در حال حاضر گواه اجماع اثبات کار PoW که به وسیله شبکه بیت کوین استفاده می گردد، مطئن ترین و امن ترین الگوریتم اجماع موجود است ؛ اما همچنان مشکل مقیاس پذیری وجود دارد. بیت کوین و سایر بلاک چین‌های مبتنی بر گواه اثبات کار از نظر مرخ انجام معاملات در ثانیه (TPS) بازده کمی دارند. چنین محدودیتی به این علت است که بیت کوین وابسته به یک شبکه توزیع شده از نود ها می باشد که باید در مورد وضعیت کنونی بلاک چین به اجماع برسند.به زبان ساده تر قبل از تایید بلاک جدید تراکنش‌ها، حتما توسط اکثریت نود های شبکه تأیید شود.در نتیجه وجه غیرمتمرکز بیت کوین نه‌ تنها سیستم اقتصادی مطمئن و بدون واسطه ای ارائه می دهد، بلکه توان اسمی آن برای بهره گیری در ابعاد گسترده‌تر را نیز محدود می کند. از نظر حجم تراکنش در مقیاس زمان ، بلاک چین‌های با گواه اثبات سهام مدل سازی شده در اتریوم، عموما بازدهی بهتری نسبت به بیت کوین دارند ؛ اما تفاوت زیادی در رفع مشکل مقیاس پذیری ندارند. در حال حاضر الگوریتم اثبات اعتبار به عنوان راه حل جایگزین کارآمد در حال اجرا می باشد، چرا که قادر است معاملات بسیار بیشتری را در مقیاس زمانی ثابت اعمال کند و مشکل مقیاس پذیری را برطرف نماید.

Proof of Authority چیست؟

اثبات اعتبار یک الگوریتم اجماع متکی بر معروفیت و شهرت است که یک راهکار عملی و کارآمد برای بلاکچین (مخصوصا شبکه‌های خصوصی) ارائه می نماید. در سال ۲۰۱۷ این اصطلاح به وسیله خالق اتریوم و CTO سابق گاوین وود مطرح شد.

گواه اجماع اثبات اعتبار PoA از ارزش هویت استفاده می کند ؛ به این معنی که امضا کنندگان بلوک به‌جای وثیقه گذاری دارایی های خود ( در روش اثبات سهام)، هویت خود را وثیقه گذاری می‌کنند. بنابراین، بلاکچین‌های اثبات اعتبار به وسیله نود های امضا کننده‌ای که به‌صورت داوطلبانه به‌ عنوان مراجع مطمئن برگزیده شده اند امنیت می گیرند.

برای آموزش ترید با ما همراه باشید .

شیوه اثبات اعتبار بر تعداد کمی از تاییدکنندگان بلاک اتکا دارد و همین باعث می شود مقیاس پذیری سیستم به‌شدت بالا برود. بلوک ها و معاملات توسط کاربرانی از قبل تاییدشده به‌عنوان مدیران شبکه ، اعتبارسنجی می گردد.

امکان دارد گواه اجماع PoA در شرایط مختلفی اجرا شود و برای طرح های لجستیکی انتخابی ای با ارزشمندی بالا محسوب می‌شود. مثالا، زمانی که صحبت از زنجیره‌های تامین می‌شود، گواه اثبات اعتبار یک راهکار موثر و مطلوب در نظر گرفته می ‌شود.

شیوه اثبات اعتبار به شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد تا علاوه بر استفاده از مزایای تکنولوژی بلاکچین، حریم خصوصی خود را محفوظ بدارند.

Microsoft Azure  مثال دیگری است که از گواه اثبات اعتبار بهره برده است. بستر Azure راه حلی برای شبکه‌ های خصوصی مطرح  می‌‌کند و سیستمی دارد که نیازمند داشتن یک ارز محلی مانند «گس» اتر نمی باشد؛ زیرا در این شیوه نیاز به استخراج وجود ندارد.

اثبات اعتبار (PoA) و اثبات سهام (PoS)

بعضی از افراد گواه اثبات اعتبار را نسخه‌ی تعدیل‌شده‌ی گواه اثبات سهام بر می شمارند که از هویت به ‌جای کوین بهره می برد. گواه اثبات سهام به علت ویژگی غیرمتمرکز بودن اکثر شبکه‌های بلاک چین، برای همه‌ی کسب‌وکارها و شرکت‌ها مناسب نمی باشد. درمقابل، ساختار اثبات اعتبار قادر است راه حل مطلوب تری برای بلاک چین‌های خصوصی ارائه نماید زیرا عملکرد آن بسیار قوی‌تر می باشد.

شرایط گواه اثبات اعتبار

اگرچه شرایط اجماع در شیوه مختلف تفاوت هایی دارد ، ولی گواه اجماع اثبات اعتبار بر مسایل زیر اتکا دارد:

هویت ‌های مطمئن و قابل‌اعتماد: تایید کنندگان اعتبار باید هویت حقیقی خود را تایید به تایید برسانند.

سختی تبدیل شدن به یک تایید کننده اعتبار: متقاضی باید مایل به سرمایه‌گذاری باشد ریسک از دست دادن میزان شهرت خود را بپذیرد. یک پروسه دشوار باعث کم شدن مخاطره های انتخاب تاییدکنندگان مورد تردید و تضمین دهنده تعهد بلندمدت آن ها می باشد.

استاندارد یکسان برای تایید شدن اعتبارسنج: شیوه انتخاب اعتبارسنج‌ها باید برای همه متقاضیان یکسان باشد.

محدودیت ‌های گواه اثبات اعتبار :

نتیجه گیری ها از الگوریتم اثبات اعتبار این است که از اصل تمرکز زدایی منحرف می شود. به زبان ساده تر این گواه اجماع کوششی در جهت بهبود دادن سیستم‌های متمرکز می باشد. گرچه این واقعه باعث می گردد اثبات اعتبار راه حل جذابی برای شرکت‌های عظیم درمورد نیازهای لجستیک خود باشد اما تردید‌هایی (به خصوص در رمز ارزها) را ایجاد می کند. مسائلی مانند سانسور و تولید لیست سیاه به سهولت انجام می‌شوند و اصل تغییرناپذیری زیر سوال می برند.

گواه اثبات کار، اثبات سهام یا اثبات اعتبار همگی ویژگی های مثبت و منفی مختص به خود را مزایا و معایب را دارند. واضح است که تمرکززدایی در دنیای رمز ارز بسیار با ارزشمند است و گواه اثبات اعتبار نیز به‌عنوان یک الگوریتم اجماع، برای دستیابی به قدرت پردازش و مقیاس‌پذیری بالا، تمرکززدایی را فدا کرده است. خصوصیت ذاتی اثبات اعتبار مخالفت آشکاری با شیوه کارکرد بلاک چین‌ها دارد؛ ولی در هر صورت اثبات اعتبار رویکرد جذابی دارد و نمی‌توان به‌عنوان یک راه حل جدید بلاک چین به آن بی توجهی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *