گواه اثبات سوزاندن یکی از الگوریتم های مکانیسم اجماعی است که به وسیله یک شبکه بلاکچین اجرا می شود تا اطمینان حاصل شود که همه گره های شرکت کننده در مورد وضعیت شبکه بلاکچین اتفاق نظر دارند. این الگوریتم برای جلوگیری از احتمال ( دو برابر شدن ) رمز ارز اجرا شده است.

اثبات سوختگی از اصل “سوزاندن” سکه های ماینر ها که به آنها حق استخراج می دهد پیروی می کند.

آشنایی با سیستم های اثبات

بلاکچین محل قرار گیری داده اصلی یک رمز ارز است. تمامی اطلاعات مربوط به معاملات در بلاک ها را ، در خود محفوظ نگه می دارد و این بلاک ها به عنوان پایگاه های ذخیره سازی داده های بلاکچین عمل می کنند. یک بلوک فقط زمانی نوشته می شود که گره های بلاکچین در مورد مجموعه ای از تراکنش ها که از آن اطمینان حاصل کرده اند ، به توافق برسند.

با توجه به مستقل و غیر متمرکز بودن شبکه بلاکچین ، این شبکه به یک ساختار خودکار نیازمند است تا مطمئن شود که گره های شرکت کننده فقط در مورد تراکنش های معتبر توافق دارند. این کار مهم به وسیله الگوریتم های مکانیسم اجماع انجام می شود.

گواه ثبات سوزاندن

گواه اثبات سوزاندن (POB) یک ساختار جایگزین است که تلاش می کند مشکل مصرف بالای انرژی توسط یک سیستم POW را رفع کند.

POB به صورت یک سیستم POW بدون اتلاف انرژی معرفی می شود. POB بر این اساس عمل می کند که به ماینرها اجازه می دهد توکن های ارز مجازی را سوزانده و سپس به آنها امتیاز ایجاد بلوک متناسب با میزان سکه های سوزانده شده داده می شود.

ایین استوارت ، مخترع الگوریتم POB ، از یک مقایسه برای معرفی این ساختار استفاده می کند: سکه های سوخته مانند دکل های استخراج هستند. در این مقایسه ، یک ماینر سکه های خود را می سوزاند تا یک معدن استخراج بدست آورد و به قدرت استخراج بلاک ها برسد. هرچه سکه های بیشتری توسط ماینر سوزانده شود ، قدرت استخراج آنها بیشتر خواهد بود.

برای سوزاندن سکه ها ، ماینر ها آنها را به آدرس غیرقابل دسترسی می فرستند. این فرایند انرژی زیادی (به غیر از سکه های سوخته) مصرف نمی کند وباعث اطمینان از فعال و چابک بودن شبکه می شود. با توجه به نحوه اجرا ، ماینرها قادر به سوزاندن رمز ارز های رایج مانند بیت کوین هستند. در مقابل ، آنها به عنوان پاداش ، ارز رمزنگاری شده ی بلاکچین را بدست می آورند.

همچنین می توان تراکنش هایی که باعث سوزاندن سکه ها می شود، به شبکه ارسال کرد ، تا سایر کاربران بتوانند بلاک شما رابسوزانند و همچنین می توانید تراکنش های سایر کاربران را برای اضافه کردن آنها به بلوک خود انجام دهید. در اصل ، همه این فعالیت های  مربوط به سوزاندن ، شبکه را فعال نگه می دارد و کاربران برای فعالیت های خود (هم سوزاندن سکه های خود و هم سوزاندن سکه های دیگران) پاداش می گیرند.

جهت جلوگیری از ناعادلانه بودن مزایا برای کاربران اولیه ، سیستم POB ساختاری را اجرا کرده است که در آن با سوزاندن دوره ای سکه ها باعث حفظ قدرت استخراج می شود. هر بار که یک بلوک جدید استخراج می شود ، قدرت سکه های سوخته ،ازبین می رود یا تا حد مشخصی کاهش می یابد. این امر به جز سرمایه گذاری اولیه ، فعالیت منظم ماینر ها را گسترش می دهد . برای حفظ مزیت رقابت ، ممکن است ماینر ها به طور دوره ای با پیشرفت تکنولوژی در تجهیزات بهتر سرمایه گذاری کنند.

 

نمونه ای از گواه اثبات سوزاندن

اجرای POB به صورت سفارشی در شبکه ها انجام می شود. به عنوان مثال ، Slimcoin ، یک شبکه ارز مجازی که از POB استفاده می کند ، به یک ماینر امکان این را می دهد تا سکه هایی را بسوزاند که نه تنها به آنها امتیاز رقابت برای بلوک بعدی را می دهد بلکه به آنها این امکان را می دهد که در مدت زمان بیشتری بلوک ها را دریافت کنند.

در اصل ، اجرای POB Slimcoin شامل سه ساختار است: POW ، POS و مفهوم اصلی POB. فرایند سوزاندن سکه ها از POW شروع می شود، هرچه تعداد سکه  رمز ارز بیشتری سوزانده شود ، شانس بالاتری برای استخراج  به وجود می آید ، بنابراین POS را تضمین می کند و در آخرکل تابع از مفهوم POB پیروی می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *