تپ روت Taproot به عنوان یکی از تکنولوژی های به روزرسانی بیت کوین ، به دنبال بهبود مقیاس پذیری، امنیت و حریم خصوصی می باشد که برای تحقق این هدف نیاز به ترکیب تپ روت و یک به روزرسانی مرتبط به نام امضای اشنور می باشد. هرفردی که کمی با بازارهای ارز دیجیتال آشنایی داشته باشد ، از نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی ، امنیت و مقیاس پذیری مطلع است و از آنجایی که بیت کوین جز مهم ترین رمز ارز های دیجیتال به حساب می آید ، رفع این نگرانی ها مورد توجه قرار گرفته است که تپ روت دقیقا به دنبال انجام این هدف می باشد.

برخلاف تمام فراز و نشیب های که بیت کوین از زمان شروع به فعالیت آن تا به اکنون پشت سر گذاشته است ، همچنان به عنوان یک پشتیبان قوی ایستادگی و نظم سایر رمز ارز ها را تامین می کند. صرف نظر از تمام مسائلی که بیت کوین در طول سالیان گذشته با آن روبرو شده است مثل هک  Mt.Gox  و یا هارد فورک های نامناسب ، جامعه کریپتوکارنسی بر پایه بیت کوین در حال فعالیت می باشد. اما موضوع حریم خصوصی جز مسائلی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. بیت کوین به عنوان یک بلاکچین عمومی، به افراد اجازه می دهد که بر روی تراکنش هایی که در شبکه انجام می شود نظارت کنند و این مسئله برای برخی قابل قبول نیست.

اگرچه تکنیک هایی مانند میکس کردن کوین ها ، درصد ناشناخته بودن را افزایش می دهد ولی هیچ یک از بیت کوین ها را به یک ارز خصوصی تبدیل نمی کند. در مورد تپ روت نیز نمی توان ادعا کرد که حریم خصوصی به طور کامل حفظ می شود ولی به افزایش ناشناس بود تراکنش در شبکه کمک می کند.

تپ روت Taproot چیست؟

تپ روت به عنوان یک فورک از نوع سافت درصدد بهبود حریم خصوصی و سایر فاکتور های در ارتباط به تراکنش های شبکه , اسکریپت های بیت کوین را کارا تر می کند. تراکنش های انجام شده در شبکه بیت کوین می توانند با استفاده از ویژگی هایی مانند قابلیت چند امضایی ، زمان بندی انتشار و سایر موارد دیگر باعث پیچیده تر شدن تراکنش ها شود. بدون تپ روت ، هر شخصی قادر است به همه تراکنش هایی که از فاکتور های پیچیده استفاده کرده است دسترسی داشته باشد. با این حال ارتقا تپ روت باعث می شود که بخش های مربوط به تراکنش های بیت کوین با این ویژگی ها پنهان بماند. یعنی به این صورت که اگر تراکنش ها از این ویژگی ها استفاده کنند مثل یک تراکنش واحد به نظر می رسد . این قابلیت از نظر کاربرانی که به دنبال حفظ حریم خصوصی هستند به عنوان یک پیروزی بزرگ مطرح می شود .

بنیانگذاران تپ روت

پیشنهاد اولیه تپ روت اولین بار در ژانویه 2018 توسط گئورگ ماکسول ، توسعه دهنده ی Bitcoin Core مطرح شد. در اکتبر 2020 با درخواست پیتر وویل تپ روت با Bitcoin Core ترکیب شد . این روند برای استقرار کامل نیاز دارد تا اپراتور نود ها ، قوانین مربوط به تپ روت را بپذیرند که با توجه به نحوه ی پیشروی این روند احتمال می رود که فعال سازی آن تا ماه ها طول بکشد.

البته احتمال این وجود دارد که تپ روت با یک به روز رسانی دیگر با نام امضای اشنور اجرا شود. که این امر باعث می شود که ویژگی های دیگری مانند تجمیع امضاها ممکن شود.

امضای اشنور

امضای اشنور دربرگیرنده یک امضای رمز شده است که به وسیله یک ریاضی دان و رمزنگار آلمانی بهبود یافته است. اگرچه اشنور به وسیله حق و ثبت اختراع ، توانسته سال های زیادی از الگوریتم خود محافظت کند اما در نهایت این حق انحصاری در سال 2008 منقضی شد.

اثر تپ روت Taproot بر افزایش بهره وری شبکه بیت کوین

همانطور که گفتیم، تپ روت  بهبودهای زیادی را در حریم خصوصی بیت کوین به وجود آورد. زمانی که تپ روت با اشنور ترکیب می شود ، کارایی را در هنگام انجام تراکنش ها افزایش می دهد.

-افزایش تراکنش ها در هر بلوک

-کاهش حجم داده های منتقل و ذخیره شده در بلاکچین

-کاهش کارمزد تراکنش ها

از دیگر مزایایی تپ روت می توان به غیر قابل تغییر بودن امضا ها اشاره کرد که به عنوان یک خطر امنیتی شناخته می شود. یعنی  ویژگی انعطاف پذیری امضا به این معنی است که می توان امضای مربوط به معامله را قبل از تائید معامله تغییر داد. در این صورت به نظر می رسد که اصلا معامله ای اتفاق نیافتاده است. این مشکل یکپارچگی دفتر کل توزیع شده بیت کوین را ازبین می برد و بیت کوین در معرض مشکل اضافه خرج کردن قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *