چیزی که گواه اثبات اهمیت به دنبال آن می باشد، شناسایی و اثبات عامل هایی است که قادر اند باعث ارزشمندی بیشتر بعضی از نود ها در شبکه می شوند.

چرا الگوریتم اثبات اهمیت (PoI) مطرح شد؟

در مقالات گذشته به مطالعه گواه های اثبات کار و  گواه اثبات سهام پرداختیم. در هر کدام از این الگوریتم ها هر شخص با توجه به میزان و حجم قدرت مالی که در اختیار دارد ، قادر است تا در روند تایید بلاکها سهم داشته و به تناسب آن کارمزد دریافت  نماید. در گواه اثبات کار ، کاربر می بایست توان سخت افزاری بالا برای مایینیگ و در گواه اثبات سهام حجم بسیار زیادی سهم داشته باشد. پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که در هر دو شیوه مذکور شانس اشخصاص ثروتمندتر زیادتر می باشد زیرا در هر حال و در این دور روش میزان منابع در دسترس آن ها بیشتر می باشد. در این مقاله قصد داریم به تحلیل الگوریتم اثبات اهمیت بپردازیم.

نسخه های اصلاح و بروز شده بسیاری از PoS ایجاد شده است که برای رفع مشکل توصیه می گردد. اثبات اعتبار Proof of Authority یا PoA از اعتبار در جایگاه مرجع بهره می برد. شخصی که بیشترین میزان اعتبار را در اختیار دارد بالاترین شانس را در جهت کشف یک بلوک دارد. شیوه تعیین اختیارات به فاکتور های دیگری به غیر از ثروت نیز بستگی دارد.

یکی از موضوعاتی که مجموعه ی ما بصورت تخصصی در آن فعالیت دارد آموزش ترید می باشد ، که شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

روشی برای حل مشکلات گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام

بلاکچین نم (NEM) که رمز ارز دیجیتال آن با اختصار  زم (XEM) شناخته می شود ، موفق به شناسایی این مشکل شد و  ایده گواه اثبات اهمیت را به عنوان روش جایگزین برای گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام مطرح کرد. به مانند اثبات اعتبار ، گواه اثبات اهمیت نیز تلاش دارد از منابع دیگری به غیر از دارایی و ثروت بهره ببرد. اما با این همه چنین برداشت می شود که ثروت اصلی ترین ملاک و فاکتور برای برداشت بلوک و دریافت پاداش به صورت موفقیت آمیز می باشد.

مفهوم الگوریتم اثبات اهمیت

گواه اثبات اهمیت یکی از  الگوریتم های اجماع بلاکچین می باشد که برای نخستین بار توسط بلاکچین NEM ایجاد شد. اثبات اهمیت روشی در جهت تعیین این موضوع می باشد که کدام نود متقاضی در شبکه ( گره های متقاضی ) شرایط افزودن بلوک به بلاکچین را داراست.

ساز و کار تولید بلاک در گواه اثبات کار استخراج یا مایینیگ نامیده می شود ، ولی ساز و کار تایید بلوک در بلاکچین نم ( برداشت) یا هاروست(harvest)  اسم گذاری گردیده. شخصی  را که هاروست را انجام داده لقب هاروستر (harvester )  را به خود می گیرد.

در برابر برداشت یک بلوک ، نود ها قادر به دریافت کارمزد های معاملات در آن بلوک هستند. حساب هایی که دارای ریتینگ اهمیت بالاتری می باشند شانس بیشتری برای انتخاب یک بلوک دارند. یکی از شرایط لازم برای بررسی اهمیت ، این است که گره ها باید حداقل به میزان ده هزار زم موجودی داشته باشند.

گواه اثبات اهمیت می تواند یک مکانیزم اجماع جدید در دنیای بلاکچین در نظر گرفته شود چرا که  بر خلاف الگوریتم های اجماع فعلی مثل گواه اثبات سهام ، تلاش دارد پشتیبانی کاملی از شبکه داشته باشد.

الگوریتم اثبات اهمیت با در نظر گرفتن عامل های زیر ، قادر است بر مشکلات گواه  اثبات سهام فائق آید.

بنابراین مهم ترین ویژگی گواه اثبات اهمیت این است که در این شیوه به میزان ثروت ثروت مندان افزوده نمی شوند چرا که همه کار بران این امکان را دارند به میزان وفاداری و تلاش کارمزد دریافت نماییند.

مزایای اثبات اهمیت به شرح زیر است :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *