در یک تعریف ساده از سگویت می توان از فرآیندی نام برد که در آن با حذف اطلاعات امضاها از معاملات بیت کوین ، اندازه بلاک در بلاکچین را افزایش می دهد. به این ترتیب فضای خالی ایجاد شده زمانی که قسمت های مشخصی از تراکنش حذف می شوند ، تراکنش های بیشتری را به زنجیره بلوکی اضافه می کند.

سگویت از مخفف عبارت Segregated Witness تشکیل شده است کلمه Segregate به معنی تفکیک و کلمه witnesses  به معنی شاهدان امضای تراکنش ها می باشد در نتیجه کلمه SegWit به معنی تفکیک امضای تراکنش می باشد، سگویت اولین بار توسط فردی به نام پیتر وول در سال 2015 مطرح شد و سپس در سال 2017 برای اولین بار بر روی رمز ارز بیت کوین به اجرا در آمد. سگویت توانست بسیاری از مشکلات بیت کوین را رفع کند و ارز بیت کوین را ارتقا دهد .

همانطور که در مقالات گذشته اشاره کردیم تمام تراکنش های مربوط به رمز ارز بیت کوین روی بلاکچین که مجموعه ای بلاک ها می باشد ثبت می شود. این بلاک با ظرفیت حداکثر 1 مگابایت می تواند تقریبا 2700 تراکنش را در خود جای دهد. این مسئله باعث شده است که مشکلاتی را برای کاربران در نوسانات قیمت ایجاد کند. برای حل این مشکل سگویت وارد کار می شود . بلاک های دارای سگویت برخلاف بلاک های قدیمی که از سگویت برخوردار نبودند (بلاک های لکسی یا قدیمی) ، می توانند بلاک های با حجم حداکثر 4 مگا بایت را ارائه دهند. سگویت که شامل تراکنش های اصلی به علاوه یک بلاک اضافی برای شاهد یا امضای دیجیتال می باشد ، با حذف اطلاعات شاهد در بلاک ها ، فضای اضافی را اشغال نمی کند.

 

مزایای سگویت چیست؟

مخالفان سگویت چه اشخاصی هستند؟

مخالفان سگویت به سه گروه سیاسی ، فنی و ایدولوژیک تقسیم می شوند.

گروهی از افراد اعتقاد دارند که سگویت با شرایطی که هم اکنون دارد نمی تواند وعده های خود را عملی کند. و مشکلات را از سر راه بردارد. یک از مهم ترین بحث های این گروه این است که این میزان از افزایش حجم بلاک ها به اندازه ای نیست که بتواند پاسخگوی تقاضاها و نیاز های روز افزون معاملات کاربران ارز دیجیتال بیت کوین باشد.اگرچه اکثر متخصصان بر روی توانایی بسیار بالای توسعه دهندگان سگویت اتفاق نظر دارند و همچنین موافق انسجام و ثبات این فناوری نیز می باشند. البته ارزیابی درستی صحبت های مخالفان و موافقان سگو‌یت برای افرادی که برنامه نویس نیستند سخت است.

در بین مخالفان بحث تنها به لحاظ فنی خاتمه پیدا نمی کند و با وارد شدن سیاست شرایط پیچیده تر می شود . بسیاری از افرادی که در سگو.یت مشغول به کار هستند توسط شرکتی به نام بلاک استریم دعوت به کار شده اند. راهکار های زنجیره های بلوکی جزو محصول اصلی این شرکت می باشد . افراد زیادی ادعا می کنند که سگویت باعث به وجود آمدن تعارض منافع می شود. دلیل این ادعا این است که آنها معتقدند که توسعه دهندگان تشویق می شوند که با جلوگیری از افزایش حجم بلاک ها ، بتوانند تقاضا برای راهکار های زنجیرهای بلوکی را به طور کاذب افزایش دهند. البته مدرک مهم و مطمئنی برای این ادعا وجود ندارد.

مخالفان ایدئولوژیک در خصوص مخالفت خود با این بروز رسانی اذعان می کنند که این فناوری مقیاس پذیری مناسبی از غیر متمرکز سازی شبکه بیت کوین را ارائه نمی دهد.باید بدانید که این راهکار مشکل بیت کوین شامل ناکافی بودن ظرفیت تراکنش ها  را تنها تا جایی رفع می کند که اجرای راهکار های زنجیره جانبی لایه دوم مانند شبکه لایتنینگ  ممکن شود.

 

چه کسانی از سگویت پشتیبانی می‌‌کنند؟

در حال حاضر سگویت توانسته نظر بسیاری از افراد و شرکت ها ره به خود جلب کند. تا کنون بیش از 100 شرکت به دنبال برنامه های برای پشتیبانی و حمایت از سگویت می باشند.این شکرت ها یا بر روی سگویت کار می کنند یا آن را در فعالیت شرکت خود اجرا کرده اند.

همچنین بساری از افرادی که به نحوی در جامعه ی بیت کوین شناخته شده اند ، مانند آندریاس آنتونوپولوس ، سامسون ماو ، چارلی لی پشتیبانی خود را از سگویت اعلام کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *