چندی پیش فیسبوک نام خود را به متا (Meta) تغییر داد. اخبار و اطلاعات منتشر شده حاکی از آن بود که تیم مدیریتی این غول عظیم ارتباطات قصد دارند وقت ، انرژی‌ و سرمایه را در پروژه متاورس متمرکز کنند و همین خبر است که باعث شده، توکن های دارای ارتباط با متاورس رشد قیمت قابل‌توجهی داشته باشند.

متاورس ایده‌ و طرح جدیدی نیست. در سال های گذشته هم دنیاهای مجازی زیادی معرفی شده ‌اند. اما چرا طرح متاورس به عنوان ساختار مجازی و دنیایی غیر حقیقی تا این حد مورد توجه قرار گرفته است؟

طرح و بنیان متاورس

متاورس (metaverse) دنیای سه بعدی و مجازی می باشد که  کاربران حاضر در دنیای مجازی مشترک به یکدیگر وصل می نماید. قوانین و قواعد این جهان شبیه ‌سازی ‌شده را مالکش مشخص می‌کند. هر جهان مجازی در بستر متاورس قادر است زمینه و قواعد اختصاصی خود را تعریف نماید.

برای آموزش ترید با کارشناسان سایت اکو رویال همراه باشید .

در جهان مجازی متاورس با بهره گیری از ابزارهایی مثل انواع هدست ، جهان واقعی در دنیای مجازی شبیه‌سازی می گردد. متاورس به مفهوم فراجهان است و قادر است نسل تازه‌ای از فناوری را به جهان عرضه نماید. شرکت ‌ها، ارتباطات، معامله و تراکنش ها و زندگی در ابعاد گوناگون می‌تواند در ساختار دنیاهای مجازی ادامه پیدا کند.

زاکربرگ مالک فیسبوک در گذشته ثابت کرده است که قواعد تغییر در جهان فناوری را به‌خوبی می‌داند. پس حضورش در دنیای متاورس هم خطر کردن و ریسک نخواهد بود و این حضور یقینا همراه با ابداعات جدیدی که دنیا را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد ، خواهد بود.

علل اهمیت متاورس

یکی از اصلی ترین دلایل رشد و اهمیت متاروس معرفی و ورود وب ‌تری(WEB 3.0) به دنیای فناوری است. وب ‌تری با تکنولوژی بلاک‌ چین در ارتباط تنگانگ می باشد و قادر است تغییراتی عمیقی به‌وجود آورد.

وب تری چیست؟

وب وان (Web 1.0) با بارگذاری محتوا به وسیله افراد در فضای اینترنت مفهوم پیدا کرد. آنها قادر بودند اطلاعاتی را از داخل اینترنت دریافت کرده یا از مرورگرها در جهت جست‌وجو استفاده نمایند ولی فرصت تعامل وجود نداشت. در حقیقت، در وب وان نوع ارتباط یک طرفه بود.

وب تو(Web 2.0) همین شکل از اینترنتی می باشد که امروزه در اختیار ما است. توانایی بارگذاری و دریافت دیتا در فضای شبکه برای کاربران ممکن شده است. مضاف بر اینکه همه کاربران قادرند با یکدیگر در تعامل و ارتباط باشند. ولی مالک همه محتوا ها همین شبکه اینترنت می باشد.

برای درک بهتر این بخش کافی است به این سوال فکر کنیدکه در صورتی که سرویس دهنده یوتیوب همه ویدئوهای شما را پاک نماید، چه کاری را می توانید انجام بدهید؟ بنابراین اختیار اطلاعات در اینترنت کنونی در دست سرویس دهنده هایی است که در بستر آن ها اجرا و تبادل انجام می شود.

در فرمت اینترنت وب ‌تو قادر نخواهید بود مالک تمام‌ عیار اطلاعات و محتوا هایی باشید که در بستر اینترنت منتشر می کنید. حال ماجرای ورود متاورس به وب‌ تو نیز با همین مشکل دست و پنجه نرم می کند. هر مقدار هم که تلاش نمایید، متاورس یا بستر زندگی مجازی را در اینترنت وب تو گسترش دهید، باز هم مالکیت بر محتوای تولیدشده‌ در این بستر در اختیارصاحب پلت‌فرم می باشد.

در اینجا بود که وب‌تری و بلاک‌چین پا به میدان گذاشته‌اند تا همه این اشکالات مرتفع گردد و مفهوم حقیقی مالکیت اطلاعات و محتوا شکلی درست پیدا کند.

وب تری در دنیای متاورس

در وب‌تری از تعاریف شبکه ‌های غیرمتمرکز بهره برده می‌شود. در حقیقت، ساختاری به وسیله آن ایجاد می گردد که شفافیت و وضوح کاربردی بالایی را به نمایش می گذارد. این شفافیت و ساختار،  امکان مالکیت محتوا را برای اعضا ایجاد می نماید.

در شبکه ‌های بر پایه بلاک‌چین جز جز ساختار و درون پایه غیرمتمرکز است. متاورس هم قصد دارد در بستر همچین ساختاری اقدام به فعالیت نماید. منظور این است شخص ناظر و مدیری در این شبکه‌ ها تعریف نمی گردد. هر کاربر از شبکه مدیر و ناظر بر تمام فعالیت هایی است که در آن بستر انجام می گردد و این همه کاربران هستند که با رای خود به کاربری عملیات گوناگون در بلاک چین یاری می رسانند.

با ادغام متاورس و بلاکچین دیگر مالکیت و اختیار داده های کاربران دچار مخاطره نمی شود و کاربران قادرند صاحب تمام ‌وکمال اطلاعات خود باشند. انتقال دارایی‌ های غیرمتمرکز نیز به کاربران این امکان را می دهد که بدون مخاطرات و مشکلات معمول با یکدیگر تبادل اطلاعات و دیتا داشته باشند.

چشم‌انداز

گسترش متاورس در بستر بلاکچین ممکن است راهی برای گسترش و توسعه شبکه‌های بر پایه بلاک‌چین باشد. با وجود متاورس که جهانی مجازی برای زندگی است، کاربران گوناگونی برای گسترش فعالیت‌های متنوع خود به دنیای بلاک‌چین ورود پیدا می کنند.

واضح  است که مشکلات و تعارضاتی هم در پی گسترش و توسعه متاورس ایجاد خواهد شد. به طور مثال، انزوای ناشی از کناره گیری از دنیای حقیقی و وابستگی بیشتر به جهان شبیه‌سازی‌شده و مجازی به صورت افراطی ممکن است جامعه را دچار مشکل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *