در طول دهه گذشته ، بیت کوین نه تنها از طرف مردم عادی بلکه از طرف حکومت ها نیز مورد توجه قرار گرفته است.برخی از قدرت های مالی جهان می ترسند که بیت کوین بتواند برای دور زدن نظام سرمایه موجود یا برای پولشویی و خریدهای غیرقانونی استفاده شود که قطعا برای سرمایه گذاران خطرناک می باشد. بیت کوین مدعیست که اولین شبکه پرداحت پایاپای است که توسط کاربران خود و بدون هیچگونه مرجع مرکزی یا واسطه پیشتیبانی می شود. نبود یک واحد کنترل کننده مرکزی دلیل اصلی ترس و مخالفت سیستم بانکداری دولتی با رمز ارزها می باشد. برای فهمیدن چرایی این ترس ، لازم است که کمی بیشتر در مورد دولت ها و ارزهای عادی بدانیم.

 

مردم به چه چیزی اعتماد دارند؟

به ارز هایی که توسط دولت ها منتشر می شود در اصطلاح فیات گفته می شود. فیات ها دارای ارزش هستند چون دولت ها می گویند این اینها ارزشمند هستند . برای عده کثیری از افراد ، این ادعا ها معنایی ندارد. در هر صورت ، واحد های پولی به اصطلاح فیات هیچ پشتوانه ارزشمند مشهودی ندارند.

مردم عادی هرگز نمی توانند در قبال دریافت طلا یا نقره یا به طور مثال کنسرو لوبیا یا پاکت سیگار ، ارز های فیات را به دولت ها پرداخت کنند. تنها پشتوانه ارزهای فیات اعتبار و ارزش معنوی دولت صادر کننده است و نه چیزی بیشتر. پس اگر خواهان طلا ، نقره ، لوبیا یا سیگار هستید باید فیات های خود را با افراد یا نهاد هایی که کالا های درخواستی شما را ارائه می دهند، مبادله کنید.

 

چرا باید تبادلات مالی را کنترل کرد؟

حکومت ها فیات ها را کنترل می کنند. بانک های مرکزی نهاد انتشار یا خارج کردن واحد های پولی از چرخه تبادلات هستند و همچنین وظیفه تغییر در سیاست های پولی اهرم فشار برای اعمال نفوذ اقتصادی است را بر عهده دارند.همچنین آنها نحوه نقل و انتقال ارز های فیاترا  در چرخه های مالی ها تعیین می کنند و این رویه به آنها این امکان را می دهد تا تبادلات مالی مربوطه را رهگیری کنند ، دریافت مالیات و رصد رفتار های مجرمانه از دیگر فواید این رویه است. این کنترل وقتی از بین می رود که ارگان های غیر دولتی ارزهای خود را ایجاد کنند.کنترل پول دارای اثرات پایین دستی مهمی است ، شاید این امر بیشتر در سیاست های پولی یک کشور ، فضای کسب و کار و جلوگیری از بروز جرایم باشد. هر کدام از این مباحث دارای گستردگی و عمق زیادی است که بررسی آن ساعت ها طول خواهد کشید.

 

سیاست های پولی

در حالی که کنترل بروز جرایم در افکار عمومی اهمیت بالایی دارد ، نقشی که ارز در سیاست های مالی یک کشور ایفا می کند ، می تواند اثر بسیار زیادتری داشته باشد. از آنجا که حکومت ها به جهت جذب سرمایه ها ، ایجاد شغل یا کاهش تورم و خروج اقتصاد از رکود ، میزان پول در گردش را به صورت عامدانه افزایش یا کاهش می دهند ، کنترل پول یک نگرانی بزرگ پیچیده برای هر حکومتی است.

 

تجارت بیت کوین

دارندگان بیت کوین نیازی به سامانه بانکی موجود ندارند. این ارز زمانی در فضای مجازی تولید می گردد که اصطلاحا دستگاه های ماینر از قدرت پردازش کامپیوتر خود برای حل معادلات و الگوریتم های پیچیده که برای تایید تراکنش های بیت کوین استفاده می گردد، بهره می ببرند.حق العمل آنها پرداخت با ارز مجازی است که بصورت دیجیتال ذخیره می شود و بین خریدار و فروشنده بدون وابستگی به عامل واسط منتقل می گردد.

اگر بیت کوین یا  سایر رمز ارز ها به طور فزاینده ای همه گیر شوند ، تمامی سیستم بانکی موجود می تواند بی استفاده شود. گرچه این اتفاق با توجه به رفتار سیستم بانکی اتفاقی مثبت به نظر می آید اما هر اتفاقی دو جنبه دارد. بدون وجود بانک ، برای دریافت وام باید به کدام نهاد مراجعه کرد؟ سود پس انداز در این سیستم جدید چگونه محاسبه و پرداخت می شود؟ یا در صورت نقص فنی یا اشکال در تراکنش ها باید با کجا تماس گرفت ؟

با از بین رفتن بانک ها ، بسیاری از مشاغل از بین می رود و همچنین درآمد مالیاتی که بانک ها از آن حقوق کارمندان خود را تامین می کنند نیز از بین خواهد رفت. تجارت واسطه گری مالی و نقل انتقالات دارایی نیز به واسطه پردازش پایاپای بیت کوین از بین خواهد رفت.

تمام این موارد منجر به حذف تدریجی سیستم بانکی می شود و  ادامه بقا یکی از اصلی ترین دلیل های مخالفت سیستم بانکداری با رمز ارزها ست.

اثرات بیت کوین بر جرم و جنایت

در مورد ارتباط رمز ارز ها با جرایم صحبت های زیادی شده است، کافی است بدانیم عدم توانایی ردیابی تبادلات مالی وقوع جرایم مختلف را تسهیل خواهد کرد. قاچاق مواد مخدر ، پولشویی ، فحشا ، گسترش تروریسم ، فرار مالیاتی و دیگر اقدامات مجرمانه و براندازانه همه از جرایمی هستند که به واسطه پرداخت های بی واسطه در معرض افزایش می باشند.

 

روی دیگر بیت کوین

گذشته از این حقیقت مهم رمز ارز ها  برای انجام فعالیت های مجرمانه استفاده خواهد شد (هر چند که هم اکنون پول رایج رسمی نیز همین کاربرد را دارد) این حقیقت بیشتر برای جوسازی و لاپوشانی فساد سیستم بانکی موجود در جهان استفاده شده و حکومت ها با تبلیغات وسیع علیه بیت کوین و رمز ارز ها می خواهد ناتوانی و فساد سیستم موجود را پنهان کنند و شاید این مهمترین دلیل مخالفت سیستم بانکداری دولتی با رمز ارزها  می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *