تمام افرادی که در بازار های مالی ارز دیجیتال سرمایه گذاری می کنند، نگران دو مسئله می باشند: اول بحث بازگشت سرمایه و دوم ریسک های مربوط به سرمایه گذاری. اگر شما بیش از حد ریسک کنید، ممکن است بخش یا تمام سرمایه ی خود را از دست بدهید و در نهایت به ROI منفی برسید. البته همه ی سرمایه گذاری ها در هر بخشی با مقداری ریسک همراه است ولی در سرمایه گذاری های که به صورت ناخواسته در طرح های هرمی و پانزی وارد می شوند، ریسک بیشتری وجود دارد. امروزه در بیشتر کشورها طرح های پانزی غیر قانونی به حساب می آیند. به همین دلیل لازم است با این طرح ها آشنا شویم.

طرح پانزی Ponzi

طرح پانزی در ابتدا با با وارد شدن چارلز پانزی کلاهبردار ایتالیایی به آمریکای شمالی و شهرت یافتن سیستم پولی تقلبی و جعلی او ، شکل گرفت. طرح پانزی یک سرمایه گذاری جعلی و تقلبی است. چارلز توانست در سال 1920 بیش از هزار نفر را قربانی این کلاهبرداری خود کند. در واقع در این طرح برای تامین سرمایه ی کاربران قدیمی از پول هایی که از کاربران جدید دریافت می شود، استفاده می کند. این کار باعث می شود به افرادی که در لایه ی آخر قرار دارند هیچ پولی پرداخت نشود.

روش کار طرح پانزی

با یک مثال ساده به روش کار این طرح می پردازیم. در این طرح به طور مثال فردی که شرایط یک سرمایه گذاری را ایجاد کرده است، از هر کاربری مثلا 1000دلار می گیرد و وعده می دهد که در مدت مشخصی این سرمایه ی اولیه را با سود 10 درصد باز می گرداند. قبل از سر رسید این زمان مشخص از دو سرمایه گذار دیگر نیز 2000دلار دریافت می کند و با این پول به کاربر اول مقدار 1100 دلار پرداخت می کند و او را به ادامه ی سرمایه گذاری تشویق می کند. به این ترتیب با مقدار سرمایه هایی که از افراد جدید دریافت می کند، مقدار سرمایه وعده داده شده به افراد قدیمی تر را پرداخت می کند. علاوه بر این آنها را به ادامه سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران جدید نیز تشویق می کند. با رشد این طرح باید سرمایه گذارن جدیدی جذب شوند و گرنه به مرور این طرح ازبین می رود و شخص کلاهبردار با مقدار پولی که به دست آورده است فرار می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آموزش ترید با کارشناسان همراه باشید.

طرح هرمی Pyramid

در طرح هرمی پیرامید روند کار به این  صورت است که  در قسمت کسب و کار به اعضای طرح در مقابل عضویت و جذب کاربر جدید مبلغی داده می شود. به طور مثال به دو فرد A و B پیشنهاد می شود که که با مبلغ 1000دلار حقوق توزیع کننده شرکت را بخرند. بعد از خریداری می توانند خودشان حقوق توزیع کننده را بفروشند و در مقابل  به ازای هر کاربر اضافه شده مقدار سهی دریافت کنند. در نهایت پول به دست آمده نصف نصف با فرد اصلی تقسیم می کنند.

 شباهت ها و تفاوت های طرح های هرمی و پانزی

تفاوت‌ها

-در طرح پانزی ، نحوه ی خدمات مدیریت سرمایه مخفی است. به این صورت که کاربران تصور می کنند که سود بدست آمده از یک سرمایه گذاری کاملا قانونی می باشد ولی کلاهربرداران از فردی دزدیده و به فرد دیگری می پردازند.

-در طرح هرمی پیرامید با اصول بازاریابی شبکه ای کار می کند. یعنی بدین صورت که همه ی کاربران را برای کسب درآمد ، مجبور به عضویت افراد جدید می کند. پس هر کاربر قبل از پرداخت پول ،کمیسیونی دریافت می کند.

شباهت‌ها

-در هردوی این طرح ها، هدف کلاهبرداری مالی است و با وعده بازگشت پول کاربران را به سرمایه گذاری در این طرح ها تشویق می کند و این افراد قربانی این کلاهبرداران می شوند.

-برای ادامه ی هر دوی این طرح ها به یک جریان منظم پول نیاز که از طرف سرمایه گذاران جدید وارد می شود نیاز است.

-معمولا در همه ی این طرح های کلاهبردارانه هیچ خدمات واقعی عرضه نمی شود.

بیت کوین و طرح های هرمی و پانزی

در مورد بیت کوین سوءظن هایی نسبت به هرمی بودن آن وجود دارد. اما این شک ها درست نیست. بیت کوین تنها به عنوان یک پول استفاده می شود و به عنوان یک رمز ارز غیر متمرکز به وسیله رمزنگاری ایمن می شود و از آن جهت خرید خدمات و محصولات استفاده  می شود. در واقع از رمز ارز ها نیز می توان در طرح ها هرمی و پانری استفاده کرد اما به این معنی نیست که این ارز ها طرح هرمی پرامید و پانزی هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *