متخصصان شبکه مونرو یک فناوری جدید به نام تریپ‌ تیک (Triptych) را معرفی  کرده اند که قادر است حریم خصوصی امن تر و ویژگی مقیاس پذیری مونرو را افزایش قابل توجهی دهد.

به طور کامل معلوم نیست که تریپ ‌تیک در ورژن های آینده ی مونرو حضور داشته باشد، ولی به طور تفصیلی در توضیحات ششم ژانویه ی مونرو به شرح داده شده است. متخصصان بیان داشته اند کار بر روی ورژن دیگری با مقیاس پذیری بالاتر در حال انجام می باشد.

تریپ‌ تیک بر روی ساختار تراکنش های خصوصی حلقوی یا RingCT فعالیت می کند ،که به وسیله این کوین حریم خصوصی برای پنهان کردن اندازه های تراکنش ها از شیوه دیتا های ورودی های غیر واقعی استفاده می گردد. تریپ ‌تیک به مونرو این توان را خواهد داد تا حجم ورودی های غیرواقعی بالاتری را به صورت بهینه تر مدیریت نماید و در ادامه و اشاعه آن، تراکنش های بسیار محرمانه که به مدت زمان تایید بسیار پایین احتیاج دارند را پردازش و تایید  کند.

شیوه عملکرد تریپ ‌تیک

معیار تریپ‌ تیک در مقیاس پذیری لگاریتمی می باشد ، به این معنی که  به این ارز دیجیتال این توان را خواهد داد تا ورودی های غیر واقعی بیشتری را با سرعت بیشتری مدیریت کند. هم اکنون مونرو به طور دیفالت و پیش فرض، ده ورودی غیر واقعی را برای هر تراکنش مجاز می داند. در نقطه مقابل، تریپ‌ تیک به مونرو اجازه خواهد داد تا ۵۱۲ ورودی غیر واقعی پردازش کند و این واقعه به طور پیش فرض تنها ۴۵ میلی ثانیه زمان خواهد برد.

تریپ ‌تیک ویژگی های دیگری نیز ارائه می دهد. تریپ‌ تیک ازویژگی نیاز به اعتماد استقلال کامل دارد. در برنامه های مورد نیاز به اعتماد مثل شبکه های فعال شده در Electric Coin ( همان زیکش سابق )، در صورتی کاربران شرکت کننده نخستین تبانی کنند یا در صورتی که دیتا های مهمی فاش شود، به حریم خصوصی ضربه سنگینی وارد می شود.

با وجود اینکه این ارز حریم خصوصی به فاکتور های وابسته به اعتماد اتکا ندارد و وابسته نیست، ولی بیشتر سیستم های شبیه به این مدل با تریپ‌تیک به این فاکتور وابسته هستند. این واقعیت برای مونرو یک برتری و قابلیت منحصر به فرد می‌دهد.

آیا تریپ‌ تیک واقعا کاربردی خواهد بود؟

تا این لحظه به طور واضح مشخص نیست که آیا متخصصین و توسعه دهندگان شبکه مونرو از تریپ ‌تیک بهره خواهند کرد یا نه. این تکنولوژی هنوز در پله ورژن اولیه قرار داشته و تحت برررسی و تحلیل قرارنداشته است. مضاف بر این چندین بروز رسانی مقیاس پذیری دیگر هم نیز مانند RingCT 3.0 و CLSAG و Lelantus و Omniring زیر ذره بین  تحقیق و توسعه است که همه این نرم افزار ها، کیفیت حریم خصوصی معاملات ها را بالا می برند.

مونرو علاوه بر این قبلا هم نیز سایر بروز رسانی هایی را منتشر نموده است ؛ پروژه Bulletproofs  موسوم به عایق ضد گلوله در سال ۲۰۱۸ تشریح شد که میزان کارمزد و زمان مورد نیاز برای اعمال تراکنش ها را به طور موثری کم کرده بود. هارد فورک سال ۲۰۱۹ مونرو که برای ابداع ساختاررندوم اکس RandomX ایجاد شد هم سطح امنیت و میزان حریم خصوصی را با به وسیله تعدادی تغییر جزئی بالا برده است.

عدم امکان رهگیری و رصد در بلاک چین مونرو امکان دارد دردسر هایی را برای صرافی های رمز ارز ایجاد کند. در سال ۲۰۲۰، قانون جدیدی تصویب گردید که صرافی ها را ملزم می نمود تا علاوه بر اینکه معاملات های ارز های معمول و سنتی را گزارش می کنند، در صورت توان، سابقه معاملات ارزهای دیجیتال و فرستنده مبدا و منشا ارسال کننده ی آنها را نیز حفظ و در صورت لزوم ارائه نمایند. با وجود این بروز رسانی ها ، دسترسی به این اطلاعات و جزییات عملا امکان پذیر نخواهد بود.

اصلی ترین مشکل این می باشد که بعضی از کوین های XMR امکان دارد از روش اعمال مجرمانه و غیرقانونی یا برای مخفی سازی سایر دارایی ها و سرمایه های سرقتی کسب شده باشند. کوین های XMR به وسیله بات نت ها (Botnet) قابل دسترسی هستند و با اعمال سایبری و فعالیت های هکر های کره شمالی ارتباط دارند. بات ‌نت‌ها شبکه‌هایی می باشند که با در تحت کنترل گرفتن مجموعه‌ای از کامپیوترها که بات(bot)  نام دارند ، تشکیل می گردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *