به پروسه به‌روزرسانی در شبکه بلاک‌چین، اصطلاحا «فورک» (Fork) نامیده می‌شود. فورک‌ها به وسیله الگوریتم اجماع و با نظرسنجی کاربران در شبکه اعمال می‌شوند.

مفهوم فورک در ارز دیجیتال چیست؟

مفهوم فورک در ارز دیجیتال چیست؟

در هر شبکه ی بلاکچین قوانینی تغییر ناپذیر به نام پروتکل وجود دارد . فورک تنها روش تغییر این قوانین به وسیله کاربران متقاضی تغییر است.

فورک یا انشعاب فرآیند به‌روزرسانی در یک نرم‌‌افزار یا شبکه است. فورک‌ها دارای دو شاخه کلی «سازگار با برنامه قبل» ( Backward Compatible) و «ناسازگار با برنامه قبل» (Backward  Uncompatible) هستند.

سازگار با برنامه قبل به فناوری یا محصولی  است که ارتباط و سازگاری با نسخه قدیمی‌تر را ممکن می کند. در به‌روزرسانی ناسازگار با برنامه قبل، نسخه قدیمی با فرارسیدن تاریخ غیر فعال شده و از دسترس خارج خواهد شد.

 دلایل اتفاق افتادن فورک چیست؟

 دلایل اتفاق افتادن فورک چیست؟

فورک‌ها به علت های گوناگونی رخ می دهند :

اختلاف بر سر مسائل فنی شبکه

اغلب کاربران درباره امکانات شبکه به اختلاف می خورند. این اختلافات بستر رخ دادن فورک و به‌روزرسانی پروتکل‌ها می باشد. مثال این قضیه حجم بلوک، کارمزد تراکنش‌ها و … است.

حل نواقص فنی و امنیتی

مسائل امنیتی یکی از چالش های شبکه‌های بلاک‌چینی است که باید به طور مداوم به‌روزرسانی گردد.

ایجاد قابلیت‌های جدید در شبکه

هر شبکه‌ای بعد از گذشت زمان نیازمند ارائه امکانات و دسترسی های جدید تر است. فورک‌های لایت کوین و بیت کوین کش مثال هایی از بروزرسانی های اینچنینی هستند.

چه گروه‌هایی در رخ دادن فورک موثر هستند؟

چه گروه‌هایی در رخ دادن فورک موثر هستند؟

غالبا، سه گروه اصلی در مورد انجام فورک تصمیم سازند.

توسعه‌دهندگان

ماینرها

فول نودها

 هاردفورک

هارد فورک‌ ها فورک های ناسازگار با برنامه قبل که در اثر انشعاب و تشکیل زنجیره بلوکی جدیدی در بلاک‌چین تولید می گردند. هاردفورک شبکه بلاک‌چین باعث تقسیم شبکه بلاکچین به بخش‌های مختلف و جداگانه‌ای می گردد. اشخاصی که هاردفورک را ایجاد می‌کنند، با کپی کردن پروتکل قبلی و اعمال تغییرات جدید ، انشعاب جدیدی ایجاد می کنند. نخالفان این تغییر همچنان می توانند در شبکه قبلی فعالیت کنند.در هاردفورک، تمام تراکنش‌ها و عملیات های پیش از به‌روزسانی در بستر جدید هم حفظ می‌شود. اما شکل آن به‌طور کلی تغییر می کند.

انواع هاردفورک

هاردفورک بحث‌برانگیز Contentious Hard Fork

این هارد فورک زمانی رخ می دهد که بین کاربران اختلاف دیدگاه باشد. این اختلافات تا وقتی ادامه پیدا می کند که برخی از اعضا برای خود یک انشعاب دیگری در شبکه تولید کنند. بیت کوین کش مهم ترین مثال این نوع هاردفورک است.

هاردفورک برنامه‌ریزی‌شده

این مدل هارد فورک قبلا به وسیله شرکت سازنده برنامه ‌ریزی می شود ، با موافقت اکثریت کاربران شبکه اعمال و بقیه افراد باید از آن تبعیت کنند.

سکه‌های اسپین آف

اسپین آف هاردفورک‌هایی هستند که در نتیجه آن‌ها کوین های جدیدی به وجود می آیند.

 

سافت فورک (Soft Fork) چیست؟

سافت فورک‌ها ، فورک های  نوع سازگار با برنامه قبلی هستند که روی شبکه اصلی اعمال و برای تغییر بخشی از امکانات شبکه اصلی ایجاد می شوند. در این مدل افرادی که بروزرسانی را نپذیرند همچنان قادر به تایید تراکنش‌های جدید می باشند ولی در یک سری از کارها محدود می‌شوند. همچنین نوع فورک نیازی به تایید اکثریت کاربران ندارند.

تفاوت هاردفورک و سافت‌فورک چیست؟

در سافت‌فورک، فقط یک بلاک‌چین معتبر باقی مانده و اعضا به‌روزرسانی آن را دریافت می‌کنند. ولی در هاردفورک، بلاکچین‌های قدیمی و جدید هر دو مستقلا وجود دارند و شبکه باید آپدیت شود تا قادر باشد بر طبق پروتکل های جدید فعالیت کند. هاردفورک‌ها از لخاظ  امنیتی بهتر از سافت فورک‌ها می باشند. چرا که یک زنجیره بلوکی دیگر با پروتکل های جدید تولید می کنند و از خطر هک شدن کل شبکه می کاهند.

تاثیر فورک بر قیمت ارز دیجیتال چیست؟

فورک ها باعث اشتباه کارشناسان در پیش‌بینی نرخ ارزهای دیجیتال می گردند. هاردفورک توانایی نابودی یا بهبود ارز دیجیتال را دارد. زمانی که یک هاردفورک ایجاد می شود ، نرخ  یک ارز با نوسانات زیادی روبرو می گردد.

چگونه را برای رخ دادن یک فورک آماده باشیم ؟

چگونه را برای رخ دادن یک فورک آماده باشیم ؟

اغلب نیازی نیست برای هر یک از فورک‌ها آماده باشیم. زیرا در صورت موافقت اکثریت کاربران یا توسعه‌دهندگان اصلی ایجاد می گردند. با پیگیری سایت‌های خبرگزاری از وقوع فورک‌ مطلع خواهیم شد. اطلاع از ارتفاع یک از راه های پیش‌بینی وقوع فورک می باشد.

ارتفاع بلوک میزان کل بلوک‌هایی است که بعد از تشکیل بلوک مبدا ایجاد شده و توسعه‌‌دهندگان شبکه پیش از انجام فورک، آن را اعلام می‌کندهر مقدار که شماره بلوک زیادتر باشد، پیش‌بینی زمان وقوع فورک سخت‌تر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *