امرزوه موضوع دیفای یکی از موضوعاتی است که نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است.منظور از کلمه دیفای ، مجموعه ای از مسائل مهم مالی از جمله دریافت وام ، معاملات مالی است که به طور غیر متمرکز و بی واسطه انجام می شود . در واقع فعالیت این پروژه با قرارداد های هوشمند ترکیب شده است .

در سرتاسر جهان مردم با اعتمادی که به دولت های خود دارند ، به این باور هستند که دولت ها با درستی ، خود از ارزش های پول ملی حفاظت می کنند . همچنین با فرض امانتداری بانک ها از سرمایشان به آنها اعتماد کامل دارند . البته تا به امروز تاریخ ثابت کرده است که واسطه ها ، فساد و رانت را به دنبال دارند .

به همین دلیل بلاک چین و قرارداد های هوشمند ، با غیر متمرکز کردن سیستم های مالی زمینه ای را برای کاهش خطاها به صورت عمدی و غیر عمدی به وجود آوردند. از بزرگترین پلتفرم ها در این زمینه می توان به اتریوم اشاره کرد که تاکنون نزدیک به 70 درصد آن را پروژه های دیفای تشکیل داده اند .

 

سیستم مالی غیر متمرکز دیفای چه ویژگی هایی دارد؟

دیفای را می توان به عنوان یکی از تاثیر گذار ترین کار های انسان دانست که به دلیل حذف نهاد های واسطه ، اختلافات احتمالی را حل و فصل کند و امکان نظارت کاربران را بر دارایی های خود ایجاد کند. پروژه دیفای 4 ویژگی اصلی دارد که به این شرح است :

-از جمله محبوب ترین برنامه های سیستم دیفای می توان به کاربرد ها و پروتکل های وام دهی اشاره کرد .

-با این پروژه می توان یک سیستم مالی هماهنگ و آسیب ناپذیر داشت و این امکان را می دهد که هزینه های موجود را تا حد امکان کاهش داد.

-در این سیستم امکان مصادره پول و سرمایتان وجود ندارد و کسی اجازه ندارد بر امور زندگیتان نظارت داشته باشد .

-همانطور که اشاره کردیم این سیستم به دلیل حذف واسطه ها میزان فساد و سرقت را کاهش می دهد. همچنین در این سیستم امکان سانسور و تغییر به حداقل مقدار خود می رسد.

البته با همه ی این ویژگی ها ، این سیستم به معنی حذف بانک ها نیست بلکه دسترسی به یک سیستم غیر متمرکز را می توان به عنوان یک تکامل در تاریخ دانست .

دکتر عباس نوروزی یکی از برترین اساتید در زمینه آموزش تریدمی باشد برای آشنایی بیشتر با دکتر عباس نوروزی و همچنین آموزش ترید کردن با ما در ارتباط باشید.

تفاوت های وام‌های سنتی و دیفای

از ویژگی های وام های سیستم دیفای می توان به شفافیت عمومی آن اشاره کرد. در این سیستم تراکنش ها در بلاک چین به صورت عمومی عرضه می شوند و دیگر نیازی

به جلب اعتماد مردم نیست. گذاشتن وثیقه آسان و کارمزد های قرارداد ها به حداقل می رسد .

بلاک چین باعث شده قراردادهای هوشمند بعد از اجرا ، ضمانت داشته باشد. پس از تعیین شرایط قرارداد توسط توسعه دهنده و ثبت آن روی بلاک چین دیگر حتی خود توسعه دهنده نیز نمی تواند از اجرای قرارداد جلوگیری کند .

البته باید یادآور شویم که هنوز قراردادهای هوشمند با چالش های حقوقی درگیر است که این خود از دلایلی است که نیاز است تا قانون های سنتی بروزرسانی شوند.

 

پروتکل‌های اعطای وام  و وثیقه در سیستم مالی غیر متمرکز

از بزرگترین نگرانی هایی که در این سیستم وجود دارد چرخه اوراکل می باشد. به این معنی که در این سیستم مکانیزمی وجود دارد می تواند به اطلاعات واقعی دست پیدا کند و در قرارداد های هوشمند ثبت کند .

پروژه های دیفای معمولا از اوراکل makerdao استفاده می کنند که طراحی آنها به گونه ای است که فقط از استیبل کوین های dao پشتیبانی می کند، آن هم به صورت تک وثیقه .در این حالت زمانی که میزان وثیقه از مقدار مشخصی کمتر باشد نقدینگی به صورت خودکار اتفاق می افتد .

برتری این گونه وام ها نسبت به وام های سنتی این است که برای وثیقع نیازی به چک نیست و با در اختیار داشتن سرمایه های دیجیتال می توان مقدار وثیقه را تامین کرد. در این سیستم شما با در اخیتار داشتن نقدینگی می توانید سود خود را دریافت کنید در مقابل دیگران نیز می توانند از سرمایه شما وام بگیرند .

 

نگاهی به آینده سیستم مالی غیر متمرکز دیفای

با همه ی این ویژگی هایی که ذکر کردیم سیستم دیفای هنوز در حال تکامل خود است. توسعه دهندگان به دنبال آن هستند که بتوانند تائید هویت را همزمان با غیر متمرکز بودن انجام دهند و تا اکنون پیشنهاد هایی که در جهت ارتقای کارکرد شبکه ی اتریوم داده شده است ، همه ی با هدف تاکید بر بکارگیری مقررات مربوط به تائید هویت و مقابله با سیستم پولشویی است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *