به طور کلی هدف بنیاد  آیوتا (IOTA) استفاده از کاربردهایی است که  پرداخت‌ های بسیار کم را با سرعت بالا و کامزد صفر انجام دهند. آیوتا بر روی برقراری ارتباطات امن و اینترنت اشیا تمرکز دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی بنیاد آیوتا و اهداف آن بپردازیم.

بنیاد آیوتا(IOTA) چیست و چگونه شکل گرفت؟

بنیاد آیوتا در اواخر سال ۲۰۱۵ توسط دیوید سونستبو، دومینیک شینر، سرگئی ایوانچگلو و سرگئی پوپوف ایجاد و به دنیا معرفی شد.

آیوتا از زمان راه اندازی توسط بنیاد آیوتا که در آلمان قرار دارد، مدیریت می شود.

نام آیوتا، IOTA، از اینترنت اشیا (Internet of things) برگرفته شده است.

ارزهای دیجیتال با هدف جایگزینی به جای پول های سنتی و فیزیکی شکل گرفتند، تا مردم بتوانند در پرداخت‌ های روزمره از این شکل جدید غیرمتمرکز سیستم مالی استفاده کنند.

جهت کسب اطلاعات درباره رمز ارز بیت کوین با سایت دکتر عباس نوروزی همراه باشید.

اما با وجود کارمزدهای بالا و پایین بودن سرعت انجام تراکنش‌ها در خصوص این ارزهای دیجیتال، به این هدف جامه عمل پوشانده نشده است.

در شبکه های مبتنی بر ساختار بلاک چین، امکان صفر شدن کارمزد وجود ندارد و میزان حداقلی و ناچیزی از کارمزد وجود دارد.

مانند بسیاری دیگر از پروژه‌ های ارزهای دیجیتال،هدف بنیاد آیوتا ایجاد یک سیستم پرداختی با تراکنش های سریع‌ تر، ایمن تر، ارزان تر و مقیاس‌ پذیرتر بود.

فلسفه پروژه آیوتا،  پرداخت های خرد با سرعت بالا و کارمزد صفر در پرداخت های روزمره و پرداخت های مربوط به اینترنت اشیا است.

شبکه آیوتا نوع منحصر به فردی از شبکه است که برای تبادل ارزش و داده بین انسان و رایانه استفاده می شود.

در تکنولوژی آیوتا به جای استفاده از شبکه بلاک چین از تکنولوژی گراف جهت دار یا دَگ (DAG) استفاده می شود.

معاملات آیوتا صرف نظر از اندازه تراکنش کاملا رایگان و بدون کارمزد انجام می شود.

با حذف ماینر در آیوتا نیازی به پرداخت کارمزد نیست و آیوتا کاملا رایگان شده است.

آیوتا با اداره کردن تعدادی نامحدود از تراکنش ها که می‌تواند به طور همزمان انجام شوند، مشکل مقیاس‌ پذیری را حل کرده است. در حالی که بلاک چین بیت کوین، حداکثر فقط ۷ تراکنش در ثانیه را می تواند تایید کند.

ارز دیجیتال آیوتا چیست؟

آیوتا دارای ارز دیجیتال منحصر به فرد خودش است، که ارز دیجیتال آیوتا یا آیوتا کوین نامیده می شود.آیوتا کوین ویژگی های خاصی از جمله تراکنش های میکرو و سرعت بسیار بالا دارد.

ارز دیجیتال آیوتا توسط بنیاد غیردولتی آیوتا نظارت می شود. همه کاربران و  توسعه دهندگان می‌توانند بدون نیاز به هیچ گونه لایسنس در آیوتا به فعالیت بپردازند.

ارز دیجیتال آیوتا یک تکنولوژی متن باز است و بجای بلاک چین از پلتفرم دَگ یا گراف جهت دار با مکانیزم اجماع احتمالی استفاده می کند. آیوتا برای هر تراکنش به حدود 0.00011 کیلو وات ساعت نیاز دارد. پلتفرم دگ (DAG) که آیوتا بر روی آن اجرا شده است، تنگل (tangle) نامیده شده است.

در سیستم دگ برخلاف بلاک چین که با در دست داشتن آدرس کیف پول افراد می توان تراکنش های آن ها را ردیابی کرد، امکان ردیابی تراکنش ها به هیچ عنوان وجود ندارد.

کوین آیوتا، جایگزین سبز صنعت کریپتوکانسی است که نیازی به استخراج ندارند. زیرا تنگل از ماینرها استفاده نمی کند. با حذف ماینرها در تکنولوژی آیوتا، این ارز در دسته بندی ارزهای دوستدار محیط زیست قرار می گیرد.

ساختار تنگل همانند ریسمانی از تراکنش های تکی است، که از طریق شبکه‌ ای از نودها به هم پیوند خورده اند.

تنگل نیازی به ماینری که تراکنش ها را تایید کند، ندارد. بلکه شبکه‌ ای از مشارکت کنندگان مسئول تایید تراکنش ها هستند. هر کاربر آیوتا برای ارسال یک تراکنش، باید دو تراکنش دیگر را به صورت تصادفی در شبکه تایید نماید. هر تراکنشی که ارسال می شود، باید توسط تعداد مشخصی از سایر کاربران اعتبارسنجی شود.

هدف بنیاد آیوتا

اهداف کلی بنیاد آیوتا کاهش هزینه تراکنش ها، افزایش سرعت، مقیاس پذیر کردن تراکنش های کوچک و پشتیبانی از تراکنش های بین اشیا است.

ابتدایی ترین هدف بنیاد آیوتا، معرفی پردازنده‌ ای همه‌ منظوره و کم‌ هزینه به سرمایه گذاران و توسعه دهندگان بوده است.

در ادامه با معرفی تنگل (Tangle)، آیوتا دو هدف دیگر را دنبال نمود. نشان دادن مشکلات عملکردی بلاک چین های مختلف به خصوص بلاک چین بیت کوین و توانمندی تنگل در مقابله با هک‌پذیری از اهداف دیگر آیوتا بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *