بزرگترین جاندار فعلی زمین، نهنگ‌ها هستند. پستانداری غول پیکر اما در عین حال بسیار خونسرد و آرام. نهنگ‌ ها در بازار رمزارزها نیز حضور دارند و اگر در این زمینه فعالیت کرده باشید قطعا نام نهنگ های رمز ارز را شنیده اید ؛ خونسرد و آرام  اما بسیار اثر گذار در روند بازار.

نهنگ بازار رمز ارز کیست ؟

نهنگ شخصیتی است که حجم سرمایه بسیار بسیار بالایی در بازار هایی مانند بیت کوین در اختیار داشته و بتواند بازار را تحت تاثیر حرکات خود قرار دهند. در حقیقت نهنگ ها بزرگترین بازیگران دنیای رمز ارز محسوب می شوند.

البته این مصداق گذاری نسبی است. به طور مثال در خصوص بیت کوین، فردی اگر بین 1000 تا 10000 کوین سرمایه داشته باشد ، قطعا یک نهنگ محسوب می شوند. این معیار برای رمز ارز های دیگر متفاوت است. البته بررسی چگونگی تبدیل شدن افراد به نهنگ بازار ارز دیجیتال پیچیدگی خاصی دارد.

نخستین گروه اشخاصی است که در زمان عرضه اولیه رمز ارز تعداد بسیار زیادی از این رمز ارز را با قیمت نازل خریداری کردند. البته ثروتمندانی هم هستند که با زیر نظر داشتن بازار های مختلف و به محض پیدا کردن یک رمز ارز مستعد رشد در حجم بالا وارد این رمز ارز می شوند.

یکی از معروف ترین ها ساتوشی ناکاموتو بنیانگذار بیت کوین که بر اساس تخمین ها حدود 1 درصد از کل بیت کوین های موجود را در اختیار دارد ؛یعنی حدود یک میلیون بیت کوین.برادران وینکلووس ، بری سیلبرت وتیم دراپر هم از نهنگ های معروف محسوب می شوند.

نهنگ ها چگونه بر بازار رمز ارز تاثیر می گذارند ؟

واضح است یک یا چند نهنگ به تنهایی می‌توانند روند بازار را تغییر و قیمت ها را بالا و پایین ببرند.

نهنگ‌ها پس از بررسی وضعیت بازار، به طور ناگهانی اقدام به فروش تمام سرمایه خود می کنند اما بازار کشش و توانایی خرید تمام سرمایه آنها را ندارد. همین شوک باعث افت شدید قیمت رمز ارز مذکور می گردد. خرید و فروش های عادی در طی همین سقوط قیمت باعث افت بیشتر می گردد. پس از کاهش یافتن مقدار مورد نظر نهنگ اکنون نهنگ اقدام به جمع کردن رمز ارز ها از بازار میکند .حالا وقت افزایش قیمت است.. شبیه به پروسه افت قیمت اما با یک تفاوت ریز. اکنون نهنگ ما کل سرمایه نقد خود برای خرید رمز ارز وارد بازار می کند ، طبیعتا مقدار عرضه عادی موجود در بازار کشش پاسخگویی به این حجم سرمایه را ندارد و این فقط یک معنی می دهد ، افزایش قیمت شارپی رمز ارز.  افراد مبتدی و حتی سرمایه گذاران که با تجربه‌تر هم به طور پیش فرض این شوک افزایشی را به معنی آغاز روند افزایشی سهم میپندارند و تمام ، نهنگ ما به هدف خود خواهد رسید و ارز خود را در چندین برابر قیمت خریداری شده خواهد فروخت.

سوال مهم این است  که چرا این اشخاص تحت پیگیرد قرار نمی گیرند  و یا هیچ کنترل و نظارتی بر اقدامات بی ثبات کننده آنها وجود ندارد؟

نهنگ ها به قدری با ظرافت و دقت معامله می کنند که متخصص ترین افراد در حوزه سرمایه گذاری بعد از پایان داستان و بررسی روند معاملات و نمودار ها متوجه داستان می شوند.

به طور مثال، یک نهنگ هرگز تمام سرمایه اش را فقط در یک بازار یا صرافی به خصوص قرار نمی‌دهد. زمین بازی آنها اینقدر گسترده است که رصد و شناسایی عملا غیر ممکن شده است ، به طوری که در کمتر از یک ساعت حجم عظیمی از رمز ارز برای فروش قرار داده شده . یک راه حل ساده این است که وقتی میبیند که حجم سفارش های بزرگ به طور ناگهانی از صف خرید یک رمز ارز محو می شود احتمالا به این معناست که نهنگ در حال خالی کردن پرتفو خود از رمز ارز مورد نظر است.

بازار هدف نهنگ‌های ارز دیجیتال

در حال حاضر و با رشد قیمت ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم و اقبال عمومی به دنیای ارز دیجیتال ، این بازار ها برای نهنگ ها بسیار جذاب شده است.

نهنگ‌ها بسیار فرصت طلب بوده ولی هرگز ریسک نخواهند کرد ، آنها بعد از بررسی زیاد وارد بازار یک رمز ارز بخصوص شده و اگر همراه روند آنها شوید می توانید سود کنید ولی در صورت تاخیر در خروج سرمایه ضرر سنگینی را متحمل خواهید شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *