شبکه لایتنینگ را می توان به عنوان راه حلی برای رفع محدودیت های مربوط به مقیاس پذیری ارز های دیجیتال نظیر بیت کوین در انجام معاملات ، معرفی کرد .

اولین بار جوزف پون و تادیس ترایا در سال  2015 شبکه لایتنینگ را مطرح کردند . همانطور که گفتیم هدف اصلی آنها از بین بردن محدودیت های مقیاس پذیری بیت کوین بود . آنها برای این کار از یک پرتوکل پرداخت ، در خارج از شبکه ی بیت کوین استفاده کردند. این کار به شدت نظر سایر افراد را به خود جلب کرد تا در سایر رمز ارز ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. این ایده برای رفع مشکل  محدودیت های بیت کوین و دیگر ارز های دیجیتال مطرح شد.  امروزه شبکه ی بیت کوین این توانایی را دارد در هر ثانیه بین 2 تا 7 تراکنش را انجام دهد ، ولی با مرور زمان با افزایش محبوبیت آن بین مردم، تعداد تراکنش ها با افزایش کاربران بیشتر و شبکه شلوغ تر خواهد شد، این احتمال وجود دارد با با افزایش حجم تراکنش ها عملکرد شبکه ی بیت کوین به مشکل برخورد و زمان تراکنش ها افزایش یابد. در نتیجه این مشکل کاربردی بودن بیت کوین را زیر سوال می برد  و کسی حاضر نیست که برای پرداخت الکترونیکی خود، زمان زیادی را صرف کند. در این زمان شبکه لایتنینگ به عنوان یک ناجی پدید آمد تا این محدودیت های شبکه ی بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال را برطرف کند .

شبکه لایتنینگ چگونه کار می‌کند؟

شبکه لایتنینگ به عنوان یک شبکه ی انتقال خارج از شبکه برروی بلاک چین بیت کوین عمل می کند. از آنجا که این شبکه به صورت یک شبکه ی پرداخت فرد به فرد کار می کند ، مستلزم ساخت یک کانال دو طرفه می باشد. کاربران به وسیله این کانال می توانند تراکنش های خود را بدون  نیاز به شبکه ی بیت کوین انجام دهند.

وقتی دو نفر از کاربران یک کانال پرداخت ایجاد کنند، پس از آن می توانند به آسانی انتقال های بیت کوین به کیف پول های یکدیگر را انجام دهند . ایجاد کانال پرداخت به عنوان یک تراکنش داخل شبکه ی بلاک چین می باشد ولی تمام تراکنش های انجام شده در داخل این شبکه خارج از زنجیره بلوکی می باشد و نیازی به تایید معاملات توسط شبکه اصلی بیت کوین نمی باشد . با این روش زمان انجام تراکنش ها سریع تر شده و کارمزد تراکنش ها نیز کاهش می یابد.

ایجاد کانال پرداخت نیازمند یک کیف پول چند امضایی می باشد تا دو طرف دارایی های خود را به آن اضافه کنند. این دارایی ها که در کیف پول چند امضایی ذخیره می شوند ، تنها درصورت در اختیار داشتن کلید های خصوصی دو طرف قابل استفاده است. یعنی بدون رضایت یکی از طرفین ، دسترسی به این کیف پول ممکن نیست. این ویژگی مانند زمانی است که به طور مثال دو نفر تمام مدارک مهم خود را در یک گاوصندوق دو قفله نگهداری کنند ، در این صورت برای باز کردن آن به هر دو این کلید ها نیاز است و با در اختیار داشتن تنها یکی از کلید ها امکان دستیابی به مدارک درون صندوق نیست .

مزایای شبکه لایتنینگ

این شبکه با کاهش زمان تراکنش ها ، تاخیر انجام تراکنش ها را به شدت پایین آورده است .

-از این سیستم می توان در پرداخت های مربوط به نقل و انتقالات مالی به صورت خودکار استفاده کرد.

-شبکه لایتنینگ توانست به وسیله رفع محدودیت های مقیاس پذیری شبکه ی بیت کوین از طریق انجام تراکنش ها در خارج از شبکه بیت کوین ، میزان ترافیک شبکه ی بیت کوین را کاهش دهد .

محدودیت‌های شبکه لایتنینگ

-در شبکه لایتنینگ باید دو طرف آنلاین باشند ، برخلاف سایر تراکنش ها در شبکه ی اصلی بلاک چین .

-این امکان وجود دارد که دو طرف برای اطمینان از امنیت دارایی خود ، به صورت منظم کانال های پرداخت را چک کنند .

– یکی دیگر از معایب شبکه لایتنینگ این است که هنوز قادر به پرداخت های بزرگ نیست.

-در ایجاد کانال های پرداختی مشکلی که وجود دارد این است با هر بار باز و بسته کردن یک کانال بر روی شبکه ی اصلی ، باید کارمزدی با میزان بالا پرداخت شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *