پیش از آن که  در مورد تکنولوژی اوپن سورس یا متن باز بحث کنیم الزامی است که بدانیم نرم افزار های اپن سورس با کلوز سورس یا متن بسته  و نرم افزارهای رایگان چه تفاوت ها و فرق هایی دارند و ارتباط متن باز   با دنیای ارزهای رمز نگاری شده چیست.

انواع نرم افزارها

به صورت کلی در دسته بندی نرم افزار ها آنها را به 3 دسته  متن باز ،  متن بسته  و رایگان تقسیم می شوند.

نرم افزارهای متن بسته

بعضی از نرم افزار ها وجود دارند که گروه سازنده‌ی آن هسته آن نرم افزار را غیر قابل دسترسی برای دیگران قرار داده است. یعنی شخص ثالث فقط می‌تواند از آن نرم افزار استفاده کند و قادر به دسترسی به سورس و کدنویسی های آن نیست. این نرم افزار ها هم می‌توانند رایگان بوده و هم پولی. بنابراین اپلیکیشن ها و ساختار هایی که کد زبان برنامه نویسی آن برای اشخاص ثالث و کاربران غیر قابل دسترسی و رویت باشد  ، کلوز سورس یا متن بسته نامگذاری می گردد.

نرم افزارهای متن باز (Open Source)

تعداد بسیار زیادی از نرم افزار ها به صورتی ساخته و منتشر می شوند که بعد از انتشار برای کاربران کد برنامه نویسی نرم افزار و ساختار درونی آن برای کاربر و عموم قابل دسترسی می باشد، یعنی هر شخصی قادر است شیوه نوشتن آن نرم افزار را مشاهده کند و یا با تغییر در کد ها ، برنامه را به دلخواه خود شخصی سازی کند. تیم توسعه دهنده این مدل از نرم افزارها غالبا  از طریق پشتیبانی از محصولات خود کسب در آمد می کنند. در حقیقت چون کد برنامه نویسی این مدل نرم افزار ها در اختیار همگان قرار می گیرد ، اوپن سورس یا متن باز نامیده شده اند. کد برنامه نویسی بیت کوین نیز متن باز می باشد و هر کاربر قادر است از طریق گیت هاب به این کدها دسترسی پیدا کند.

نرم افزار های رایگان (Free)

نباید هرگز نرم افزارهای رایگان را با نرم افزارهای متن باز جابجا گرفت. در دنیای نرم افزار هابه صورت کلی هر متن بازی رایگان می باشد اما قرار نیست هر رایگانی متن باز باشد. بخض زیادی از نرم افزار های رایگان هستند که ساختار و کدهای برنامه نویسی برای کاربران غیر قابل مشاهده و دسترسی می باشد ، مثل بخش عظیمی از نرم افزارهایی که در سایت های گوناگون به رایگان دانلود و نصب می شوند.

متن باز بودن نرم افزار ها چه تاثیری در رمز ارزها دارد ؟

جمله ( بیت کوین و سایر رمز ارزها متن باز هستند و بنابر این آنها  به همین علت دارای شفافیت بالایی هستند) در دنیای رمز ارز ها جمله پر تکرار و معروفی می باشد. مفهوم این جمله این است که هر کسی قادر است به کدها و ساختار رمز ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم و … دسترسی پیدا کند و آن را مشاهده ، دستخوش تغییر کرده و با رفع اشکالات آن را برای خود شخصی سازی نماید.

علت شفافیت رمز ارزها دقیقا همین است. از آنجایی که کد های بیت کوین برای همه قابل دسترسی و مشاهده است اگر شخصی بر خلاف قوائد و ساختار بیت کوین، رفتاری را انجام دهد، این کار به وسیله سرویس دهنده های شبکه تایید نمی شود. ولی اگر شخصی اقدام به رفع یک مشکل کند یا کد را مورد تصحیح و اصلاح قرار دهد بعد از بررسی سرویس دهنده شبکه و تایید بیش از نصف کاربران این تغییرات در شبکه اعمال می گردد.

فورک

شاید برای شما سوال شده باشد که بیت کوین گلد ، بیت کوین کش ، بیت کوین دایموند و… چیستند و چه تفاوت هایی دارند ؟ منشا آنها چیست و چه تفاوت هایی با بیت کوین دارند  ؟ تعدادی از کاربران با تغییر در کد نویسی های بیت کوین اقدام به ابداع کوین های جدیدی می کنند که  در عمل دارای خصوصیت های بیت کوین اصلی با چانشی کمی تغییر است که با تایید سرویس دهنده ها به تولد کوین جدید منجر می شود که این واقعه اصطلاحا فورک نامیده می شود.

نتیجه گیری

یکی از علت های مهم شفافیت رمز ارزهای دیجیتالی متن باز بودنشان است. چرا که هر اتفاقی که می افتد  از قبل مشخص می باشد و همه چیز طبق پروسه مشخص و تعیین شده انجام می گردد و نکته ای که مهم  این است که همه کاربران قادر هستند کدی که آن ارز به وسیله آن ساخته شده است را مشاهده کنند ، به وسیله اعمال تغییر ایده های خود را روی آن پیاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *