنین معاملاتی لازم است که اطلاعات شخصی خود را برای دریافت تاییده به واسط یا همان شخص سوم ارسال کنید. از طرف دیگر ، اگر یک شخصیت حقوقی یا  شرکت هستید ، باید اطلاعات مربوط به  شرکت خود را به صرافی ارائه کنید تا امکان تأیید حساب شما فراهم شود.

هرچه اطلاعات بیشتری به این صرافی ها ارائه دهید ، سقف تراکنش شما بیشتر می شود. کاربران این سیستم ها می توانند در صورت رخ دادن هرگونه نقص فنی یا در صورت مفقود شدن رمز ورود ، با بخش پشتیبانی صرافی تماس بگیرند.

 

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

مبادله غیرمتمرکز مشابه یک مرکز متمرکز است ، با این تفاوت که شخص سومی موجود نیست که بتوانید به آن اعتماد کنید. همه وجوه موجود در این صرافی در بلاکچین ذخیره می گردد.

این سیستم امکان تبادل نظیر به نظیر (P2P) را که به ازای دارایی ها ، توکن های محافظت شده ارائه می شود را دارند ، برخلاف سیستم مبتنی بر IOU که از تبادل پیام های رمزگذاری استفاده می کند.

 

صرافی غیرمتمرکز چگونه کار می کند؟

در شیوه مشتری (شما) ارز خود را به گیت ارائه می کند، گیت در ازای بلوکه کردن این ارز توکن هایی به مشتری می دهد. این توکن ها قابل تبادل با مشتری در بستر بلاکچین هستند. مشتری در قبال ارائه این توکن ها می تواند ارز بلوکه شده را دریافت کند.

همچنین می توانید امکان تبادل توکن ها با یکدیگر و به طبع آن تبدیل به سایر رمز ارز ها نیز فراهم شده است. تراکنش شما ، روند تطابق آن و تمام فرآیندهای مربوطه در بلاکچین صرافی ذخیره می شود.

 

صرافی متمرکز صرافی غیر متمرکز
کنترل پذیری سیستم بیشترین کنترل را دارد کاربر بیشترین کنترل را دارد
امنیت خطر هکر ها امکان هک یا مخاطرات دیگر وجود ندارد
محبوبیت بسیار محبوب محبوب کم
هزینه و کارمزد کارمزد مخصوص به خود کارمزد صفر یا بسیار ناچیز
ویژگی ها و امکانات ویژگی های متنوعی را فراهم می کند ویژگی های بسیار کمی در دسترس است
مجوز ها نیاز به کسب مجوز ار نهاد های نظارتی رسمی است نیازی به مجوز ندارد
نقدینگی حجم نقدینگی بالا حجم نقدینگی پایین
سرعت اجرای تراکنش ها در مقایس میلی ثانیه انجام می گردد. اجرای تراکنش ها می تواند تا یک دقیقه نیز طول بکشد.

 

 

 

کنترل پذیری

در یک معامله متمرکز ، کنترل حساب شما در اختیار شخص سومی است که عملیات مالی صرافی را اجرا می کند. از سوی دیگر ، با یک مبادله غیرمتمرکز کنترل تمام حساب با شماست.این یکی دیگر از دلایل برجسته محبوبیت مبادلات غیرمتمرکز است. اما همچنین عامل  افزایش پیچیدگی چنین سیستمی نیز همین عامل می باشد.

 

امنیت

صرافی های غیرمتمرکز سطح امنیتی بالاتری نسبت به صرافی های متمرکز دارند. مخاطره اصلی در تبادلات متمرکز ، هکرها هستند. آنها می توانند با نفوذ به ساختار واسطه که معاملات را انجام می دهد به یکباره دارایی تمامی کاربران یک صرافی متمرکز را به سرقت ببرند.

سرویس غیرمتمرکز از امنیت بالاتری برخوردار هستند زیرا امکان از نابود شدن سرمایه های متعدد توسط چندین کاربر به دلایل یکسان وجود ندارد ، مگر اینکه گیت های صرافی مرتبط باشد.

 

 

محبوبیت

در حال حاضر ، معاملات متمرکز از محبوبیت بیشتری نسبت به گونه های غیر متمرکز برخوردار هستند ، زیرا قدمت بیشتری دارند. حتی اگر سرویس های غیرمتمرکز امکانات خاصی نسبت به همتای متمرکز خود در حساب و کیف پول داشته باشند ، از محبوبیت کمتری برخوردار هستند. به این دلیل که مبادلات متمرکز زیرساخت و حجم نقدینگی بیشتری را ارائه می دهند.

 

هزینه ها و کارمزد ها

سیستم های متمرکز هزینه و کارمزد خدمات خود را به مشتریان تحمیل می کنند. این هزینه ها از سرویس دهنده به سرویس دهنده دیگر با توجه به امکانت ارائه شده متغیر است. در صورتی که صرافی های غیرمتمرکز برای تطابق سفارشات در بلاکچین کارمزد صفر یا ناچیزی دریافت می کنند.

 

امکانات

از نظر امکانات ، معاملات متمرکز نسبت به معاملات غیرمتمرکز تفاوت بسیاری دارند. برای تجارت پرسود تر می توانید معاملات حاشیه ای را انجام دهید ، از ابزارهای مدیریت سرمایه استفاده کنید و همچنین چندین نوع سفارش پیشرفته ارسال کنید.

صرافی های غیرمتمرکز انواع بسیار محدودی از سفارشات را امکان پذیر می کنند و همچنین امکان معاملات حاشیه ای (و ویژگی های مشابه) وجود ندارد.

 

مجوز ها

انجام مبادلات متمرکز سخت تر از مبادلات غیرمتمرکز است. سیستم های متمرکز به مجوز نیاز دارند و باید به قوانین نهاد های نظارتی منطقه خود پایبند باشند. در مقابل معاملات غیرمتمرکز تابع مقررات کشور یا منطقه نیستند زیرا به لطف بلاکچین در هر نقطه ای امکان پذیر شده اند و این بدین معناست که اگر حکومتی معاملات این چنینی را ممنوع کند ، هنوز روش غیر متمرکز می تواند در آن مناطق فعالیت کند.

 

نقدینگی

معاملات متمرکز نقدینگی بیشتری دارند زیرا چندین کاربر با توجه به روند بازار سفارشات خاصی دریافت یا ارسال می کنند. بنابراین اگر مقدار مشخصی دارایی مورد تقاضا باشد ، کاربران مختلف متناسب با آن آن را خریداری یا می فروشند. علاوه بر این ، این بازار بازیگران بزرگی دارد که حجم سرمایه موجود را کنترل می کنند.

 

سرعت

سیستم غیرمتمرکز کندتر از سیستم های متمرکز هستند. طبق برآورد ها ، معاملات متمرکز برای انجام تراکنش ها به طور میانگین 10 میلی ثانیه زمان می برند در حالی که برای شیوه غیر متمرکز حداقل 15 ثانیه زمان لازم است تا تطابق انجام گردد. علاوه بر این ، انجام یک سفارش غیرمنتظره ممکن است تا یک دقیقه هم طول بکشد ، که در مقایسه با سرویس متمرکز زمان زیادی است.

 

بررسی معاملات متمرکز در مقابل غیرمتمرکز یک موضوع عمیقا محبوب است. امیدواریم این مقاله در درک بهتر این موضوع به شما کمک کرده باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *