با معرفی بیت کوین در سال 2009 دوره جدیدی از رمزارز ها آغاز شد. در حالی بحث در مورد بهترین روش های رمز ارز در میان ارگان های مالی ، نهادهای اجرای قانون و نهادهای نظارتی در سرتاسر جهان مطرح است ، سوالی که در این مورد مطرح می شود این است که: آیا  فعالیت های مربوط به بیت کوین قانونی است یا غیرقانونی؟ پاسخ به این سوال بستگی به مکان فعالیت هر کاربر دارد تا بداند که آیا رمز ارز بیت کوین در کشورش مجوز دارد یا خیر؟

بیت کوین توسط هیچ بانک مرکزی صادر و تأیید نمی شود. درعوض ، توسط رایانه معروف به استخراج طی یک فرایند تولید می شود. بیت کوین علاوه بر اینکه رمزارزی است که با هیچ ارگان دولتی ارتباط ندارد ، یک سیستم پرداخت پایاپای نیز هست زیرا به صورت یک ساز و کار فیزیکی وجود ندارد. به همین دلیل ، بهترین راه برای انجام فعالیت های فرامرزی و بدون کارمزد می باشد.

کشورهایی که مجوز فعالیت رمز ارز بیت کوین را صادر کردند

بیت کوین می تواند به صورت ناشناخته برای انجام تراکنش ها بین کاربران دارای حساب  کاربری ، در هر مکان و زمانی در سرتاسر جهان استفاده شود ، این امکان توجه مجرمان و سازمان های تروریستی را به خود جلب میکند. آنها ممکن است از بیت کوین برای معامله ی کالاهای غیرقانونی مانند مواد مخدر یا انواع سلاح استفاده کنند.هرچند که اخیرا فعالیت مجرمان به دلیل ترس از پیگیری های بیت کوین کاهش یافته است.

اکثر کشورها قانونی بودن بیت کوین را به طور واضح اعلام نکرده اند و ترجیح آنان براین است که سیاست انتظار و بی طرفی را در پیش بگیرند. برخی از کشورها با تصویب برخی قوانین نظارتی ، به طور غیر مستقیم  راضی به استفاده قانونی از بیت کوین شده اند. با این حال ، تا ژوئن 2021 ، السالوادور تنها کشوری است که بیت کوین را به عنوان فعالیت قانونی شناخته است.

ایالات متحده و مجوز رمز ارز

ایالات متحده سیاست کلی مثبتی در مقابل بیت کوین پیش گرفته است و استفاده از این رمز ارز در این کشور مجوز دارد ، هرچند که چندین سازمان دولتی برای جلوگیری یا کاهش معاملات غیرقانونی در استفاده از بیت کوین تلاش می کنند. برند های معتبری مانند Dish Network (DISH) ، Microsoft ، Subway و Overstock (OSTK) از پرداخت با بیت کوین استقبال می کنند. به دلیل ورود این رمز ارز به بازار های ایالات متحده – قانونی بودن آن در این کشور موجه تر شده است.

سازمان اجرای جرایم مالی وزارت خزانه داری آمریکا (FinCEN) از سال 2013 بر روی  بیت کوین نظارت دارد و به کاربران راهنمایی های لازم را می دهد. FinCEN، بیت کوین را نه به عنوان ارز بلکه به عنوان یک تجارت مالی (MSB) تعریف کرده است. این امر آن را تحت قانون امنیت بانك قرار می دهد ، كه طبق آن صرافی ها و کارگزاری ها باید به انجام برخی از مسئولیت ها مانند گزارش ، ثبت نام و نگهداری سوابق متعهد باشند.

کانادا

کانادا مانند همسایه جنوبی خود ، ایالات متحده ، سیاستی کاملاً دوستانه در رابطه با بیت کوین حفظ کرده است. در عین حال اطمینان حاصل می کند که ارز بیت کوین برای پولشویی استفاده نمی شود. خزانه درآمد کانادا (CRA) به بیت کوین به عنوان یک کالا نگاه می کند.این بدان معناست که معاملات بیت کوین به عنوان معاملات خرید و فروش کالا تلقی می شود و درآمد حاصل از آن به عنوان درآمد کسب و کار به حساب می آید. مسئله مالیات به این بستگی دارد که آیا فرد به انجام معاملات می پردازد یا فقط به سرمایه گذاری فکر می کند.

کانادا تراکنش های بیت کوین را جزومشاغل مالی می داند. این امرباعث می شود آنها تحت نظر قوانین مبارزه با پولشویی (AML) قرار گیرند. تراکنش های بیت کوین باید درقسمت تجزیه و تحلیل معاملات مالی و گزارشات کانادا (FINTRAC) ثبت شوند ،گزارش هرگونه معامله مشکوک و عمل به برنامه ها ونگهداری سوابق خاص از جمله وظایف آنهاست.با این حال ، برخی از بانک های بزرگ کانادایی استفاده ازکارت های اعتباری یا نقدی را برای خرید و فروش بیت کوین ممنوع کرده اند.

استرالیا

مشابه کانادا ، استرالیا بیت کوین را نه پول و نه ارز خارجی در نظر می گیرد ، اداره مالیات استرالیا (ATO) آن را به عنوان دارایی برای اهداف مالیات بر سود سرمایه تعیین می کند.

اتحادیه اروپا

در تاریخ 22 اکتبر 2015 ، دادگاه اروپا (ECJ) حکم داد که معاملات بیت کوین به عنوان تأمین خدمات در نظر گرفته می شود و این در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مالیات بر ارزش افزوده معاف است . علاوه بر این ، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا نیز موضع گیری های بیت کوین خود را گسترش داده اند.

در فنلاند ، شورای مرکزی مالیات (CBT) بادر نظر گرفتن بیت کوین به عنوان یک تراکنش مالی ، آن را از مالیات معاف کرده است.در فنلاند با بیت کوین به عنوان یک کالا رفتار می شود و نه به عنوان یک ارز.

سیستم مالی فدرال بلژیک نیز بیت کوین را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده است. در قبرس نیز ، بیت کوین کنترل یا رصد نمی شود.

سازمان اعتبارات مالی (FCA) در انگلستان سیاستی طرفدارانه نسبت به بیت کوین دارد و می خواهد نظام مالی از بیت کوین حمایت کند. بیت کوین تحت قوانین خاص مالیاتی در انگلیس است.

آژانس درآمد ملی (NRA) بلغارستان نیز تحت قوانین مالیاتی موجود خود بیت کوین را حمایت می کند.

درآلمان برای بیت کوین محدودیتی نیست ، اما بسته به اینکه کاربران با صرافی ها ، استخراج کنندگان ، شرکت ها یا اشخاص دیگر معامله می کنند مقدار اخذ مالیات از آنها متفاوت است.

 

السالوادور

السالوادور  تنها کشور در جهان است که بیت کوین را به عنوان فعالیت قانونی مجاز می داند. در ژوئن 2021 ، کنگره این کشور پیشنهاد رئیس جمهوردر مورد پرداخت رسمی بیت کوین تصویب کرد.

 

ایران و مجوز های رمز ارز بیت کوین

سرمایه‌گذاری، خرید یا فروش  یا به طور کلی معاملات بیت کوین در ایران جرم نیست زیرا قوانین ایران در این مورد سکوت کرده اند ، اما استخراج رمز ارز ها و واردات دستگاه های مرتبط با آن مشروط به کسب مجوز از نهاد های قانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *