با توجه به نوسانات شدیدی که در بازار های ارز دیجیتال وجود دارد، مشکلاتی در زمینه استفاده ی آنها در زندگی های روزمره به عنوان پول به وجود می آید. برای حل این مشکل ارزهای دیجیتال دارای ثبات یا استیبل کوین ها در حال گسترش هستند.

استیبل کوین ها در اصل یک کریپتوکارنسی با ثبات ارزشی می باشند که باتوجه به شرایط خاصی که تولید می شوند و به پشتوانه مالیشان  ارزش آن ها تغییر نمی کند.

به عنوان مثال تتر یکی از ارزهای با ثبات شناخته شده در بازار های رمز ارز می باشد. این ارز دیجیتال تنها در صرافی Bitfinex عرضه می شود و به ازای تولید هر واحد تتر ،یک دلار در پشتوانه مالی شرکت تتر ذخیره می شود.

در واقع تفاوت اساسی این ارز دیجیتال با ثبات با رمز ارز های دیجیتال معروف مانند بیت کوین یا اتریوم در پشتوانه مالی برای ارز های دارای ثبات می باشد.

انواع استیبل کوین ها

استیبل کوین ها را به دو دسته از نظر پشتوانه و مدیریت تقسیم می شوند:

به جهت پشتوانه

استیبل کوین ها به لحاظ پشتوانه به سه گروه پشتوانه مالی ، پشتوانه غیر مالی و پشتوانه سایر ارز های دیجیتال تقسیم می شوند.

منظور از پشتوانه مالی، پشتیبانی توسط پول های رایج کشور ها می باشد. مانند تتر که در بالا توضیح دادیم.

از Tether gold نیز می توان برای ارز های دیجیتالی با پشتوانه غیر مالی نام برد. زیرا این ارز با پشتوانه طلا تولید و عرضه می شود.

از ارز دیجیتال دای نیز می توان برای ارز دیجیتال با ثبات با پشتوانه سایر ارز های دیجیتال نام برد که به پشتوانه اتر و بت عرضه و تولید می شود.

به جهت مدیریت

استیبل کوین ها به لحاظ مدیریت به متمرکز و غیر متمرکز تقسیم می شوند.

استیبل کوین ها با مدیریت متمرکز مثل تتر توسط شرکت های مخصوص مدیریت می شوند این شرکت ها وظیفه تامین پشتوانه و تولید واحد را بر عهده دارند.

اما در مقابل استیبل کوین های غیر متمرکز توسط هیچ شرکتی مدیریت نمی شودبلکه توسط یک سری قرارداد های هوشمند که شامل مجموعه ای از قوانین برای ذخیره و عرضه می باشند، مدیریت می شوند. از استیبل کوین های غیر متمرکز می توان به ارز دیجیتال دای اشاره کرد که برای دریافت هر واحد باید مقداری اتر یا بت را به کیف پول مشخصی تحت عنوان سپرده واریز کرد. برای برداشت این سپرده باید دای واریز و پرداخت کارمزد انجام شود.

مزایا و معایب

فراگیری ارزهای دیجیتال

با توجه به نوسانات شدید ارز های دیجیتال، فضای مناسب برای تحلیل گران حرفه ای ایجاد می کند که کار را برای استفاده از ارز های دیجیتال تحت عنوان پول سخت می کند. بر همین اساس ارز دیجیتال با ثبات با توجه به ثبات ارزشی ثابتی که دارند، بهترین انتخاب برای خرید کالا و خدمات هستند.

شک و تردید بسیار

همانطور که در مقاله های قبلی اشاره کردیم، بیت کوین و اتریوم برای ازبین بردن تمرکز مالی و بانکی به وجود آمدند. اما در حال حاضر استیبل کوین ها باعث عقب برگردانده شدن ارز های دیجیتال قدیمی شده اند و با وجود نهاد ها و واسطه های مدیریت سیستم، شک و تردید ها را نسبت به سو استفاده از قدرت ها و نبود پشتوانه مناسب ازبین بردند.

کاربرد استیبل کوین ها

کاربرد استیبل کوین ها  درست مانند رمز ارز های دیجیتال دیگر است. اکثر ارز دیجیتال با ثبات به وسیله شبکه بلاکچین سایر ارز های دیجیتال، امنیت تراکنش های خود را تامین می کنند. البته در قسمت تولید و عرضه با دیگر ارز های دیجیتال بدون پشتوانه متفاوت هستند. گرچه ثبات ارزشی آنها به عنوان یک مزیت عالی بر کاربردهای آن ها افزده است.

انتقال سریع پول

استفاده از استیبل کوین ها برای انتقال وجه در سراسر دنیا بسیار سریع تر و با کارمزد پایین تر اتفاق می افتد. زیرا انتقال پول در تمام کشور ها به وسیله روش های موجود زمانی طولانی و کارمزد بالا را به همراه دارد.

حفظ سرمایه

استیبل کوین ها بهترین گزینه برای حفظ سرمایه به صورت ارز دیجیتال می باشند.

تبدیل ارزهای دیجیتال بدور از قوانین پولی

استیبل کوین ها برخلاف سایر ارز های دیجیتال که برای تبدیل نیازمند قوانین پولی و زمان طولانی هستند، به عنوان ارز واسط در صرافی ها استفاده می شود که سرعت تبادلات را بسیار بالاتر می برد.

استفاده بهتر از قراردادهای هوشمند

استیبل کوین ها توانستند مشکلاتی که ناشی از نوسانات ارزی مانند اتر که برای برنامه نویسان و طرفین قراردادها مشکل ایجاد کرد را برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *