امروزه فناوری‌هایی مانند بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا فراتر رفته و به عنوان عنصر تغییر دهنده برای بسیاری از مشاغل در بسیاری از بخش‌ها حتی در مدیریت انرژی در حال تکامل هستند.

بلاکچین در مدیریت انرژی

انقلاب بلاکچین معمولاً به دنیای ارزهای دیجیتال و بیت کوین گره خورده است. اما بسیاری از کاربردهای دنیای واقعی دیگر نیز وجود دارد.

حوزه انرژی از چند سال گذشته دارای سیستم پیچیده‌ای با ذینفعان متعدد بوده است که آن را به شدت معاملاتی و ناکارآمد می‌کند. به همین دلیل، حدس و گمان‌هایی در مورد توانایی بلاکچین برای کارآمدتر کردن مدیریت انرژی وجود دارد.

بلاکچین این پتانسیل را برای شرکت‌های بخش انرژی فراهم می‌کند، تا مصرف انرژی خود را با دقت و کارایی بیشتر تجزیه و تحلیل کنند، از داده‌های جمع‌آوری‌شده درآمدزایی کنند و مصرف انرژی و صرفه‌جویی در زمان واقعی را تأیید کنند. علاوه بر این، فناوری بلاکچین راه‌حل جدیدی برای ثبت و کسب درآمد از اعتبارات کربن ارائه می‌دهد.

برنامه‌های اعتبار کربن به شرکت‌هایی که به‌طور داوطلبانه انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند یا این کار را به عنوان بخشی از یک برنامه اجباری طراحی شده تحت یک چارچوب نظارتی انجام می‌دهند، پاداش می‌دهد. به ازای هر واحد انرژی صرفه جویی شده، میزان انتشار گازهای گلخانه ای کاهش می‌يابد.

این پس‌انداز را می‌توان در زمان واقعی در دفتر کل بلاکچین که دائمی و قابل اعتماد است ثبت کرد. در نتیجه، گواهی‌های کربن را می‌توان در یک بلاکچین ایجاد کرد و به شرکت‌هایی که داوطلبانه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود داوطلب می‌شوند فروخت و جریان درآمد جدیدی را برای سازمان‌ها فراهم کرد.

بلاکچین می‌تواند به صرفه‌جویی در انرژی، ثبت شفاف تراکنش‌های انرژی و سابقه تغییرناپذیر صرفه‌جویی در انتشار گازهای گلخانه‌ای، یک راه‌حل فناوری مهم برای بخش مدیریت انرژی باشد.

بلاکچین و مدیریت هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در مدیریت انرژی

وقتی به هوش مصنوعی فکر می‌کنید، ممکن است به ربات‌های عجیب و غریب و آینده‌نگر فکر کنید. اما هوش مصنوعی بسیار مفیدتر از آن چیزی است که این تصور آینده نگرانه مبهم و به ظاهر دور نشان می‌دهد.

هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی از صنایع انرژی و مدیریت انرژی ما است. این فناوری به توسعه تکنیک‌های تولید انرژی کارآمدتر و ایمن‌تر کمک مي‌کند.

پیش‌نیازهای افزایش استفاده از هوش مصنوعی در سیستم انرژی، دیجیتالی کردن بخش انرژی و مجموعه بزرگی از داده‌های قابل ارزیابی است. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل و ارزیابی حجم داده‌ها به کارآمدتر و ایمن‌تر شدن صنعت انرژی کمک می‌کند.

در صورت تمایل مقاله مدیریت تصمیم گیری با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را مطالعه نمایید.

به طور خاص، هوش مصنوعی در زمینه شبکه‌سازی هوشمند مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برق در سراسر مرزهای بخش حضور دارد. با افزایش تمرکززدایی و دیجیتالی شدن شبکه برق، مدیریت تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در شبکه و حفظ تعادل شبکه دشوارتر می‌شود . این نیاز به ارزیابی و تجزیه و تحلیل سیل داده‌ها دارد. هوش مصنوعی به پردازش سریع و کارآمد این داده‌ها کمک می کند.

به خصوص با افزایش تعداد نیروگاه‌های تولید برق مانند خورشیدی و بادی، واکنش هوشمندانه تولید برق به مصرف (و بالعکس) بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

تمرکز ویژه هوش مصنوعی در صنعت انرژی بر روی ادغام تحرک الکتریکی است. افزایش خودروهای الکترونیکی فرصت‌ها و چالش‌هایی را ارائه می‌دهد. شارژ خودروهای برقی باید هماهنگ باشد، اما در عین حال، آنها امکان ذخیره برق و تثبیت شبکه را ارائه می‌دهند، به عنوان مثال با تنظیم تقاضای شارژ با سیگنال‌های قیمت و در دسترس بودن. هوش مصنوعی می‌تواند با نظارت و هماهنگی به همه این موارد کمک کند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند شبکه برق را با شناسایی ناهنجاری‌ها در تولید، مصرف یا انتقال در زمان واقعی، تثبیت کند و سپس راه‌حل‌های مناسب را توسعه دهد.

علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند به هماهنگ کردن کارهای تعمیر و نگهداری و تعیین زمان‌های بهینه برای تعمیر و نگهداری شبکه‌ها یا سیستم‌های فردی کمک کند. در نتیجه هزينه‌ها و از دست دادن سود و همچنین اختلالات عملکرد شبکه به حداقل می‌رسد.

اینترنت اشیا در مدیریت انرژی

طیف گسترده‌ای از مزایا از طریق اینترنت اشیا برای هر بخش از شبکه زنجیره تامین، از جمله شرکت‌های برق و مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود.

منافع اقتصادی یکی از دلایل عمده‌ای است که شرکت‌ها و دولت‌ها در حال بررسی قابلیت‌های اینترنت اشیا برای مدیریت انرژی هستند. اندازه‌گیری هوشمند، نظارت بر مصرف انرژی در زمان واقعی و پیش‌بینی‌های مبتنی بر داده به همه افراد در زنجیره تامین کمک می‌کند تا مخارج و سرمایه‌گذاری را بهتر کنترل کنند و ضایعات را حذف کنند.

می توان از ابزارهای تحلیلی اینترنت اشیا استفاده می‌کنند تا ببینند چگونه با مقررات زیست‌محیطی فعلی مطابقت دارند.

امروزه می‌توانیم از اینترنت اشیا برای مدیریت انرژی و گسترش استفاده از انرژی سبز استفاده کنیم. سیستم‌های خورشیدی مسکونی مبتنی بر اینترنت اشیا و توربین‌های بادی برق برای برآورده کردن بخشی یا کامل تقاضای انرژی ارائه می‌کنند.

استفاده از سیستم‌های برق تجدیدپذیر به صرفه‌جویی در انرژی کمک می‌کند. بلکه به کاهش ردپای کربن و کمک به ابتکار حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *