در میان فناوری‌ های مالی، DeFi یا امور مالی غیر متمرکز، شاخه‌ ای در حال رشد از صنایع بلاک چین و کریپتو است. قبل ورود به دنیای دیفای و بهره مندی از خدمات آن بهتر است کمی بیشتر با آن آشنا شوید.

آشنایی با دنیای دیفای

دیفای (DeFi) یا امور مالی غیر متمرکز دنیایی از خدمات مالی است، که هیچ مرجع مرکزی در آن وجود ندارد. در دیفای عناصر سنتی سیستم مالی و واسطه ها با یک قرارداد هوشمند جایگزین می شود. به بیانی دیگر، دیفای را می توان ادغام خدمات بانکداری سنتی با فناوری بلاک چین دانست.

دیفای یک سیستم مالی است، که خدمات مالی را بر اساس قراردادهای هوشمند ارائه می‌ کند.

برای کسب اطلاعات درباره آموزش ترید با ما همراه باشید.

نمونه ای از خدمات DeFi وام های غیر متمرکز است. در روش فعلی و متمرکز برای دریافت وام معمولاً باید به بانک مراجعه کنید، درخواستی را پر کنید و سپس از آن بانک بخواهید تا مشخص کند که آیا شما واجد شرایط دریافت وام هستید یا خیر؟.

در این روش فرآیند وام گرفتن می تواند طولانی، زمان بر، ناعادلانه، نابرابر و پرهزینه باشد. اما در دنیای دیفای، شما می‌ توانید مستقیماً، بدون واسطه (بانک) و با روشی بی‌ طرفانه وام دریافت کنید. وام های غیر متمرکز صرفاً بر اساس عواملی مانند میزان دارایی‌ های رمزنگاری هر فرد است.

امروزه در دنیای دیفای کاربران می توانند وام بگیرند، وام بدهند، سرمایه گذاری کنند و پرداخت هایشان را انجام دهند.

DeFi هزاران پروژه بلاک چین و ارز دیجیتال مانند برنامه های کاربردی غیر متمرکز، دارایی های دیجیتال، پروتکل ها، قراردادهای هوشمند و غیره را پوشش می دهد.

برای اینکه خدمات و برنامه‌ های DeFi در دسترس باشند، باید روی یک زیرساخت غیر متمرکز اجرا شوند. اکثر برنامه‌ های DeFi در حال حاضر بر روی بستر اتریوم ساخته می شوند. پس برای انجام اقدامات در برنامه DeFi، باید از ETH (اتر) استفاده کنید، تا هزینه‌ های شبکه اتریوم را بپردازید. زیرا برای استفاده از هر یک از برنامه های DeFi ساخته شده بر روی اتریوم، باید ETH هزینه کنید.

 نحوه ورود به دنیای دیفای

اگر در کیف پول سخت افزاری خود مقداری اتریوم ذخیره داشته باشد، استفاده از پروتکل ها و برنامه های DeFi بسیار ساده خواهد بود.

به طور خلاصه، باید کیف پول سخت افزاری خود را از طریق پورت USB به رایانه خود متصل کنید. سپس کیف پولتان را به متامسک (Metamask) وصل کنید و از طریق متامسک به برنامه دیفای متصل شوید.

متامسک یک کیف پول اتریوم در مرورگر شما است، که به عنوان یک افزونه به Google Chrome افزوده می شود. متامسک این امکان را می دهد که به برنامه های غیر متمرکز در مرورگر خود دسترسی داشته باشید.

در این قسمت به صورت گام به گام نحوه ورود به دنیای دیفای را برای شما آورده ایم.

گام اول:کیف پول خود را ایجاد و تنظیم کنید.

در گام اول، شما به یک کیف پول ارز دیجیتال که روی مرورگرتان نصب شده باشد، نیاز دارید. کیف پول شما باید از اتریوم پشتیبانی کند و بتواند به پروتکل های مختلف DeFi متصل شود.

متامسک(Metamask) رایج ترین کیف پول برای فعالیت در دنیای دیفای است. ولی مجموعه گسترده ای از کیف پول های دیجیتال به شما این امکان را می دهند که به DeFi متصل شوید و با آن تعامل داشته باشید. متامسک امکان ذخیره اتر را برای شما فراهم می آورد.

به عنوان مثال اگر از کیف پول دیجیتال متامسک استفاده کنیم باید:

ابتدا متامسک را دانلود کنید. برای این کار به یک دسکتاپ با مرورگری که از برنامه‌ های افزودنی (مانند کروم یا Brave) پشتیبانی می‌ کند، نیاز دارید.

گام دوم:کوین های مربوطه را خریداری کنید.

بعد از ایجاد کیف پول باید کوین مربوطه را برای پروتکل DeFi که قصد استفاده از آن را دارید خریداری کنید. وقتی صحبت از DeFi به میان می‌ آید، اتریوم به دلیل ارزشی که از طریق قراردادهای هوشمند خود ارائه می‌ کند، پیشرو است. بیشتر پروتکل‌ های DeFi نیز روی اتریوم ساخته می‌ شوند. بنابراین، برای استفاده از آن ها نیاز به خرید ETH دارید.

شما می‌ توانید اتریوم را از طریق صرافی های ارزهای دیجیتال مانند بایننس یا کوین‌ بیس خریداری کنید.

گام سوم: در نهایت با ایجاد کیف پول متامسک و خرید مقداری اتریوم شما می توانید وارد دنیای گسترده دیفای شوید.

کاربران فعالیت های زیادی را می توانند در دنیای دیفای شکل دهند و از خدمات مالی غیر متمرکز آن استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *