گواه اثبات فعالیت POA یک الگوریتم اجماع بلاکچین است که در رمز ارزهای دیجیتال و سیستم های شبیه به آن استفاده می گردد. همچنین از این الگوریتم برای اطمینان از حقیقی بودن تمام تراکنش انجام شده در بلاکچین و همچنین اطمینان از رسیدن به اتفاق نظر بین همه استخراج کنندگان استفاده می گردد. در حقیقت POA  ترکیبی از دو گواه اجماع بلاکچین دیگر است که آن دو ، الگوریتم اثبات کار POW  و الگوریتم اثبات سهام POS هستند.

به بیام دیگر PoA  کوششی برای ترکیب بهترین فاکتور های الگوریتم های PoW  و POS می باشد. پروسه استخراج مانند یک سیستم الگورتیم اثبات کار آغاز می شود اما بعد از استخراج بلاک جدید، سیستم تغییر شکل داده تا شبیه یک سیستم الگوریتم اثبات سهام گردد.

بررسی عمقی گواه اثبات فعالیت

بررسی عمقی گواه اثبات فعالیت

بیت کوین از الگوریتم اثبات کار بهره می برد که یک ویژگی بخصوص این گواه این است که با سپری شدن زمان میزان سختی مایینیگ را افزایش می دهد. این شیوه همچنین امکان هک شدن شبکه را به شدت کاهش می دهد ، ولی باید از توان محاسباتی زیادتری استفاده شودکه در عمل باعث افزایش مصرف انرژی و سایر هزینه ها و همچنین استهلاک سخت افزار می گردد.

به وسیله سیستم الگوریتم اثبات کار یک ماینر قادر است تا معاملات را براساس مقدار کار موثری که در گذشته در بلاکچین انجام داده اند استخراج یا اعتبارسنجی نماید. همانگونه که هزینه های مصرف انرژی و استهلاک سخت افزار افزایش می یاید، در نتیجه افزایش سختی استخراج در شبکه های اثبات کار، سیستم گواه اثبات سهام را به عنوان یک گزینه جایگزین انتخاب می کند.

فرآیند استخراج در سیستم POA

در الگوریتم اثبات فعالیت پروسه استخراج همان شیوه ای را آغاز می کند که در پروسه الگوریتم اثبات کار وجود دارد و ماینر های مختلف تلاش می کنند با یک توان محاسباتی بالاتر از همدیگر پیشی بگیرند و یک بلوک جدید پیدا کنند.هنگامی که یک بلوک جدید ایجاد می شود ، سیستم به الگوریتم اثبات سهام تغییر می یابد و بلوک تازه پیدا شده فقط شامل یک تیتر و آدرس کارمزد استخراج کننده است.

بر طبق جزئیات عنوان، یک گروه تصادفی جدید از شبکه بلاکچین انتخاب می گردند که آن ها باید بلاک جدید را تایید کنند.هر میزان که کاربر اعتبار سنج مقدار مالکیت بیشتری داشته باشد، شانس بالاتری برای انتخاب به عنوان تایید کننده دارد. زمانی که همگی اعتبار سنج ها بلوک تازه ایجاد شده را تایید می کنند، وضعیت یک بلوک کامل را به دست می آورند که توسط شبکه شناخته شده و به بلاکچین اضافه می گردد و تراکنش ها در آن ثبت می شود.

در حالتی که برخی از تایید کنندگان انتخاب شده برای تایید بلاک برای تکمیل در دسترس نبوده باشند، پروسه به بلاک برنده بعدی انتقال می یابد که گروه جدیدی از اعتبار سنج ها به طور شانسی انتخاب می گردند (بسته به  حجم کوین آن ها) این پروسه ادامه می یابد تا وقتی که یک بلاک برنده ، تعداد مورد نیاز تایید کننده را دریافت کند و به یک بلاک کامل تبدیل شود. هزینه ها و کارمزد های ماینینگ در بین ماینر ها و تایید کنندگان مختلف تقسیم می گردد.

از آنجا که سیستم الگوریتم اثبات فعالیت ترکیبی از الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام بوده و به علت استفاده نسبی از هر دو الگوریتم مورد انتقاد قرار گرفته است.در مرحله اثبات کار  هنوز به انرژی زیادی برای استخراج بلاک ها نیاز دارد و احتکارکنندگان کوین هنوز شانس بالاتری برای قرار گیری در جمع تایید کنندگان و جمع آوری کارمزد بیشتر دارند.

مثالی از گواه اثبات فعالیت

دیکرد معروف ترین رمز ارزی است که از ساختار اجماع گواه اثبات فعالیت  بهره می برد ؛ در این رمز ارز دیجیتال بلاک ها حدودا هر 5 دقیقه تولید می شوند. پروسه استخراج برای دیکرد با گره  ها شروع شده و به دنبال راه حلی برای یک مسئله ی رمزنگاری با میزان سختی شناخته شده برای ایجاد یک بلاک جدید است که تاکنون این پروسه شبیه به یک سیستم گواه اثبات کار است.پس از یافتن پاسخ در شبکه منتشر می شود و سپس شبکه پاسخ را تایید می کند که در این مرحله، سیستم به گواه اثبات سهام تبدیل می شود.

هرچه یک گره دیکرد بیشتر استخراج کند، شانس انتخاب آن ها برای رای گیری در بلوک بیشتر است (در بلاکچین دیکرد صاحبان کوین بلیط هایی بدست می آورند که در ازای ماینینگ دیکرد به آنها حق رای می دهد). 5 بلیط به طور شانسی از استخر بلیط ها انتخاب می شوند که اگر به طور حداقل 3 از 5 رای مثبت برای تایید بلوک (مثبت) داشته باشد، به طور دائمی به بلاکچین اضافه می گردد و هم استخراج کنندگان و هم رای دهندگان با دیکرد کارمزد می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *