تکنولوژی گراف جهت‌دار غیرمدور ( DAG) یکی از مهم ترین فناوری معرفی شده در بستر دفتر کل توزیع شده می باشد که از تأیید تراکنش‌های دیگر برای ثبت تراکنش به‌ جای استخراج بهره می برد. این تکنولوژی نظر به بازار رقابتی دفتر کل توزیع شده ، زمینه رشد زیادی در این عرصه پیش بینی می شود. تکنولوژی گراف جهت‌دار غیرمدور با بهره گیری از بستر داده گرافی قادر است مقیاس‌پذیری و نرخ انجام تراکنش‌ها را به میزان زیادی بالا ببرد. این تکنولوژی که به نسل سوم بلاک‌چین نیز موسوم شده ، تحول عظیمی در نظام های نیازمند پرداخت‌های کوچک مخصوصا زمینه اینترنت کالاها ایجاد کرده است.

فناوری گراف جهت‌دار غیرمدور

این تکنولوژی بر اساس نظریه گراف‌ها عمل می‌کند.  DAG گرافی است که هیچ دوری ندارد و همه یال‌های آن یک سویه هستند. در این مدل گراف، با شروع حرکت از گره ، برگشت به آن غیر ممکن است. این تکنولوژی جایگزین مهمی برای نظریه سنتی دفتر کل توزیع شده می باشد که کم کردن کارمزد تراکنش، افزایش شفافیت و بهبود کارایی را نتیجه می دهد. DAG به کاربران امکان می تا به وسیله این ساختار پایدار بتوانند موجودیت تراکنش‌ها و دارایی‌ دیجیتال خود را محفوظ نمایند.

شما عزیزان می توانید برای آموزش ترید با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

DAG  نیز به مانند بلاکچین از شبکه ای از نود های گوناگون شکل گرفته که تراکنش ‌ها را تایید می کنند. هر تراکنش جدید الزاما به تایید حداقل دو تراکنش قبلی نیاز دارد تا ثبت گردد. با ارسال تراکنش‌های بیشتر، تراکنش‌های بیشتری هم تأیید شده و در شبکه ثبت می‌شوند که این امر منجر به توزیع شبکه ای از تراکنش‌های تأیید شده دوگانه  می گردد.

بلاکچین بر اساس بستر داده‌ای لیست پیوندی شکل داده شده است. هر داده ورودی جدید در شبکه بلاکچین پس از آخرین بلاک قرار داشته و دارای یک ارجاع به بلاک قبل از خود است. در نتیجه یک دنباله خطی از اتفاقات دیجیتال ایجاد می گردد که زنجیره نام می گیرد. بلاکچین ، رهگیری تمامی داده های ذخیره شده را ممکن می کند ولی شاکله ترتیبی، توان عملیاتی شبکه را به شدیدا کم می کند. زمان تاخیر بالا و مقیاس‌پذیری پایین از دیگر مشکلات مهم ، بلاک‌چین محسوب می شود.

شاکله داده‌ای گراف جهت‌دار غیرمدور شبیه یک نمودار جریانی است که همه نقاط در یک سو هدایت می گردند. DAG  به مانند ساختار داده‌ای درختی می باشد که هر گره دارای زیرگره‌هایی متصل به آن است. این رویکرد غیرخطی زمینه رشد شبکه و سرعت بالای تایید تراکنش‎ها را ضمانت می‌نماید. افزون بر این، گراف جهت‌دار غیرمدور با استفاده از  جواز های triple-attribute و استانداردهای معنایی واحد قادر است اطمینان پذیر شده و برای همکاری دوطرفه در مقیاس جهانی مورد استفاده قرار گیرد.

تکنولوژی گراف‌ جهت‌دار غیرمدور با هدف کاهش زمان مورد نیاز در پروسه اعتبارسنجی معاملات بلاکچین گسترش یافت. تراکنش‌های جدید در بستر DAG فقط نیاز به تایید دو تراکنش دیگر دارند تا زنجیره اطمینان در شبکه کامل گردد. این تکنولوژی غالبا در مورد موضوعات مرتبط به پردازش اطلاعات، زمان‌بندی، پیدا کردن بهترین مسیر در ناوبری و فشرده‌سازی اطلاعات استفاده می شود.

مزیت های تکنولوژی DAG

مهم ترین ویژگی های DAG به شرح زیر است.

اشکالات تکنولوژی DAG

گراف جهت‌دار غیرمدور به مانند تمامی راهکار های دیجیتالی معایب و محدودیت های نیز دارد :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *