خلاصه کتاب از آفتابه تا بیت کوین : قبل از بیان خلاصه ای از کتاب دکتر نوروزی می خواهم ابتدا کمی ایشان را به شما معرفی کنم. دکتر عباس نوروزی، فارغ التحصیل دکترای علوم اقتصادی و استاد دانشگاه است و در زمینه مسائل مالی به خصوص مسائل مرتبط با بازار بیت کوین، از تجربه زیادی برخوردارند و کتاب هایی در این زمینه تالیف کرده اند. در این مقاله می خواهم به معرفی مختصری از کتاب ایشان یعنی ” از آفتابه تا بیت کوین” بپردازم تا اگر مایل بودید این کتاب را تهیه کرده و مطالعه کنید.

کتاب از آفتابه تا بیت کوین به قلم دکتر عباس نوروزی

این کتاب علاوه بر عنوان جذابی که دارد با بیانی بسیار شیوا و گاه طنزگونه به دوره تکامل انسان ها از آفتابه تا رسیدن انسان ها به فناوری نوظهور بیت کوین می پردازد.

در خلاصه کتاب از آفتابه تا بیت کوین، وی صحبت های ابتدایی کتاب خود را درباره پول آغاز می کند و قدرت نهفته در پول را زیر ذره بین قرار می دهد. او درباره قدرت پول چنین می گوید که اگر پول نداشته باشید، به قول معروف کسی شما را تحویل نمی گیرد. اگر پول داشته باشید، به شما احترام می گذارند، مشهور می شوید و می توانید با آن، همه کار انجام دهید.

وی در این کتاب همچنین به بیان کارکردهای پول می پردازد و مثال هایی را از شیوه پولدار شدن در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بیان می کند و به بیان این موضوع می پردازد که چگونه افراد با نمایش بدن خود در فضای مجازی توانسته اند پولدار شوند و…

او در این کتاب به این موضوع می پردازد که درست است پول نمی تواند جای خوشبختی، خانواده، تن سالم و خیلی چیزهای دیگر را بگیرد، اما وجود پول را برای تداوم این خوشبختی ضروری می داند.

در این کتاب، خلاصه ای از طریقه تبادل در میان انسان های نخستین و تاریخچه به وجود آمدن پول بیان می شود و نویسنده کتاب بر این باور است که از همان زمانی که انسان پای خود را بر عرصه هستی نهاد، مبادلات اقتصادی نیز آغاز شده و این روند همچنان ادامه دارد.

دکتر نوروزی با بیان زیبا و داستان گونه خود به بیان تاریخچه ای از نحوه به وجود آمدن بانک ها و چیزی به نام اسکناس می پردازد. سپس به مبحث شکل گیری پول الکترونیک می پردازد که چگونه اسکناس کاغذی تبدیل به کارت پولی در جیب ما شد و ما به جای آن که مجبور باشیم خروارها پول را با خود حمل کنیم، می توانیم با استفاده از یک کارت بانکی، نیازهای اقتصادی خود را برطرف کنیم.

وی بعد از بیان طریقه به وجود آمدن پول های الکترونیک و خصوصیات آن، وارد مبحث بیت کوین و ارزهای دیجیتال می شود. کمی از تاریخچه پیدایش بیت کوین می گوید و انواع بیت کوین و  نحوه کار با بیت کوین و یا همان رمز ارزهای دیجیتال را شرح می دهد.

وی همچنین در ادامه کتاب به این موضوع می پردازد که حتی در دنیای رمز ارزهای دیجیتال نیز نژادپرستی و تعصب وجود دارد و از برخی رمزارزهایی مانند بایننس نام می برد که حساب کاربری کشورهای تحریم شده مانند ایران، کوبا، لیبی، سوریه و… را می بندد.

دکتر نوروزی همچنین در این کتاب کمی هم درباره دنیای متاورس می گوید و آن را به فروختن بهشت برای انسان ها تشبیه می کند. وی همچنبن درباره متاورس این گونه بیان می دارد که شما در این دنیا هرکاری که دلتان بخواهد را انجام می دهید و همه نوع اتفاقی که فکرش را هم نمی کنید در این فضا می افتد.

دکتر نوروزی در مبحث بیت کوین همچنین به این نکته اشاره دارد که نباید بدون آگاهی وارد این دنیای وسیع شد و چند کتاب مفید و کاربردی نیز در این زمینه بیان می کند. وی همچنین می گوید افرادی که در بیت کوین و مسائل مربوط به ارزهای دیجیتال فعال هستند، هیچ گاه علاقه ای به آن ندارند که خود را در مکان هایی مانند فضای مجازی نشان دهند و خودشان را به خطر بیندازند و در مورد آن دسته از صفحات مجازی که با نام تریدر می خواهند از شما سودجویی کنند. ایشان هشدار می دهد که کسی وا رد چنین صفحات مجازی نشود و سرمایه خود را هدر ندهد.

وی در پایان کتاب همچنین به این موضوع می پردازد که تکنولوژی آفتابه و بیت کوین هر دو یکی است و همان طور که در یک زمانی مردم از اختراع آفتابه تعجب زده و شگفت زده بودند، اکنون نیز درباره مبحث بیت کوین همین موضوع مطرح است و کم کم به موضوعی عادی و جاافتاده تبدیل خواهد شد.

کتاب از آفتابه تا بیت کوین به قلم دکترعباس نوروزی : دانلود کتاب

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *