گواه اثبات زمان سپری شده (PoET)، یک الگوریتم مکانیسم اجماع شبکه بلاکچین است که از اسراف منابع و هدر رفت زیاد انرژی پیشگیری کرده وبه وسیله یک ساختار قرعه کشی منصفانه کارآمدی رویه شبکه را افزایش می دهد.  استفاده از زمان سپری شده تصادفی اساس تصمیم گیری در مورد حق استخراج و مسدود کردن برندگان در یک شبکه بلاکچین قرار می گیرد. با اجرای یک کد مطمئن در یک بستر امن ، الگوریتم PoET از شفاف ترین شیوه ها می باشد.

نکته های اساسی گواه اثبات زمان سپری شده چیست؟

اثبات زمان سپری شده (PoET) یک الگوریتم اجماع است که توسط کمپانیIntel  ابداع شد که شبکه های بلاک چین بر اساس آن می توانند را برای تعیین برندگان بلوک و حق استخراج اقدام کنند.

PoET از یک رویه  قرعه کشی با شانس مساوی برای شرکت کنندگان استفاده می کند همچنین این الگوریتم برای هر گره در بلاکچین زمان انتظار تصادفی در نظر می گیرد.

نخست گره ای که دارای کمترین زمان انتظار است فعال می شود و بلاک را در اختیار می گیرد ، بنابراین قادر است بلاک جدیدی را به شبکه تحویل دهد.

رویه PoET مشابه اثبات کار بیت کوین PoW است اما مصرف انرژی در آن بسیار کمتر است زیرا به پردازش گر های  ماینر اجازه زمان بندی در خصوص صرف توان و … می دهد .

 

درک اثبات زمان سپری شده (PoET)

اثبات زمان سپری شده (PoET) یک الگوریتم مکانیسم اجماعی است که غالبا تصمیم گیری در مورد حق مایینیگ یا برندگان بلاک در شبکه های بلاکچین مجاز را بر عهده دارد. شبکه های بلاکچین مجاز ساختار هایی هستند که پیش از تایید عضویت هر متقاضی احتمالی هویت سنجی انجام می دهند. شیوه یک سیستم قرعه کشی منصفانه در ساختار PoET این است که هر گره از شانس برابر با سایرین برای برنده شدن برخودار باشد.

 

طرز کار  الگوریتم PoET

هر گره در شبکه باید یک در دوره زمانی تصادفی انتخاب انتظار بکشد و اولین گره ای که بتواند زمان انتظار مشخص شده را کامل کند ، پیروز بلاک جدید می شود. در حقیقت برای هر گره در شبکه یک مدت زمان انتظار تصادفی تعیین می شود و برای مدت زمان مشخص به خواب می رود. اولین کسی که بیدار می شود ( یعنی همان گره ای که کمترین زمان انتظار را داشته) یک بلاک جدید را به شبکه متعهد می گردد و اطلاعات لازم را برای تمامی شبکه نظیر منتشر می کند. سپس همین رویه برای کشف بلوک بعدی تکرار می گردد.

 

رویه اجماع شبکه PoET نیاز به مطمئن بودن از دو فاکتور دارد. نخست ، این رویه ضمانت می کند که گره های متقاضی به طور حقیقی مدت را انتخاب می کنند که کاملا تصادفی است و زمان کوتاه تری را که به طور اگاهانه توسط متقاضیان برای برنده شدن انتخاب شده است هرگز اتفاق نیافتد. دوم ، فاکتور مشخص می کند که برنده زمان مشخص شده را به پایان رسانیده.

 

PoET و شرکتIntel

مفهوم PoET در اوایل سال 2016 توسط کمپانی معظم Intel ابداع شد که یک شیوه پیشرفته و برای تحلیل مشکل محاسبات “انتخاب مدیر تصادفی” ارائه می دهد. مکانیسم ریشه دار به نرم افزار ها اجازه می دهد تا کد امن را در یک بستر مطمئن اجرا کنند ، و به شبکه اطیمنان می دهد که هر دو الزام فوق همیشه در آن رعایت می شود.

اینتل در همین رابطه  پشتیان سازمانهای دیگری مانند پروژه لینوکس و IBM ، از Hyperledger Sawtooth است که از مکانیزم اجماع PoET استفاده می کند.

 

مزایای اثبات زمان سپری شده (PoET)

تشابه این روند با روند اثبات کار که در عین حال مصرف انرژی کمتری و کارایی بالاتری را به دنبال دارد از مزایای شیوه اثبات زمان سپری شده می باشد.

همچنین مکانیسم اجرای کد امن در بستر امین شبکه که قابلیت حفاظت در برابر تغییرات احتمالی توسط کاربران را دارد باعث شفافیت بیشتر و در نتیجه محبوبیت بیشتر این روش می گردد.

معایب اثبات زمان سپری شده

پیشرفت های اخیر عملا  باعث نگرانی در مورد استفاده از فناوری هاییIntel’s Guard Extension (SGX)  با اجماع PoET می گردد. اینتل به احتمال زیاد قادر به حل مشکل آسیب پذیری این شیوه خواهد بود ، اما کسب اعتماد عمومی زمان بر است.

همچنین انحصار اینتل در این روش یکی از نقاط ضعف می باشد که در تضاد با اصل عدم تمرکز و عدم نیاز به واسطه در ساختار رمز ارز هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *