واقعیت مجازی (Virtual Reality)، استفاده از فناوری رایانه برای ایجاد یک محیط شبیه سازی شده است.

به طور کلی VR مجموعه ای از تصاویر و صداها است، که توسط کامپیوتر تولید می شود.

وقتی درباره واقعیت مجازی (VR) صحبت می کنیم، بسیاری از ما به فیلم های علمی تخیلی مانند گزارش اقلیت ( Minority Report ) فکر می کنیم.

واقعیت مجازی در مطبوعات به عنوان یک رسانه مانند تلفن یا تلویزیون ارائه می شود. این رسانه جدید معمولاً مجموعه ای خاص از سخت افزارها از جمله رایانه، نمایشگرهای نصب شده روی سر، هدفون و دستکش های حسگر می باشد.

در حقیقت امروزه، این فناوری کاملاً با زندگی روزمره ما ترکیب شده است. بازی های ویدیویی، پزشکی، آموزش و….

واقعیت مجازی محیط های شبیه سازی شده ای را ایجاد می کند که کاربران با استفاده کلاه ایمنی خاص در آن غوطه ور می شوند.

این محیط کامپیوتری با صحنه‌ها و اشیایی ساخته شده که واقعی به نظر می‌ رسد. همین ویژگی VR باعث می‌شود کاربر احساس کند در محیط اطراف خود غوطه‌ور است.

محیط شبیه سازی شده VR از طریق دستگاهی به نام هدست یا کلاه ایمنی درک می شود. VR به شما این امکان را می‌ دهد که خودتان را در بازی‌های ویدیویی غرق کنید، گویی که یکی از شخصیت‌ها هستید.

واقعیت مجازی در واقع تجربه دنیایی است که در واقع وجود ندارد.

منشأ این فناوری آنقدرها که ما فکر می کنیم جدید نیست. شاید بتوان شروع VR را در اواسط دهه 1950 با دستگاه سنسوراما (Sensorama) دانست.

این دستگاه یک صندلی شبیه ساز داشت و فیلم های سه بعدی پخش می کرد. ارتعاشات ایجاد شده و بوی بخش شده در محیط بیننده را در محیط فیلم غرق می‌ کرد و تجربه ای زنده را تداعی می کرد.

واقعیت مجازی

در ادامه پیشرفت‌ های فناوری و نرم‌ افزار در سال‌ های بعد، تحولی را در واقعیت مجازی ایجاد نمود.

کاربردهای اصلی واقعیت مجازی

واقعیت مجازی امروزه در بخش های مختلفی کاربرد دارد.

پزشکی، فرهنگ، آموزش و معماری از جمله حوزه هایی هستند که تاکنون از این فناوری بهره برده اند. از بازدیدهای هدایت‌ شده در موزه گرفته تا تشریح یک ماهیچه. VR به ما اجازه می‌ دهد از مرزهایی عبور کنیم که در غیر این صورت غیر قابل تصور بودند

شما دوستداران علم تریدر می توانید برای آموزش ترید با کارشناسان حرفه ای در این زمینه مانند دکتر عباس نوروزی همراه باشید.

ارتش بریتانیا و ایالات متحده هر دو از VR در آموزش خود استفاده می کنند و با آن طیف وسیعی از شبیه‌ سازی‌ ها را انجام دهند.

VR در تمام شاخه های نظامی از جمله ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و گارد ساحلیی استفاده می شود.

در دنیایی که فناوری از سنین پایین وارد زندگی می شود و کودکان به بازی‌های ویدیویی و رایانه عادت می کنند. VR می تواند یک روش آموزشی موثر باشد.

با استفاده از VR کارآموزان به موقعیت ها، مکان ها و محیط های مختلف برای طیف وسیعی از اهداف آموزشی منتقل می شوند. به طوری که ارتش از آن برای شبیه سازی پرواز، شبیه سازی میدان نبرد، آموزش پزشکی، شبیه سازی وسیله نقلیه و تعلیمات نظامی نیروی دریایی و موارد دیگر استفاده می کند.

در نتیجه موقعیت های آموزشی خطرناک را برای آماده سازی و آموزش سربازان با استفاده از واقعیت مجازی شبیه سازی می شود.

وجود VR صنعت ورزش را برای بازیکنان، مربیان و بینندگان متحول می کند.

VR به عنوان یک کمک آموزشی برای اندازه گیری عملکرد ورزشی و تجزیه و تحلیل تکنیک استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای بهبود توانایی های شناختی ورزشکاران در هنگام آسیب دیدگی نیز استفاده کرد، زیرا به آنها اجازه می دهد تا سناریوهای گیم پلی را به صورت مجازی تجربه کنند.

امروزه می توان با بهره گیری از این فناوری بازی‌های زنده را در واقعیت مجازی پخش کرد.

با فروش بلیت‌های مجازی هر کسی از هر کجای دنیا می تواند در هر رویداد ورزشی «حضور» داشته باشد. بکسانی که نمی‌توانند برای شرکت در رویدادهای ورزشی زنده هزینه کنند، می‌توانند از راه دور، لذتی مشابه را به صورت رایگان یا با هزینه کمتر تجربه کنند.

فناوری VR روشی برای درمان استرس پس از سانحه تبدیل شده است. با واقعیت مجازی، فرد برای کنار آمدن با رویداد و بهبودی، وارد یک رویداد آسیب‌زا می‌ شود.

فناوری واقعیت مجازی می‌تواند محیط امنی را برای بیماران فراهم کند تا با چیزهایی که از آن‌ها می‌ ترسند تماس پیدا کنند.

به همین منوال، VR برای درمان اضطراب، فوبیا و افسردگی نیز استفاده می شود برای مثال، برخی از بیماران مبتلا به اضطراب، مدیتیشن با استفاده از VR را روشی مؤثر برای مدیریت استرس و تقویت مکانیسم‌ های مقابله‌ ای می‌ دانند.

به دلیل ماهیت تعاملی VR، دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی شروع به استفاده از آن برای انجام جراحی‌ ها و دستورالعمل ها کرده‌اند. VR امکان ایجاد یک محیط یادگیری رایگان را فراهم می‌ کند. علاوه بر این خطر آسیب رساندن یا اشتباه در حین تمرین بر روی بیماران واقعی از بین می رود.

VR با وجود بیماران مجازی به دانشجویان در توسعه مهارت هایشان کمک می کند تا بعداً بتواند در دنیای واقعی مهارت هایشان را عملی کنند.

کاربرد VR به مدارس و امور آموزشی نیز راه پیدا کرده است. دانش آموزان می توانند به تعامل با یکدیگر در یک محیط سه بعدی بپردازند. با VR و سفرهای میدانی مجازی می توان دانش آموزان را به موزه‌ها، تورهای منظومه شمسی و دوران‌های مختلف گذشته برد. واقعیت مجازی می تواند به ویژه برای دانش آموزان با نیازهای خاص مانند اوتیسم مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که واقعیت مجازی می‌تواند یک پلت فرم انگیزشی و تمرینی ایمن برای آموزش مهارت‌ های اجتماعی به کودکان اوتیسم باشد. شرکت فناوری Floreo سناریوهای واقعیت مجازی را توسعه داده است که به کودکان امکان می دهد مهارت هایی مانند اشاره کردن، برقراری تماس چشمی و ایجاد ارتباطات اجتماعی را یاد بگیرند و تمرین کنند. والدین نیز می‌توانند با استفاده یک رایانه پیوندی همراه و تعاملی داشته باشند.

استفاده کمتر شناخته شده از VR در صنعت مد است. برای مثال، این فناوری برای شبیه‌ سازی‌ های مجازی محیط‌ های فروشگاه می‌ تواند برای خرده‌ فروشان بسیار مفید باشد.

برخی از برندهای محبوبی که اجرای VR را در تجارت خود آغاز کرده اند عبارتند از: Tommy Hilfiger، Coach و Gap.

کاربردهای VR برای این برندهای بزرگ شامل نمایش‌ های مد و اجازه دادن به مشتریان برای امتحان کردن لباس‌ ها به صورت مجازی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *