فعالیت های مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض یا ان اف تی (NFT) اخیراً پایه ثابت مکالمات مربوط به فناوری بلاک چین هستند. محبوبیت و پذیرش آن ها نیز به طور گسترده و سریع در حال افزایش است. احتمالاً احساس گیج کننده ای را در مورد NFT و DeFi داشته باشید. تفاوت NFT با DeFi در چیست؟
NFT و DeFi اگرچه در شبکه بلاک چین وجود دارند، اما یکسان نیستند. برای درک تفاوت NFT با DeFi باید بررسی کنیم که هر کدام چیست و چگونه در بلاک چین کار می کنند.

دیفای(DeFi) چيست؟

دیفای(DeFi) امور مالی غیرمتمرکز، یک سیستم مالی دیجیتال فراگیر در فناوری بلاک چین است، که جایگاه شخص ثالث یا واسطه‌ها را در تراکنش‌های مالی با استفاده از دارایی‌های ارز دیجیتال حذف می‌ کند.

برای آموزش ترید با ما همراه باشید.
به طور کلی دیفای پروتکل غیرمتمرکز را در فناوری بلاک چین ایجاد می کنند.
DeFi نحوه اتصال کاربران ارزهای دیجیتال به بلاک چین را با افزودن ویژگی ها و عملکردهای جدید تغییر داده است. هزینه تراکنش های مرتبط نیز با دیفای کاهش می یابد.
DeFi، به خودی خود ارزشی ندارد، بلکه سیستمی است که برای ساده تر نمودن تراکنش های مربوط به دارایی های رمزارز بدون کنترل مرکزی ایجاد شده است.
دیفای با کوین ها و توکن های کریپتو سروکار دارد و از طریق ابزارهای مختلف مدیریت دارایی خود، برای این ارزها بازار ایجاد می کند. ابزارهای دیفای تراکنش های رمزارزها را در دسترس‌تر، امن‌تر و کاربرپسندتر می سازد.

به کمک اینترنت می توانید وارد دیفای شوید و معاملات  خود را به کمک گوشی هوشمندتان انجام دهید.

ویژگی های دیفای

دسترسی
سازگاری و ترکیب پذیری
اتوماسيون
امنیت

توکن NFT یا غیر قابل تعویض چیست؟

NFT ها با عنوان های توکن های غیر قابل معاوضه یا توکن های مثلی شناخته می شوند.

اصطلاح غیر قابل تعویض برای یک شی یا دارایی است که نمی توان آن را به طور مساوی با مقدار مشابه با دیگری جایگزین نمود. توکن غیر قابل تعویض یا ان اف تی نیز شکل دیجیتالی یک دارایی غیر قابل تعویض است.
برخلاف DeFi، ان اف تی ها دارای ارزش هستند و می توانند به عنوان ذخیره ارزش یا برای انباشت ارزش استفاده شوند. با این حال، ارزش بازار هر NFT متفاوت است. هیچ دو NFT ارزش یکسانی ندارند و با دیگری مبادله نمی‌شوند.
NFT ها یک بازار آنلاین برای فروش موسیقی ها، آثار هنری و اشیاء فیزیکی که دارای ارزش هستند ایجاد می کنند.

ان اف تی به عنوان سند مالکیت برای دارایی های شما عمل می کند. یک نقاشی، اثر هنری، موسیقی و حتی کفش فوتبال یک فوتبالیست می تواند ان اف تی باشد.

ان اف تی را می توان نوعی کالای باارزش و کلکسیونی دانست که ارزش منحصر به فرد خودش را دارد.

تفاوت NFT با DeFi

با بررسی جداگانه NFT و  DeFi تا حدودی با تفاوت های آن ها آشنا شدید. در این قسمت این تفاوت ها را جمع بندی می کنیم.

ماهیت DeFi یک سیستم مالی غیرمتمرکز است. در مقابل، NFT ها یک دارایی مالی هستند.
DeFi وسیله ای برای تسهیل تراکنش های مالی غیرمتمرکز در بلاک چین است و بنابراین ارزش بازار به آن وابسته نیست.
در مقابل NFT ها دارایی های مالی هستند که برای فروش در بازار آنلاین قرار می گیرند. توکن ها به سادگی ایجاد می شوند و دارای ارزش هستند.
تفاوت دیگر NFT با DeFi در مالکیت است.
DeFi، امور مالی غیر متمرکز هستند و در پروتکل خود کنترل مرکزی ندارد، بنابراین مالک ندارد.
در مقابل NFT ها، به عنوان دارایی های مالی، متعلق به مالکان و سازندگان آن ها هستند. توکن ها صاحبان واقعی دارند و بازارهایی هستند که مردم می توانند در آن NFT ها را حراج کنند یا خرید کنند.
ارزش NFTها در ویژگی های امنیتی و کمبود آن ها نهفته است. در مقابل ارزش DeFi، در قابلیت همکاری و امنیت آن نهفته است.

NFT و DeFi با توجه در مواردی که گفته شد، متفاوت هستند. تفاوت‌ NFT با DeFi در عملکردهایشان در بلاک چین نهفته است.

با این وجود، NFT به عنوان دارایی ها و DeFi به عنوان خدمات در بلاک چین، ویژگی های مشابهی مانند حذف شخص ثالث در تراکنش ها، دسترسی،  مقیاس جهانی و مالی دارند. پلتفرمی که NFT ها بر روی آن اجرا می شوند در چارچوب DeFi ساخته شده است و NFT ها را به وسیله ای برای بهره مندی از خدمات DeFi تبدیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *