لایت نود یک راه حل برای کاربران تازه واردی است که قدرت مالی اجرای فول نود یا استفاده از Rig برای مایینیگ بیت کوین را ندارد.

مفهوم نود سبک یا  لایت نود بیت کوین

نود سبک بیت کوین (و یا نود کم وزن بیت کوین، نود خفیف بیت کوین، لایت نود بیت کوین و نودهای جزئی) بخشی از یک نود کامل یا فول نود بیت کوین هستند.

نود سبک وزن بیتکوین احتیاجی به بارگیری همه ی بلاک چین ندارد و قادر است با ذخیره قسمت کوچکی از بلاک چین، فعالیت کند.

این امکان باعث صرفه جویی در منابع و انرژی شده و همچنین از شبکه هم حمایت می کنند.

به صورت کلی  شبکه بیت کوین وضعیتی را به اعمال کرده که برای دریافت کارمزد، کاربر به نود کامل نیازی ندارد و تنها کافیست که با بلاک چین بیت کوین ارتباط کافی داشته باشد.

برای تعامل با بلاک چین می توان از SPV یا راستی آزمایی پرداخت بهره برد. SPV این امکان را به کاربر می دهد که بدون نیاز به بارگیری تمام بلاک معاملات موجود در آن را تایید کند.

ساتوشی ناکاموتو SPV را در مقاله وایت پیپر اصلی بیت کوین توضیح داده است. بعضی از ویژگی‌های توضیح داده شده در این مقاله  بسیار کاربردی می باشد. در شبکه غالبا نود های سبک ، هدرهای بلوک را بارگیری میکند. هدرهای بلوک مثل خلاصه‌ای از بلوک ها می باشند که جزئیات تراکنش در خود حفظ می کند و به وسیله استفاده از یک فرمت خاص، آنها را روی شبکه اعمال می‌کنند. از اصلی ترین ویژگی این بلوک ها می‌توان به حجم پایین آنها بر خلاف حجم های بلوک های اصلی اشاره کرد.

ارز دیجیتال لایت نود

شاخه‌های مرکل (Merkle Branch)

برای اطمینان از انجام یک معامله در بلاک می‌توان از طریق نود سبک بیت کوین این پروسه را اعمال کرد. این مدل از اثبات به وسیله تکنیک شاخه مرکل انجام می شود.  تکنولوژی که به عنوان پشتوانه فناوری شاخه‌های مرکل استفاده می شود ،بسیار پیچیده می باشد، ولی باعث می شود هر بلوک یک هویت منحصر به فرد داشته باشد. این هویت وظیفه محافظت از اطلاعات موجود در بلوک که در واقع همان اطلاعات تراکنش ها می باشد را بر عهده دارد.

در هر بلاک، شاخه مرکل منحصر به فردی وجود دارد. این شاخه‌ها از روش های رمزنگاری بسیار پیچیده‌ای مشابه بلاک چین بیت کوین بهره می برند.

 

با بارگیری اطلاعات شاخه مرکل، هر نود سبک می‌تواند وضعیت تراکنش را بسنجد. این پروسه نیازی به بارگیری بلاکچین نداشته و با بهره گیری از یک سرچ ساده انجام می شود.

مشکلات کوچکی هم در این مدل نودها وجود دارد. نود سبک معمولا باید از فول نود تقاضای اثبات ثبت کنند. اگر ماینر ها از یک نود کامل استفاده کنند، این تقاضا به صورت مستقیم اعمال و تایید می گردد.

علت استفاده از نود سبک

نکته جالب این که کیف پول‌های رمز ارزها ، همان نود های سبک بیت کوین می باشند. برای مشاهده وضعیت خرید و فروش لازم است که همواره بلاک چین را آپدیت نگهداری که معمولاً عمل آسانی نمی باشد.

 

ابزارهایی مثل بلاک اکسپلورر که در نرم افزار های موبایلی بهره برداری می شوند اغلب با نود‌ های سبک کار می کنند.

نرم افزارهای زیادی هستند که از  لایت نود ها بهره می برند و سرویس های خود را به وسیله این نود‌ها به کاربران ارائه می‌دهند.

حتی بعضی از سایت های اینترنتی که لیست قیمت ها را ارائه می دهند نیز از نود های سبک بهره می برند.

سخن پایانی

در صورتی که حجم زیادی از افراد اقدام به جابجایی بین لایت نود‌ ها کنند، امکان دارد شبکه دچار مشکل شود. همچنین ممکن است که توان محاسباتی شبکه افت قابل‌توجهی را تجربه کند که نهایتا باعث مختل شدن شبکه می شود. در این فاصله احتمالا بعضی از تراکنش ها نیز نیمه‌کاره و معطل بمانند یا مدت زمان انتظار آنها بسیار بسیار طولانی شود.

این امر همچنین این واقعه امکان دارد شبکه را در معرض مخاطره ی حمله 51 درصدی قرار دهد. در حمله 51 درصدی یک گره یا نود قادر است با در اختیار داشتن حجم اکثریت قدرت محاسبات، شبکه به کنترل خود در آورد. ولی نود های کامل همچنان بهترین روش اتصال به شبکه بیت کوین هستند، ولی در صورت برخورداری از توان پردازش رایانه‌ای برای انجام این فعالیت یا در اختیار داشتن سرمایه کافی برای خرید سخت افزارهای قدرتمند و پیشرفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *