چندین سال بیش به یه سفر خارجی رفتم. اونجا زبان سختی داشت و نمیشد که به انگلیسی ارتباط برقرار کرد. توی اون سفر من برای اینکه بتونم کسی رو همراه خودم داشته باشم یا به آدرس های مدنظرم برسم مدام پول اضافه پرداخت می کردم. اون سفر یکی از تجربیات ناب زندگی من شد. اونایی که منو همراهی میکردن بایت پول اضافه لبخند هم برام میزدن! لبخند چیه حاضر میشدن برای کمی پول بیشتر هر کاری بکنن! عمیقا متوجه شدم که پول زبان مشترک بین تمام آدمهاست قبل از اون فکر میکردم که مهربانی این کارکرد رو داره ولی در اون سفر به عظمت یگانه ی پول پی بردم. بیشتر ما آدمها نیازهای مشترکی داریم و روند زندگی به ما ثابت کرده که پول می تونه خیلی از مشکلات ما رو حل کنه. منم مثل خیلی از شماها در دوره ای از زندگیم فکر می کردم داشتن پول می تونه آخرین هدف زندگیم باشه. ایمان، تقوا، عمل صالح جواب اکثر سوالات زندگی ما دهه شصتی ها شد اما خداییش جواب نمیداد. در مسیر زندگیم برای به دست آوردن پول شغل های متنوعی رو تجربه کردم اما الان که دارید این متن رو می خونید باید بهتون بگم فهمیدم برای داشتن پول می بایست قبل از اون بسترش رو ساخت. نمی خوام مثل سوداگران انگیزشی بگم تو اول باید ذهنت رو آماده کنی تا پولدار بشی بلکه می خوام بگم اگر بستر داشتن پول رو بسازی و در اون قدم بذاری شاید دیگه برات به دست آوردن پول اولویت اول نباشه بلکه بهتره بتونی از مسیری که در اون قرار داری با خیال آسوده لذت ببری. طی سال ها تجربه ی مذاکره با انواع شخصیت های انسانی که هرکدوم به نوعی دغدغه مالی داشتن به این نتیجه رسیدم که داشتن درک صحیحی از دانش اقتصاد که با علوم جامعه شناسی و روانشناسی و مدیریت ترکیب شده باشه یک حس بهتر، درک عمیقتر و یک فراآگاهی نسبت به محیط اطراف به ما میده که بعدش تصمیم می گیریم که چقدر پول داشته باشیم برای ما کافیه و اینکه چطور نیازهامون رو اولویت بندی کنیم. همین موضوع باعث شد تا مدرسه اقتصاد رو ایجاد کنم. مدرسه ای که ساختارش مثل مدرسه ای که در ذهن مون داریم نیست. چون خودم سال ها معلم مدرسه و استاد دانشگاه بودم، می دونم که مسیری که اونجا به ما نشون میدن زیاد درست نیست و زمانی که به دنیای واقعی قدم می ذاریم احساس ترس و تنها ماندگی داریم. در این مدرسه قصد دارم به کمک تیم مجربی که در کنارم قرار دارن، افرادی که تمایل به تغییر بنیادی در تفکر و سبک زندگی خودشون رو دارن راهبری کنیم که بتونن دنیای جدید که در اون پول حرف اول و آخر رو میزنه بهتر بشناسن و تشخیص بدن که چه زمانی از بازی های جذابی که پیش روی همگی ماست خارج بشن. اغلب ما بلدیم که چگونه وارد بازی بشیم اما خیلی از ما زمان خروج رو نمی دونیم و در باتلاقی گیر می کنیم که در آینده تبدیل میشه به خونه ابدی مون. یک مثال آشنا بزنم آیا هدف ما از زیستن و کار کردن؛ خریدن ماشین و ادامه زیستن در حسرت خرید ماشین بعدیه یا میشه بدون حسرت از داشته هامون لذت ببریم؟ زمانی که ما ندونیم تورم، مالیات، نرخ بهره، میزان بهینه کارکردن و... چی هستن؛ تبدیل به اونی میشیم که مدام در حال خرید و فروش ماشین و خونه هستیم بی آنکه گذر ثانیه ها و عمرمون رو و ارزش این فرصت محدود رو درک کرده باشیم. چنین مفاهیم مهم اقتصادی در بورس و بانک و صنعت و کریپتوکارنسی جایگاه دارن.

ما اینجا در مدرسه اقتصاد دکتر عباس نوروزی راه بهتر ریشه ای رو بصورت علمی براتون شرح و بسط میدیم. یادتون باشه زندگی کوتاه تر از اونه که بخواهیم با فقر به پایان برسونیمش. پس با ما باشید.

محتوای آموزشی مدرسه اقتصاد

این دوره شامل هفت ما‌ژول و هر مرحله پیش نیاز ماژول بالاتره. یعنی اینجوریه که با اقتصاد و جامعه شناسی شروع میشه (ماژول اول) اقتصاد و روانشناسی (ماژول دوم) اقتصاد و معنویت (ماژول سوم) اقتصاد و مدیریت (ماژول چهارم) اقتصاد و سیاست (ماژول پنجم) اقتصاد و هنر (ماژول ششم) و مرحله نهایی اقتصاد و آینده (ماژول هفتم) به پایان میرسه. حالا برای اونایی که میخوان از مدرسه اقتصاد دکتر عباس نوروزی فارغ التحصیل بشن به شرح و بسط هر کدوم از این ماژول ها می پردازیم اقتصاد و جامعه شناسی جامعه شناسی پیچیده ترین علم دنیاست و در تمام موضوعات مربوط به انسان و حتی گاهی طبیعت و حیوان اشتراکات نظری برای تبیین علمی وجود داره. اقتصاد هم علم نوپاییه که برای شرح م فاهیمش خیلی وامدار جامعه شناسیه. از این رو توی این دوره اساتید به شرح و بررسی مفاهیم مشترک بین رشته ای اقتصاد و جامعه شناسی می پردازند: تحصیل و سوادآموزی، مسکن، ازدواج، رابطه جنسی و پول، فرزندآوری، فقر، ثروت، طبقه اجتماعی، ... اقتصاد و روانشناسی هرجا که پای انسان در میون باشه روانشناسی هم عرض اندام میکنه چی از ذهن انسان مهم تر؟  توی این دوره اساتید تیم ما به بررسی ابعاد روانی انسان به خصوص پردازش هیجانات بر بازارهای بدوی و امروزی همچنین متمرکز بر مردم شناسی ایران به تحلیل نوع رفتار ایرانیان در معاملات می پردازند.

اقتصاد و معنویت

وجود ابعاد معنوی انسان شاید به قدمت زندگی انسان در غارها باشه. معنویت در تمام سطوح زندگی ما تاثیرگذاره و اقتصاد با معنویت رابطه تنگاتنگی داره. توی این ماژول اساتید ما به بررسی ساخت هویت های متنوع مذهبی یا عقیدتی و تاثیر پول بر اون می پردازند. عقاید مذهبی مختلف نگاه مختلفی به پول و مدل خرج کردن اون دارند.

اقتصاد و مدیریت شما در نظر بگیر عطاری قدیمی محله و کسب و کارهای کوچیک و بزرگ هر کدوم توی چرخه مالی کشورها تاثیرگذارند. هر کسب و کاری با هر ابعادی که باشه به نوع خاصی مدیریت میشه. نوع خاصی از مدیریت میتونه به پولساز شدن یا فقیر شدن یک سازمان منتهی بشه. اساتید تیم ما در این ما‌‌ژول به تفصیل تمام موضوعات مدیریتی مشترک با اقتصاد می پردازند.

اقتصاد و سیاست

شیرین ترین ما‌ژول این دوره می تونه باشه! از بررسی تاریخچه پول و کشورهای تاثیرگذار بر ارزش واحدهای پول، بانکداری، تورم، استثمار، و ده ها عنوان جذاب دیگه کمترین بخش این ماژول فوق جذابه.

اقتصاد و هنر

هنر نزد ایرانیان است و بس! نه این دیگه خیلی قدیمی شده. هنر دست یه عده خاصی هست و بس. توی این ماژول به شرح و بسط عمیق رد کارپت ها، فرهنگ و رسانه، عمل های زیبایی و ده ها عنوان فوق جذاب دیگه می پردازیم.

اقتصاد و آینده

بعد از گذروندن ماژول های بالا بالاخره وقت ورود به ماژول جدید و جذاب ارزهای دیجیتال و آشنایی با کلیات اون رسیده.  در این ماژول با مباحث مربوط به نیاز به پیدایش و رشد و توسعه ارزهای دیجیتال همچنین آینده بلاکچین و فرهنگ و تکنولوژی به طور عمیق آشنا خواهیم شد.