هیچ شخصی به طور قطع اطلاع ندارد که رمز ارزهای دیجیتال تا چند سال آینده وجود خواهند داشت، ولی امکان دارد که عمر رمز ارز ها بیشتر از ما باشد. بعد از مرگ، فرآیند انتقال سرمایه های دیجیتال به اشخاصی که مدنظر ما باشد به سهولت انتقال وجوه نقد یا دیگر سرمایه های رایج نیست؛ مخصوصا اگر که این سرمایه ها به صورت محرمانه طراحی شده‌ باشند. با گسترش بیشتر ارزهای دیجیتال، صاحبان این گونه از سرمایه ها سوال مهمی را برای خود مطرح کردند : بعد از مرگ آنها  تکلیف دارایی های دیجیتال آن ها از جمله رمز ارز چه می شود ؟

سرنوشت بیت کوین ها پس از مرگ صاحب رمز ارز

امکان دارد شما قصد مطمئن شدن از محرمانگی اطلاعات شخصی خودتان پس از مرگ را داشته باشد. ولی هنگامی که موضوع اطلاعات غیرفیزیکی مطرح می شود ،‌ داستان به شدت پیچیده می گردد؛ انتقال یک سرمایه فیزیکی مانند تابلوی نقاشی آسان است. ولی در هر صورت همه افراد دارایی‌هایی دارند که به صورت فیزیکی قابل لمس نیست.

تا هنگامی که فرد در قید حیات است ، انتقال سرمایه ها بسیار ساده‌تر می باشد ولی شخصی که فوت می شود ، نمی‌تواند خیلی از کارها را انجام دهد؛ به طور مثال قادر نیست به گوگل یا اپل اطلاع دهد تا دیتاهای او را پاک شود.

با در اختیار داشتن ارز دیجیتال، دارنده آن حق دارد که از آن مثل هر شکل از دارایی ملموس یا خدماتی استفاده کند. این اصل برای حتی بعد از مرگ نیز صدق می کند ؛ یعنی اشخاص قادرند تصمیم بگیرند که چه سرنوشتی برای بیت کوین هایشان بعد از فوتشان بیافتد و آن را به فرد دیگری انتقال دهند یا نه.

در دنیای دیجیتال مشکل گم شدن دارایی‌ها بسیار بیشتر از سرمایه های فیزیکی است؛ چرا که بیشتر ارزهای دیجیتال در بلاکچین نگهداری می‌شوند و ریکاوری پسورد یا دارایی مفقود شده تقریبا محال است. امکان دارد صرافی ‌ها و حساب ‌های آنلاین، با توجه به شیوه نگه داری اشخاص از ارز های دیجتالشان، نتوانند آنها را بازیابی کنند. اکثر ارز های دیجیتال از بلاکچین بهره می برند و یک کلید اختصاصی طراحی می‌کنند؛ اگر این کلید خصوصی مفقود شود، دیگر امکان بازیابی ارز دیجیتال مورد نظر وجود ندارد.

البته همین خطر را می توان به نقطه قوت بلاک چین محسوب کرد؛ چرا که دست کم امروزه، عملا غیرممکن است که شخصی بتواند کلید خصوصی شما را سرقت کند. این کلید به اندازه محرمانه است، که هیچ شخصی بجز شما قادر به  دسترسی به آن نیست ، حتی صرافی ها . پس بدون این کلید فرد عملا هیچ دارایی ندارد.

فرآیند انتقال کلید خصوصی به اشخاص مورد وثوق و خانواده

شریک کردن اعضای خانواده و دوستان مورد وثوق پیش از مرگ، عملا بهترین شیوه برای انتقال بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شخص به آنها می باشد. بعضی از افراد مشهور حوزه اقتصاد دیجیتال ، از همین روش بهره برده اند ، تا اطمینان حاصل کنند رمز ارز هایشان بعد از مرگ شان به خانواده‌شان می‌رسد.

این شیوه به نظر بسیار مطلوب است ؛ ولی ممکن است برای هر فردی در زمینه ارزهای دیجیتال قابل پذیرش نباشد. شیوه ارث گذاشتن Bitcoin ممکن است خطرناک باشد؛ چرا که افشای کلید خصوصی، نیازمند رازداری است. اگر این شیوه را انتخاب کردید، اطمینان حاصل کنید که وراث شما به طور کامل از این شیوه اگاه هستند و قادرند ارز های دیجیتال شما را محفوظ نگهدارند و مفقود نکنند.

همچنین امکان نگهداری کلیدهای خصوصی در مکان‌های امن مانند صندوق امانات بانک و اطلاع دادن به وراث قبل از مرگ هم شیوه جالب و امنی است.

در هر صورت تکلیف ارز های دیجیتال شما کاملا وابسته به رفتار خودتان دارد و اگر قصد دارید در اختیار فرزندانتان قرار گیرد ، می بایست اقدامات ضروری را انجام دهید.ذکر وجود ارز های دیجیتال در وصیت نامه و شیوه دسترسی به آن از الزامات است

چه اطلاعاتی را باید در یادداشت جداگانه ضمیمه وصیت نامه کرد ؟

در یادداشتی جداگانه که محرمانگی آن حفظ گردد می بایست تمامی اطلاعات مورد نیاز برای دسترسی به کوین های خود را در اختیار خانواده تان قرار بدهید. داده هایی مثل مکان کیف پول سخت افزاری ، رمز ها ، سیدر ‌های  (Seed) پشتیبان و …  . در صورتی کیف پول شما بر روی تلفن همراه یا رایانه شخصی تان است، شیوه دسترسی به آن را به طور کامل برای وراث خود توضیح دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *