وب ۲ (Web 2.0) ، وب سایت ها و برنامه هایی است که از محتوای تولید شده توسط کاربران استفاده می کنند.  Web 2.0 وضعیت فعلی اینترنت را توصیف می کند که در مقایسه با نسخه قبلی خود، Web 1.0 ، محتوای تولید شده توسط کاربر و قابلیت استفاده بیشتری برای کاربران در دسترس است.

وب ۲ به  ارتقای فنی خاصی در اینترنت اشاره نمی کند. بلکه به تغییر در نحوه استفاده از اینترنت اشاره دارد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین وب ۲ و وب سنتی جهانی (وب ۱) همکاری بیشتر بین کاربران اینترنت،ارائه‌دهندگان محتوا و شرکت‌ ها است.

به طوریکه کاربران ورود بیشتری به ماهیت و دامنه محتوای وب دارند.

در عصر جدید اینترنت، سطح بالاتری از اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباط بین شرکت کنندگان وجود دارد.

Web 2.0 نسخه جدیدتری از وب است که  به کاربران اجازه می دهد تا به جای اینکه صرفاً به عنوان بینندگان منفعل اطلاعات را دریافت کنند، فعالانه تر در آن شرکت نمایند.

آشنایی با وب ۲

وب ۲

اصطلاح Web 2.0 برای اولین بار در سال 1999 استفاده شد، زیرا اینترنت به سمتی حرکت می کرد که به طور فعال کاربران را درگیر کند.

Darcy DiNucci، اصطلاح Web 2.0 را در مقاله خود، آینده تکه تکه شده، ابداع نمود.

با وجود وب ۲ کاربران تشویق شدند تا به جای مشاهده محتوا، محتوا را ارائه دهند. مردم اکنون می‌ توانستند مقالات و نظرات خود را منتشر کنند و امکان ایجاد حساب‌ های کاربری در سایت‌ های مختلف فراهم شد، بنابراین مشارکت افزایش یافت.

برای تریدر شدن و  آموزش ترید با بهترین ها در ارتباط باشید. دکتر عباس نوروزی یکی از برترین اساتید در این زمینه است ، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ابزارهای اجتماعی افراد را به ایجاد، همکاری، ویرایش، طبقه بندی، تبادل و ترویج اطلاعات تشویق می کنند.

به طوریکه هرچه افراد بیشتری مشارکت کنند، محتوا بهتر می شود.

از آنجا که وب ۲ همکاری در مقیاس بزرگ را تشویق می کند، می تواند ایده ها و بینش های ارزشمندی را در اختیار مدیران تجاری قرار دهد.

وب ۲ همچنین باعث ایجاد برنامه های وب، پلتفرم های خودنشر مانند وردپرس و همچنین سایت های رسانه های اجتماعی شد.

وب ۲ نشان دهنده یک تغییر مهم در نحوه ایجاد، اشتراک گذاری، ذخیره، توزیع و دستکاری اطلاعات دیجیتال است.

نمونه‌هایی از سایت‌های Web 2.0 شامل ویکی‌پدیا، فیس‌بوک، توییتر و وبلاگ‌های مختلف است که همگی نحوه اشتراک گذاری و ارائه اطلاعات را تغییر داده‌ اند.

جنبه اجتماعی اینترنت نیز دگرگون شده است. به طور کلی، رسانه‌های اجتماعی به کاربران اجازه می‌ دهند تا با به اشتراک گذاشتن افکار، دیدگاه‌ ها و نظرات با یکدیگر تعامل داشته باشند. کاربران می توانند برچسب گذاری کنند، به اشتراک بگذارند، توییت کنند و لایک کنند.

ابزارهای Web 2.0 نسبت به نرم افزارهای سنتی ارزان تر هستند و حتی بسیاری از آن ها رایگان است. از آنجا که آنها مبتنی بر وب هستند، تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید یک مرورگر به روز است.

وب ۲ همچنین برای بخش‌ هایی که یا نتوانسته اند خود را با مدل کسب‌وکار مبتنی بر وب جدید تطبیق دهند یا در انجام آن کند بوده‌اند، به شدت مخرب است. خرده‌فروشی، سرگرمی، رسانه و تبلیغات جزو بیشترین آسیب‌ ها هستند.

تفاوت های Web 1.0 با Web 2.0

وب ۲ نشان دهنده تغییرات تجمعی است که از زمان وب ۱ در اینترنت رخ داده است.

تمایز بین Web 1.0 و Web 2.0 چیز واضحی نیست. زیرا هیچ گام گسسته ای از یکی به دیگری وجود ندارد که مانند آنچه از نسخه های نرم افزار انتظار دارید باشد. در واقع، Web 2.0 فقط تغییرات در نحوه تعامل مردم با وب را توصیف می کند.

وب ۱ برای توصیف مرحله اول اینترنت استفاده می شود. در این مرحله، تولیدکنندگان محتوا کم بودند و بیشتر کسانی که از اینترنت استفاده می کردند مصرف کننده بودند.

وب ۲ بسیار پویا است در حالی که وب ۱ ثابت است. صفحات استاتیک نیز نسبت به HTML پویا رایج‌ تر بودند.

Web 1.0 بیشتر برای مرور محتوا است در حالی که 2.0 Web امکان انجام کارهای بیشتری را فراهم می کند

جریان اطلاعات در Web 1.0 خطی است در حالی که در Web 2.0 اینطور نیست.

محتوا در این مرحله از سیستم فایل سرور به جای سیستم مدیریت پایگاه داده می آید.

نمونه هایی از سایت های اینترنتی که به عنوان وب ۱ طبقه بندی می شوند عبارتند از Britannica Online، وب سایت های شخصی و mp3.com. به طور کلی این وب سایت ها ثابت هستند و عملکرد و انعطاف پذیری محدودی دارند.

یکی از متمایزترین ویژگی وب ۲ سرعت تغییر اطلاعات است. در وب ۱، اطلاعات نمایش داده شده روی صفحه اغلب ثابت است و داده ها هر چند وقت یکبار به روز می شوند. با 2.0 Web، اطلاعات بسیار پویا و سرعت به روز رسانی اطلاعات بسیار سریع است. سایت هایی مانند توییتر نمونه ای از پویایی Web 2.0 هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *