واژه نود یا گره تعاریف مختلفی دارد .در شبکه های کامپیتوری و مخابراتی ، نودها نقش شبکه توزیع مجدد یا حتی نقطه پایانی اتصالات بر عهده دارند. غالبا نود رایانه یا سخت افزار مستقلی است که در یک شبکه به صورت فیزیکی وجود دارد اما گاهی اوقات نود ها ممکن است به صورت مجازی وجود داشته باشند. نود مکان یا بخشی از شبکه است در آن توانایی ایجاد ، ارسال یا دریافت پیام وجود دارد. این تعریف برای نود های بیت کوین و انواع آن نیز صادق است.

نود های بیت کوین:ساختار شبکه بلاکچین بر اساس تبادل غیر متمرکز نظیر به نظیر(P2P) و بدون نیاز به واسطه یا ناظر برای ارتباط مستقیم دو کاربر طراحی شده است.بنابراین نود یا گره های بلاکچین نقش پل های ارتباطی را بر عهده دارند.هر سخت افزاری که به شبکه بیت کوین اتصال می یابد یک نود است.

انواع نود های بیت کوین

فول نود یا نود کامل  (FULL NODE)

نود های کامل وظیفه پشتیبانی و امنیت شبکه را بر عهده دارند. امکان دارد این گره ها به عنوان گره های اعتبار سنج (Validating Nodes) عمل کنند چرا که در فرآیند تأیید تراکنش‌ها و بلوک ها بر خلاف پروتکل های اجماع شبکه فعالیت می کنند. پس نود های کامل توانایی دارند تراکنش‌ها و بلوک های جدید را به بلاک چین انتقال دهند.معمولا هر نود بیت کوین یک کپی از بلاکچین بیت کوین با تمام بلوک ها و تراکنشها می باشد که البته اجرای فول نود شرط های لازم دیگری نیز دارد. (امکان دارد از یک ورژن قدیمی بلاکچین به جای آن استفاده شود.)

فول نود باید حداقل 6 ساعت در شبانه روز فعایت کند اگر چه بهتر 24 ساعته به‌طور یکسره فعال باشد.

بسیاری از فعالان این زمینه ، نود های کامل را به‌عنوان روشی برای کمک به بهبود ساختار بیت کوین اجرا می کنند. از سال 2018 ، حدودا 9700 گره عمومی در شبکه بیت کوین وجود دارد. باید دقت داشت که این آمار تنها شامل گره های عمومی است که قابل مشاهده و دسترسی هستند ، می شود.

در کنار نودهای عمومی، نودهای زیاد دیگری وجود دارند که غیر قابل مشاهده و پنهان هستند. این گره ها غیر Listening نام گذاری شدند.

 

Listening node  یا سوپر نود های بیت کوین

سوپر نود، یک فول کاملی است که به صورت عمومی قابل مشاهده می باشد. این نودها نقش انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط با هر گره دیگری که خواستار ارتباط با آن است را دارند. به همین خاطر سوپر نود به مثابه یک منبع و پل ارتباطی در شبکه عمل می کند. به این علت که سوپر نود 24 ساعت شبانه روز فعال است پس به قدرت محاسبات و سرعت اینترنت بالایی نیازمند است.

 

نودهای استخراج کننده (Miner’s Node)

نوع دیگری از نود های بیت کوین، نود استخراج کننده است. در ساختار رقابتی فعلی برای استخراج بیت کوین باید بر روی سخت افزار و برنامه های اختصاصی سرمایه گذاری کرد. ماینر ها می توانند به صورت انفرادی عمل کنند یا به صورت گروهی به یک استخر بیت کوین اتصال یابد. درروش استخر فقط  نیاز است که مدیر استخر یک فول نود را اجرا کند .

 

 Lightweight  کاربران  SPV

ساده سازی تایید پرداخت Simplified Payment Verification) ) یا به طور خلاصه SPV  روشی است که به وسیله آن مکان قرار گیری هر تراکنش در بلاک های گوناگون بدون دریافت تمامی اطلاعات تمامی بلاک ها مشخص می شود.

اجرای  فول نود اعتبار سنج کامل بر خلاف فول نود های مایینیگ به سخت افزار های خاص و گران قیمت نیاز ندارد.

قبل از شروع استخراج یک بلوک، ماینر باید تراکنش‌های معلق که گره های کامل قبلا دریافت کرده اند را تجمیع کند بعد از ایجاد یک بلاک داوطلب ، شروع به استخراج می کند. اگر استخراج موفق باشد ماینر آن را منتشر می کند تا سایر فول نود ها اعتبار آن را تایید کنند. پس گره های اعتبار سنج وظیفه تامین و اجرای قوانین اجماع را بر عهده دارند و نه ماینر ها . گره ای  که رفتار مخرب داشته یا برای انتشار اطلاعات غلط تلاش کند سریعا توسط گره های دیگر شناسایی شده و ارتباطش با شبکه قطع می گردد.

با وجود اینکه به گره های اعتبار سنج کارمزد تعلق نمی گیرد،اما همیشه به اجرای این گره ها در شبکه توصیه می شود چرا بخش مهمی از تامین امنیت شبکه و جلوگیری از کلاهبرداری بر عهده آنهاست .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *