هاوینگ بیت کوین اتفاقی است که در آن کارمزد ماینینگ نصف می گردد. این اتفاق طبق فوائد از پیش مشخص شده در کد نویسی بیت کوین رخ می دهد می‌افتد. هاوینگ بیت کوین، به عقیده عموم افراد باعث به افزایش قیمت می‌شود.

مبدع بیت کوین اعتقاد داشت که کمیابی یک عامل مهم برای ارزشمند شدن است. نصف شدن کارمزد که به هاوینگ (Halvening)  مشهور است، هر چهار سال یکبار رخ می دهد و آخرین دفعه در می 2020 رخ داد.

 

halving بیت کوین چیست؟

در کد نویسی این شبک هکه بیت کوین بر اساس آن فعالیت می کند، قائده ای وجود دارد که حداکثر تعداد بیت کوین تولیدی باید 21 میلیون بیت کوین باشد. بیت کوین‌های جدیدی که به وسیله ماینینگ تولید می گردند به عنوان کارمزد بلاک انتشار می یابند. ماینر ها، وظیفه حفظ امنیت و نگهداری دفتر کل بیت کوین را بر دوش می کشند و شبکه ، بیت کوین‌های جدید را برای استخراج کنندگان به عنوان کارمزد ارسال می نماید.

ولی در هر صورت، معمولا هر چهار سال، کارمزد ماینینگ نصف می گردد. هر هاوینگ، حجم ورود بیت کوین‌های جدید به مارکت را کاهش خواهد داد، تا در سال 2140،عملا دیگر بیت کوین جدیدی منشر نخواهد شد.

 

مبدع هاوینگ

هاوینگ، به وسیله ساتوشی ناکاموکو مخترع شبکه بیت کوین  ارائه شد. این فرآیند بسیار ساده‌ی کاستن از کارمزد و همچنین ثابت بودن میزان کل بیت کوین های تولیدی در انتهای سال 2140 مهمترین دلایل انتخاب بیت کوین به عنوان با ارزش‌ترین دارایی رمزارزی در جهان است.

یک دهه قبل ، میلیون‌ها بیت کوین به وسیله ساتوشی ناکاموکو استخراج شد. از آن وقت، نزدیک به هشتاد و پنج درصد عرضه کل ماین شده و در سال های آینده فقط نزدیک به 3 میلیون بیت کوین دیگر استخراج خواهد شد.

 

زمان های هاوینگ بیت کوین

در سال 2009  کارمزد ماینینگ بیت کوین در هر بلوک با  50 بیت کوین شروع شد.

سال 2012 نخستین هاو‌ینگ بیت کوین، کارمزد ماینینگ را 25 بیت کوین کم کرد.

سال 2016 در هاوینگ دوم، کارمزد ماینینگ به 12.5 بیت کوین رسید.

سال 2020 کارمزد ماینینگ برای هر بلوک در هاوینگ سوم به 6.25 بیت کوین کاهش یافت.

سال 2140  64 امین و نهایتا آخرین هاوینگ رخ خواهد افتاد و هیچ بیت کوین جدیدی دیگر تولید نمی شود.

 

چه چیزهایی بیت کوین را خاص کرده است؟

در صورتی که تنظیم عرضه وجوه نقد به یک شخص، گروه یا حکومت سپرده گردد، باید امنیت آن نیز ضمانت شود. فرض اصلی این است که بیت کوین غیرمتمرکز است و در زمان استفاده از آن نیازی به اعتماد به شخص ثالث یا نهاد دیگری نیست. به زبان ساده تر ، در شبکه بیت کوین هیچ ناظری بر عملکرد افراد نظارت نمی کند و هیچ شخصی قابل اعتماد نیست. به دلیل اینکه که بیت کوین به وسیله هیچ فرد یا ساختاری کنترل نمی گردد، باید قانون سخت و معینی در مورد تعداد بیت کوین نوشته شده و شیوه انتشار آنها مشخص باشد.

با تعیین عرضه کل و واقعه هاوینگ در کد نویسی بیت کوین، ساختار پولی بیت کوین محکم گردیده و تغییر آن در عمل غیرممکن می باشد. این سقف سرمایه نشان دهنده این است که بیت کوین، به مانند طلا، نوعی دارایی سخت یا هارد مانی محسوب می گردد.

 

ماینر ها و هاوینگ

به دلیل اینکه که هاوینگ، کارمزد ماینینگ را کم می کند ، انگیزه استخراج کنندگان را هم  برای فعالیت در شبکه بیت کوین با سپری شدن زمان کاهش می دهد که این به مفهوم کاهش تعداد استخراج کنندگان و میزان امنیت شبکه می باشد. برای جبران خسارت استخراج کنندگاه در آینده، ارزش بیت کوین یا کارمزد تراکنش‌ها باید متناسب با این تغییرات ، دستخوش تغییر شود.

 

شیوه تعامل با واقعه هاوینگ

بر طبق قوائد عرضه و تقاضا، کاهش میزان عرضه بیت کوین عملا منجر به افزایش تقاضای آن می شود و به احتمال زیاد باعث افزایش قیمت‌ بیت کوین نیز خواهد شد.

بهترین شیوه  برای استفاده کامل از بیتکوین، خرید بیت کوین می باشد. بیت کوین، به عنوان محبوب‌ترین دارایی دیجیتال، عملا به وسیله هر صرافی رمز ارز و … به سهولت قابل تهیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *