اسکم یا کلاهبرداری از زمان پیدایش انسان های وجود داشته است. در دهه های اخیر شکل جدیدی از کلاهبرداری در زمینه کسب و کار های جدیدتر دیده می شود. وجود اسکم در بلاک چین و رمزارزها یکی از این نمونه هااست. کلاهبرداری ها در زمینه ارزدیجتال به دلیل ماهیت ناشناس بودن، درحال افزایش یافتن است.

اسکم در بلاک چین چیست؟

ماهیت نیمه ناشناس ارزهای مثل بیت کوین و موارد دیگر، فضایی مناسب را برای اسکم و کلاهبرداری مهیا کرده است. اسکمرها با سوء استفاده از این پتانسیل با پاک کردن رد پای خود و یا رد ناچیزی که بر جای می‌گذارند، پیگرد قانونی را نیز دشوار می کنند.

در کشورهایی مانند ایران که اقتصاد ضعیفی دارند نیز این قبیل کلاهبرداری ها بیشتر اتفاق می افتد.

واژه ی اسکم واژه ای است که به محض ورود به بازار سرمایه با آن مواجه می شوید.

بسیاری از سرمای گذاران بالقوه در بلاک چین ممکن است با افزایش سواستفاده ها و کلاهبرداری ها از حضور در این کسب و کار اجتناب کنند. با آشنایی با انواع اسکم در بلاک چین می توانید از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید.

در این مقاله می خواهیم شما را با انواع اسکم یا کلاهبرداری در حوزه بلاک چین آشنا کنیم.

اسکم در دنیای بلاک چین از روش های هک راحت تر و کم هزینه تر است.

کلاهبرداران روش های مختلفی را باید اسکم استفاده می کنند. بعضی از روش های کلاسیک و بعضی از روش های جدید تر.

انواع اسکم در بلاک چین

تعویض سیم کارت یا Sim Swapping

یکی از معمول ترین روش‌های اسکم که بیشتر در مورد افراد مشهور انجام می‌ شود، تعویض سیم کارت است. کلاهبرداران به شماره تلفن هدف زنگ می‌ زنند و با استفاده از مهندسی اجتماعی، به اکانت او دسترسی پیدا می‌کند و شماره تلفن قربانی را به سیم کارتی که در کنترل خودشان است انتقال می‌دهند.

در نهایت با تنظیم مجدد رمز عبورهایی است که متکی بر تایید هویت دو مرحله‌ای مانند ایمیل و اکانت صرافی هستند، دارایی های فرد را مصادره می کنند.

اسکم از طریق طرح های پانزی یا هرمی 

در این نوع اسکم، کلاهبردار افراد ناآگاه را ترغیب می‌کند تا برای سرمایه‌گذاری در یک یا چند پروژه بسیار پرسود، پول‌های خود را در اختیار او قرار دهند. سود این طرح‌ها آن‌ چنان بالا جلوه می دهند که افراد زیادی گول می‌خورند. در حالی که پول سرمایه‌گذار در جایی سرمایه‌گذاری نمی‌ شود یا اینکه شما مسئول فروش یک توکن بی ارزش هستید.

اسکمر ها، از شما می‌خواهند مقدار معینی رمزارز سپرده گذاری کنید و در ازای آن به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه سود مشخصی را دریافت کنید.

در صورتی که فقط با نوعی بازی با پول صورت می گیرد و از سرمایه افراد جدید، سود افراد قدیمی پرداخت می‌ شود تا اعتماد به طرح جلب شود و افراد بیشتری سرمایه گذاری کنند. وقتی رمزارزهای زیادی جذب شد، طرح از هم فرو می‌پاشد و اسکمرها فرار می‌کنند. این نوع اسکم با عنوان های معامله در بورس خارجی، قرارداد هوشمند و هوش مصنوعی بیشتر وجود دارند.

در مورد این نوع اسکم در بلاک چین می توان به طرح کلاهبرداری پانزی ارزهای دیجیتال بیت کانت اشاره کرد. بیت‌ کانکت بسیار موردتوجه بود و بازاریابی خوبی داشت و به طور شگفت‌انگیزی به ارزش بازار ۲ میلیارد دلار رسید.

اسکم از طریق استخراج ابری

استخراج ابری به دلیل هزینه های بالای مربوط به تجهیزات استخراج و برق مصرفی بالا، بسیار رواج یافته است. کلاهبرداران نیز از این قضیه سواستفاده می کنند.

این نوع اسکم با استفاده از عنوان تبلیغاتی های از قبیل استخراج ارزهای دیجیتال بدون دستگاه، اجاره دستگاه استخراج و کسب بیت کوین رایگان در ربات تلگرام انجام می شوند.

اگر شما در دنیای ارزهای دیجیتال تازه کار هستید، به احتمال زیاد با نحوهٔ دقیق عملکرد استخراج یا ماینینگ ارزهای دیجیتال آشنا نیستید. بنابراین، کلاهبرداران می توانند برنامه‌ های استخراج خود را تحت‌عنوان فرصت‌های کسب درآمد به شما تحمیل کنند.

اسکم از طریق فیشینگ

فیشینگ نوعی اسکم و کلاهبرداری گسترده است که علاوه بر بلاک چین و رمزارزها در فضای اینترنت نیز وجود دارد.

در این نوع اسکم از طریق سایت های جعلی و فریب کاربران، اطلاعات هویتی کاربران را سرقت می کنند.

اطلاعاتی از قبیل کلید خصوصی، عبارت های 12 یا 24 کلمه ای بازیابی کیف پول دیجیتال.

پشتیبانی جعلی مشترکین

اسکمرها خود را به عنوان پشتیبان بایننس یا لجر جا می زنند و کاربران را به صفحات جعلی می کنند.

یا در روشی دیگر کاربران را ترغیب به دانلود و نصب یک نرم افزار مخرب می‌ کنند.

 

سخن پایانی

هکرها و اسکمرها همیشه در فضای بلاک چین و ارزدیجیتال وجود دارند و در کمین کاربران نشسته اند.

بهترین راه مقابله با انواع این اسکم ها این است که دانش و معلومات خود را در حوزه رمزارز ها توسعه دهید. در هنگام فعالیت و کارکردن در این فضا نیز جوانب احتیاط را به طور کامل رعایت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *