به هر نوع فعالیتی که باعث ایجاد ابهام در تامین بودجه در فرآیند جایگزینی با سایر افراد می شود کوین میکسینگ گویند. با این وجود ترکیب کوین معمولا نشان دهنده ارائه خدمات توسط شخص سومی می باشد. معمولا کسانی که خدمات را ارائه می دهند، کوین های افراد را می گیرند و در مقابل کوین های که هیچ ارتباطی با کوین های ارسال شده ندارند را باز می گردانند. به این گونه سرویس ها میکسر گویند.

البته موضوع امنیت و ناشناخته بودن خدمات کوین میکسینگ متمرکز جای شک و تردید دارد. به خاطر آنکه کاربران هیچ گونه تضمینی در مقابل بازگشت کوین های خود توسط میکسر ندارند. همچنین اینکه اگر هم بازگردانده شوند مسئله مشکل دار بودن یا نبودن آنها نیز مطرح است. نکته ای که در هنگام استفاده از میکسر ها باید توجه کنید این است که این امکان وجود دارد که آدرس های IP و بیت کوین توسط فرد سومی وارد شده باشد و کاربران با این امید که وجه غیر قابل برگشتی دریافت می کنند، از کنترل سرمایه خود دست بر میدارند.

رویکرد جالب توجهی که در تراکنش های کوین جوین وجود دارد این است که باعث ایجاد یک انکار پذیری قابل قبولی می شود. یعنی بعد از کوین جوین هیچ گونه مدرکی در دست نیست که بتواند کاربر را به تراکنش های قبلی خود ربط دهد. اما بسیاری از راه حل های کوین جوین وجود دارد که می تواند جایگزین مناسبی برای میکسر ها باشد. البته این امکان وجود دارد که یک هماهنگ کننده درگیر کار باشد و نیازی به قربانی کردن وجوه کاربران نیست.

کوین جوین چیست؟

گرگوری مکسول ، توسعه دهنده بیت کوین در سال 2013 معاملات کوین جوین را مطرح کرد. او به طور مختصر از چگونگی تشکیل این معاملات و نحوه ی رسیدن به حریم خصوصی گسترده بدون نیاز به تغییری در پروتکل سخت را بیان کرد.

اما کوین جوین یعنی ترکیب ورودی های مربوط به چندین کاربر در یک تراکنش واحد است.

همانطور که می دانید تراکنش های بیت کوین از ورودی و خروجی تشکیل شده است. زمانی که یک کاربر قصد معامله داشته باشد، UTXO های ورودی را می گیرد، نشانه گذاری می کند و خروجی های را مشخص می کند. البته این نکته که هر ورودی به طور جداگانه امضا شده و اینکه هر کاربر می تواند چند خروجی را تنظیم کند، قابل توجه می باشد.

 

یک کوین جوین چگونه کار می کند؟

پس از تنظیم ورودی ها و خروجی ها توسط طرفین معامله، همه ی ورودی ها باهم ترکیب شده و به راحتی می توان گفت که هر خروجی متعلق به کدام کابر می باشد.

اگر فرض کنیم که چهار معامله کننده وجود دارد که می خواهند بین معاملات پیوند ایجاد کنند، آنها یا از طریق یک هماهنگ کننده و یا بین خودشان هماهنگی لازم را انجام می دهند که ورودی وخروجی مدنظرشان اعلام شود.

هماهنگ کننده پس از دریافت کامل اطلاعات و جایگذاری در معامله از شرکت کنندگان می خواهد که نشانه گذاری را انجام دهند. پس از اینکه کاربران امضا کردند دیگر معاملات بدون داشتن اعتبار قابل تغییر نخواهند بود. پس دیگر مشکلی برای برنامه پیش برد هماهنگ کننده با بودجه وجود نخواهد داشت.

 

حریم خصوصی در کوین میکسینگ و کوین جوین

پیاده سازی های کوین جوین ، خود به تنهایی می تواند روش های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل را زیر سوال ببرد. کافی است شما فرض کنید که کوین جوین در موارد بسیاری اتفاق افتاده باشد ولی شما نمی دانید که دقیقا چه کسی خروجی ها را در دست دارد. به مرور با گسترش محبوبیت، اگر در نظر بگیریم که تمامی ورودی ها متعلق به کاربر مورد نظر ما باشد، رشد افزاینده ای  را برای مراقبت از حریم شخصی در اکوسیستم گسترده تر مورد تضعیف قرار می دهد.

اما در سخن پایانی باید بگوییم که خدمات کوین میکسینگ می تواند برای کسانی که اطمینان لازم را به صداقت و روش شخص سوم دارند، راه حلی آسان باشد. در مقابل کسانی که ترجیح آنها به جایگزینی قابل اعتماد و متعهد می باشد، کوین جوین مناسب تر است.

معمولا این روش ها برای کاربران دارای تخصص فنی انجام می گیرد و یا اینکه از نرم افزار هایی که به دنبال حذف مکانیسم های پیچیده هستند ، استفاده می کنند. البته تنها چند نرم افزار باقی مانده است که به دلیل تلاشی که کاربران برای حفظ حریم شخصی انجام می دهند ، محبوبیت خود را حفظ کرده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *