تفسیر الگوی پولبک، یکی از راه هایی است که می توان در بازارهای مالی با کمک احتمالات و تحلیلهای تکنیکال  تجربه بدست آورد. با استفاده از این تجربه ها می توانیم ریسک معامله خود را تا حد زیادی کاهش دهیم.

قیمت در نمودار قیمت هیچ وقت از یک خط صاف پیروی نمی کند. تغییرات قیمت در هر بازار مالی معمولاً با موج های قیمت توصیف می شود. قیمت میان موج های صعودی قیمت و موج های نزولی قیمت در حال تناوب است. در یک روند صعودی امواج بالاتر می روند و در حالت نزولی بالعکس.

پولبک چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

پولبک (pull back) در تحلیل تکنیکال یکی از اصطلاحات رایج در بین سرمایه گذاران است. معمولاً بعد از شکست حمایت و یا مقاومت در سهم پولبک اتفاق می افتد.

زمانی که یک سطح شکسته می شود، معمولاً بعد از آن شاهد یک حرکت برگشتی به آن سطح خواهیم بود.

پولبک در واقع برگشت قیمت بعد از شکست (Break out) سطوح قیمتی، به سطح قبل است.  اما این بازگشت قیمت چه فایده ای دارد ما در این مقاله به تفسیر الگوی پولبک و فرصت های ایجاد شده در پی آن می پردازیم. این فرصت برای خریداران و فروشندگان جا مانده از خرید و فروش بسیار مناسب است تا سود زیادی را بدست آوردند.

پولبک در لغت به معنای عقب ‌نشینی است ولی در بین تحلیلگران بازار بورس به بوسه خداحافظی مشهور است.

معمولاً واردات تجاری نیز در زمان پولبک انجام می شود. بعضی اوقات بازار مالی حرکت روبه بالا دارد و پیش بینی می شود که این روند صعودی ادامه دار باشد. در این حالت معامله گران منتظرند تا با کمترین قیمت ممکن وارد معامله شوند. تفسیر الگوی پولبک این امکان را برای معامله گران فراهم می آورد.

تفسیر الگوی پولبک

پولبک یک فرصت بسیار عالی برای خرید محسوب می‌شود.!

برای مثال فرض کنید در بازار بورس قیمت یک سهم در حال افزایش است و روز به روز سود بیشتری را نصیب سهام داران می‌کند. اما خرید کردن با قیمت بالا ریسک است، بعد از کوچکترین اتفاق برای پولبک اکثر سرمایه‌گذاران سود خود را از سهام خارج می‌کنند و اینجاست که یک نقطه ورود بسیار عالی جلوی روی شما نمایان می شود.

نقطه ای که سرمایه گذاران سود خود را بعد از یک روند صعودی خارج می کنند و پولبک اتفاق می افتد، یکی از بهترین زمان ها برای خرید است.

یکی از موارد مهم که می تواند برای شما عزیزان مفید باشد آموزش ترید است . به همین منظور به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید.

سهمی که به سقف شکسته شده قبلی، پولبک زد بهترین زمان برای خرید آن سهم در بورس است. زمان پولبک سرمایه گذارانی که از روند جامانده اند می تواند در بهترین زمان وارد روند شوند.

برای هر سهم در بازار بورس ممکن است چندین پولبک در یک روند رو به بالا نمایان شود. سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند متوجه این پولبک‌ ها شوند.

تقریباً در 60 درصد زمان هایی که پولبک رخ میدهد موقعیت هایی بسیار کم ریسک را می توان شناسایی کرد.

زمانی که پولبک رخ می دهد قیمت خود را برای یک جهش قدرتمند در خلاف روند فعلی آماده می کند. همانطور که گفته شد، روی این احتمال  تا 60 درصد می توان حساب کرد.

 

انواع پولبک

به طور کلی ما سه نوع پولبک داریم.

پولبک
پولبک

پولبک عادی

پولبک عادی، همان حالتی است که اکثر اوقات رخ می دهد و قابل مشاهده است. در این نوع از پولبک، قیمت به سطح مقاومت برخورد می‌کند و مجدد به حرکتش ادامه می‌دهد. اصطلاحاً در این حالت پولبک بوسه ی خداحافظی را با خط مقاومت انجام می دهد.

پولبک خارجی

در این حالت قیمت سهم قبل از رسیدن به سطح مقاومت مسیر اصلی خود را در پیش می گیرد و به حرکت خود ادامه می دهد. در این حالت سطح مقاومت لمس نمی شود چون قدرت خریداران زیاد است.

این نوع از پولبک بیانگر بالا بودن تقاضا برای سهم در حالت های صعودی است و در صورت مشاهده این نوع پولبک احتمال صعود قیمت بالا خواهد بود.

پولبک داخلی

سومین نوع پولبک، پولبک داخلی است. این نوع از پولبک یک مقدار خطر ناک می باشد، زیرا این حالت بیانگر سردرگمی معامله گران در جهت نمودار است. در این حالت قیمت خط مقاومت را رد کرده و به سمت پایین آمده و مجدد دوباره رشد کرده است. اگر قدرت و تصمیم خریداران قاطعانه تر بود این اتفاق نمی افتاد و قیمت سهم بعد از برخورد به خط مقاومت رشد خود را ادامه می داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *