استقبال سرمایه گذران از بیت کوین در سرتاسر جهان باعث وضع مقررات سختگیرانه ای توسط برخی از دولت ها شده است. موفقیت بیت کوین باعث افزایش استقبال کنندگان از این رمز ارز شده و باعث ابداع صد ها ارز جدید رمزنگاری شده و استارت آپ های مبتنی بر فناوری بلاکچین گردید.با وجود همه حواشی و هیاهو های پیرامون بیت کوین ، بسیاری از سرمایه گذاران هنوز در مورد امنیت سرمایه خود مطمئن نیستند.سوال اساسی این است که اماکن هک شدن رمز ارز ها وجود دارد؟ اگر همچین امکانی وجود دارد، کاربران برای محافظت از سرمایه هایشان چه اقدامی می توانند انجام دهند؟

جلوگیری از هک شدن رمز ارز ها و امنیت بیت کوین

بیت کوین در سال 2009 تحت عنوان  ارز دیجیتال غیرمتمرکز ابداع شد ، به این معنی که توسط هیچ یک از ارگان های دولتی یا وابسته به آن ،همچنین بانک ها کنترل ونظارت نمی شود. تراکنش های پایاپای سرعت رشد رمزارزها را افزایش داده است که بیت کوین پیشتاز این روند بوده است. بلاکچین یک مرکز پردازش عمومی می باشد که در راستای ثبت و تایید این تراکنش ها مورد استفاده قرار میگیرد.موضوع امنیت وجلوگیری از هک شدن رمز ارزها از زمان پیشرفت بیت کوین مسئله مهم واساسی بوده است. از یک طرف ،امکان هک شدن بیت کوین به دلیل پشتیبانی فناوری بلاکچین  عملا امکان ناپذیر است .از آنجا که  این فناوری بلاکچین دائما به وسیله کاربران مورد بررسی قرار می گیرد نفوذ به ساختار آن تقریبا غیر ممکن است.

ازسوی دیگر ، دشواری هک کردن بیت کوین الزاما نوید یک سرمایه گذاری مطمئن را نمی دهد. پتانسیل مخاطرات امنیتی هنوز مراحل مختلف تراکنش ها را تهدید می کند.

کیف پول و روند معامله

بیت کوین در کیف پول ذخیره و از طریق صرافی های رمز ارز مانند Coinbase معامله می گردد . مخاطرات امنیتی ذاتی متفاوتی در این روند وجود دارد. توسعه دهندگان همیشه در حال به روزسانی و بهود امنیت کیف پول می باشند ، اما همیشه اشخاصی وجود دارند که دسترسی غیرقانونی به کیف پول افراد دیگر و سرقت سرمایه های آنها تلاش می کنند.

در روند معاملات ، معمولاً از شیوه شناسایی دو عاملی به عنوان مؤلفه امنیتی استفاده می گردد. یقینا امنیت تراکنشی که نیازمند دسترسی به  آدرس ایمیل یا شماره تلفن همراه است زیاد مطمئن نیست. اگر هکرها به آدرس های ایمیلی یا تلفن همراه شما دسترسی پیدا کنند، آن وقت نفوذ به کیف پول و تراکنش های شما امکان پذیر است.

سرمایه گذاران خرد و همچنین مبادلات عمده رمز ارز ها توسط کلاهبرداران و هکر هایی که به طور گسترده تبلیغ می کنند ،آزار می بینند. بخش عمده ای از این موضوع به علت نوپا بودن این فناوری و کمبود اطلاعات کاربران می باشد.

در حالی که نوپایی رمز ارز ها باعث پویایی و همه گیری استفاده از این شیوه و همچنین باعث رشد بالقوه سرمایه کاربران می شود اما وجود حفره های امینتی باعث شده رعایت اقدامات احتیاطی برای همه کاربران یک امر ضروری تلقی شود.

در سال 2020 نشریه فوربس  تخلفات گسترده ای را در انتشار آنلاین داده هایی شامل اطلاعات شخصی بیش از 270،000 کاربر بیت کوین و ارزهای رمزپایه را افشا کرد. داده های این کاربران توسط هکر های فرانسوی در دارک وب برای فروش قرار داده شد.

بهترین روش برای تامین امنیت سرمایه در کیف پول بیت کوین این است که کلید شخصی خود را در دستگاه یا نرم افزاری که به اینترنت متصل نیست ، یا به صورت غیر دیجیتالی ، مانند یادداشتی روی یک کاغذ در محلی امن ، ذخیره کنید. وقتی کلید شخصی کیف پول شما در جایی ذخیره می شود که به اینترنت اتصال ندارد ، به آن  اصطلاحا کیف پول سرد می گویند. هرچند برخی از کابران که تراکنش های مستمری دارند ترجیح می دهند بیت کوین خود را در یک کیف پول دیجیتال آنلاین نگهداری کنند تا دسترسی به داراییشان راحت تر باشد.

در هر صورت بدون توجه به شیوه نگهداری کلید شخصی ،خطرناک ترین عامل، عنصر انسانی است. کلاهبرداری در زمینه رمز ارزها همزمان با رشد این پول ها در حال افزایش است و کلاهبرداران همواره تلاش می کنند، شما را به اشتراک گذاری کلید شخصی یا اطلاعات حساب خود تشویق دهند. یا از شما بخواهند نصب نرم افزار هایی را بر روی رایانه خود نصب کنید تا از آن طریق اطلاعات شخصی شما را به سرقت ببرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *