وب ۳ (Web 3.0) نسل سوم وب جهانی است، که به عنوان وب معنایی نیز شناخته می شود.

اصطلاح وب معنایی را برنرز لی در سال 2001 ابداع کرد. وب معنایی به شبکه ای از داده ها اشاره دارد که می توانند توسط ماشین ها پردازش شوند.

تفاوت های Web 3.0 با Web 2.0

در حالی که وب ۲ به راحتی ارتباطات و تعامل آنلاین را گسترش داده است، وب ۳ به شخصی سازی، مالکیت جمعی و به اشتراک گذاری محتوا کمک می کند.

برخی از صاحب نظران صنعت بر این باورند، که وب ۲ صرفاً یک مرحله انتقالی بین روزهای اولیه وجود وب جهانی و مرحله تثبیت شده تر وب ۳ است.

وب ۲ و وب ۳ تکرارهای متوالی و پیشرفته تر وب ۱ اصلی مربوط به دهه 1990 و اوایل دهه 2000 را نشان می دهند.

وب۲، نسخه فعلی وب است، که همه ما با آن آشنا هستیم، در حالی که وب ۳ نمایانگر مرحله بعدی وب است. وب ۳ غیرمتمرکز، باز و کاربردی تر خواهد بود.

رشد تصاعدی وب ۲ به دلیل نوآوری های کلیدی مانند دسترسی به اینترنت تلفن همراه و شبکه های اجتماعی و همچنین حضور دستگاه های تلفن همراه قدرتمند مانند آیفون و دستگاه های مجهز به اندروید تقریبا در همه جا است.

وب ۳ از سیستم بلاک چین استفاده می‌ کند. همان مکانیزمی که به بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال کمک می‌ کند تا غیرمتمرکز شوند. همین سیستم به اینترنت اجازه می دهد تا یک شبکه غیرمتمرکز با پشتوانه باشد. در نتیجه، اکنون همه صاحبان وب سایت، چه صاحبان وب سایت های کوچک چه بزرگ دیگر نیازی به وابستگی به سرورهای تحت کنترل شرکت های بزرگ نخواهند داشت.

وب ۳ بر اساس مفاهیم اصلی تمرکز زدایی، باز بودن، و کاربرد بیشتر برای کاربران ساخته می شود.

کلید این تمرکززدایی، فناوری بلاک چین است، که دفتر کل سوابق قابل مشاهده و تأیید را ایجاد می کند که برای هر کسی و در هر کجا قابل دسترسی است.

بلاک چین در حال حاضر زیربنای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال و همچنین تعدادی از فناوری های نوپا است و به شدت با چشم انداز آینده هر چیزی که Web3 وعده می دهد در هم تنیده می شود.

 وب ۳به برنامه های کاربردی آنلاین و وب سایت ها اجازه می دهد تا اطلاعات موجود در وب را دریافت کنند و اطلاعات/داده های جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهند.

ویژگی های وب ۳

برای درک تفاوت های ظریف وب ۳ بیایید به چهار ویژگی مهم آن نگاه کنیم:

وب معنایی به همراه هوش مصنوعی دو سنگ بنای اصلی وب ۳ هستند. وب معنایی به رایانه کمک می کند تا معنی داده ها را به رایانه آموزش دهد و هوش مصنوعی را که می تواند از این اطلاعات استفاده کند را تکامل دهد.

 در نتیجه، تجربه کاربر به سطح دیگری از اتصال تبدیل می شود که از تمام اطلاعات موجود استفاده می کند.

هوش مصنوعی به وب‌ سایت‌ ها اجازه می‌ دهد تا بهترین داده‌ های ممکن را فیلتر کنند و به کاربران ارائه دهند.

در بعضی از سایت ها کاربران می توانند به لیستی از فیلم ها رای دهند. معمولاً فیلم‌هایی با رتبه بالاتر فیلم‌های خوب در نظر گرفته می‌شوند. فهرست‌هایی از این دست به ما کمک می‌کنند بدون بررسی داده‌های بد به داده‌های خوب برسیم.

اما ممکن است گروهی از مردم دور هم جمع شوند و به یک فیلم بی ارزش امتیاز مثبت بدهند و امتیاز آنها را بالا ببرند. هوش مصنوعی می تواند داده های خوب را از بد جدا کند و داده های قابل اعتمادی بدهد.

Web3. 0 آینده توسعه اینترنت را از وب ساده دو بعدی به یک دنیای سایبری سه بعدی واقعی تر تغییر می دهد. طراحی سه بعدی به طور گسترده در وب سایت ها و خدمات در این وب مانند بازی های آنلاین، تجارت الکترونیک، صنعت املاک و غیره استفاده می شود.

این ویژگی ممکن است دور از ذهن به نظر برسد، اما هر احتمالی وجود دارد که تعداد افراد دارای هویت سه بعدی در حال افزایش باشد.

توسعه دستگاه های تلفن همراه و دسترسی به اینترنت، تجربه Web 3.0 را در هر مکانی و در هر زمان در دسترس قرار می دهد. اینترنت دیگر فقط روی دسکتاپ شما مانند Web 1.0 یا گوشی هوشمند شما مانند Web 2.0 نخواهد بود.

3.0 Web را می توان وب همه چیز و همه جا نامید، زیرا بیشتر چیزهای اطراف شما به صورت آنلاین به اینترنت اشیا متصل هستند.

نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرده است که بر اساس آن بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ در حال حاضر نزدیک به 27 میلیارد دلار بر روی آینده اینترنت شرط بندی کرده اند.

مزایا و معایب وب ۳

 مانند هر مقوله دیگر وب ۳ نیز دو جنبه دارد ، یکی خوب و دیگری بد که دانستن آن نیز مهم است. پس بیایید در مورد آن جنبه ها بدانیم و آنها را درک کنیم.

معایب Web 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *