اگر موضوعات مربوط به ماینینگ را دنبال نموده باشید، قطعا واژه هَش رِیت (Hash Rate) را به کرات مشاهده کرده‌ اید. قصد داریم شیوه محاسبه هش ریت بیت کوین و اهمیت آن در بحث ماینینگ را بررسی کنیم.

مفهوم هش ریت و قدرت هش

تعریف قدرت هش (Hash Power) و هش ریت (Hash Rate) با یکدیگر متفاوت می باشد. قدرت تحلیل و حل معادلات ریاضی برای پردازش و تولید بلوک جدید به وسیله ماینر‌ها را قدرت هش (Hash Power) نامیده می‌شود. هر میزان که قدرت هش بیشتر باشد، شانس تکمیل زنجیره بلاکچین و در نتیجه دریافت کارمزد بلاک بیشتر می گردد. زیرا که سرعت یافتن و تکمیل بلوک از درجه اولویت بالایی برخوردار می باشد. در صورتی که هش ریت سرعت عملکرد و کارایی سخت افزار ماینینگ را نشان می‌دهد. در زمان ماینینگ ، هر قدر که میزان هش ریت بیشتر باشد مطلوب تر است به دلیل این که شانس یافتن بلوک بعدی و دریافت کارمزد را بالا می برد. از هش ریت (Hash Rate) با اسامی مثل نرخ هش نیز نام برده می‌شود. به خاطر داشته باشید که واژه هش ریت تنها برای رمز ارز بیت کوین نمی باشد و در بسیاری از ارز‌های دیجیتال و رمزارز‌ها به کار می رود.

تاثیر قدرت هش در ماینینگ

در ساختار شبکه بیت کوین ماینینگ و تکمیل هر بلوک تقریبا 10 دقیقه زمان می برد. هر میزان که هش ریت استخراج کننده بالاتر باشد، سرعت ماینینگ بالاتر خواهد بود. نرخ هش مشخص کننده میزان قدرت لازم برای ماینینگ و تکمیل فرآیند هشینگ یک بلوک در بازه زمانی ده دقیقه است.هش ریت بیشتر باعث می گردد تا سخت افزار استخراج قادر باشد با سهولت بیشتری هش الگوریتم SHA256  را که هش متختص به شبکه بیت کوین است را پیدا نماید. در حقیقت تایید بلوک در گرو تایید یافتن هش بیت کوین محسوب کرد. هر میزان که جمع قدرت کل هش شبکه بالاتر باشد، سختی شبکه بالاتر می رود، تا زمانی که نرخ تایید هر بلوک همان 10 دقیقه حفظ شود.

 

مفهوم هشینگ، یکای هش و اندازه گیری هش ریت بیت کوین

پروسه تکمیل بلوک ها را هشینگ نامیده می شود. اولویت نخست اکثر ماینرهای ارز‌‌های دیجیتال به خصوص بیت کوین برای خرید سحت افزار ماینینگ ، نرخ هش آن سخت افزا است و فاکتور های دیگر مثل مصرف انرژی برق و سایر موارد را در اولویت های بعدی بررسی می شود. نرخ هش هر پردازنده ‌ای را بر طبق میزان هش بر ثانیه اندازه گیری می نمایند.

اندازه گیری هش ریت بیت کوین در گوشی همراه

اگر دباره ماینینگ بیت کوین به وسیله گوشی اطلاعاتی داشته باشید، یقینا می‌دانید که  هش ریت موبایل ها برای ماینینگ بیت کوین مقدار بسیار ناچیزی است. مثالا قدرت هش گوشی‌های گلگسی نوت 8 سامسونگ  فقط 50H/s  می باشد که میزان بسیار کمی است. هش بر ثانیه کمترین یکای اندازه‌ گیری هش ریت است.

یکای سنجش و اندازه گیری قدرت پردازش هش ریت بیت کوین در بیشتر دستگاه‌های استخراج، ترا هش بر ثانیه است و عدد ثبت شده بر روی آن معیاری برای خرید سخت افزار استخراج محسوب می گردد. تراهش بر ثانیه مساوی است با یک تریلیون هش بر ثانیه. مثلا ماینر AntminerS9 قدرت هشی برابر با 13.5TH/s  را ارائه می دهد.

با این تفاسیر یک ماینر S9 در زمینه اندازه گیری خروجی معادل 6 هزار گوشی موبایل معمولی را ارائه می دهد.

واحد بالاتر هم پتاهش بر ثانیه  است(PH/S)  که برابر با یک کوادریلیون‌ هش بر ثانیه می باشد که توانی معادل 1000 برابر 1 ترا هش بر ثانیه را شامل می شود.

تحلیل پایانی

مطالبی که در این مبحث بررسی کردیم در چند جمله خلاصه می شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *