گواه اثبات ظرفیت یک روش استخراج جدید است که هم اکنون در رمز ارز ، Burstcoin استفاده می شود. با وجود این ، خیل زیادی از مردم بر این باورند که اثبات ظرفیت یک جایگزین مناسب برای روش های استخراج کنونی است. این روش استخراج بر اساس استفاده از فضای هارد دیسک عمل می کند. چنین روشی مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل اکنون بسیاری از پروژه ها در حال بررسی این روش هستند.

 

هدف  گواه اثبات ظرفیت:

هدف از اثبات ظرفیت شامل موارد زیر است:

-روش اثبات کار یکی از معروفترین روشهای استخراج حاضر است. این روش نیازمند یک ماینر است که از ظرفیت سخت افزار رایانه ای برای حل مسائل توابع هش ریاضی استفاده کند. یک روش هش مهم به نام الگوریتم SHA-256 است برای بیت کوین استفاده می شود. این توابع هشینگ که توابع یک طرفه هستند ،تنها یک راه حل ممکن دارند. این توابع به یک قدرت محاسباتی بلا استفاده برای تعیین ورودی دقیق تابع به منظور دستیابی به خروجی نیاز دارند. تابع هش ، (nonce) را به عنوان یکی از متغیرهای ورودی خود در نظر می گیرد. ماینرها روی nonce تمرکز می کنند تا زمانی که هش مناسب را پیدا کنند. این محاسبه نیازمند استفاده از یک توان پردازش قدرتمند است که تکمیل آن به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد.

-در حالی که الگوریتم اثبات کار ، وقتی بیت کوین یک فناوری تقریبا جدید بود به خوبی کار می کرد ، این شبکه با سرعت روز افزونی رشد کرد، برای حفظ زمان بندی بلاک ها ، شبکه بیت کوین ، سختی را افزایش داد. در نتیجه ، استخراج آنقدر سخت شده است که تنها قدرتمندترین رایانه ها ، که از تراشه های ASIC استفاده می کنند ، می توانند این کار را انجام دهند.

– همچنین آن ها برای حل توابع هش ، به قدرت پردازش و محاسبات زیادی نیاز دارند و هنگامی که ماینر ها موفق به حل مسائل هش نشوند ، انرژی صرف شده در واقع به هدر رفته است.

– در نتیجه ، عملیات مایینگ در مقیاس کوچکتر تأثیر بسیار کمتری رفع گره های بزرگتر بلاکچین خواهد داشت. بنابراین ، نیاز مبرمی به یک روش استخراج جدید وجود دارد که نسبت به PoW انرژی کمتری مصرف کند و امکان عدم تمرکز کافی شبکه را فراهم آورد. اینجاست که مفهوم جدیدی به نام اثبات ظرفیت مطرح می شود.

 

امکانات و ویژگی ها :

ویژگی های ایده ی اثبات ظرفیت به شرح زیر است:

-حتی قبل از شروع استخراج ، نیاز به تخصیص قدرت پردازش و ذخیره سازی هارد دیسک به فرآیند مایینگ وجود دارد. به همین دلیل ، این روش سریعتر از سیستم PoW است.

– اثبات ظرفیت برای تولید یک بلوک فقط به چهار دقیقه نیاز دارد ، اما اثبات کار 10 دقیقه زمان می برد.

– گواه اثبات ظرفیت سعی می کند مساله هش سیستم PoW را حل کند. اگر راه حل ها یا ایده های بیشتری در رایانه وجود داشته باشد ، شانس بیشتری برای برنده شدن در رقابت استخراج دارد.

 

مزایا:

 

معایب :

– تعداد کمی از کاربران از این فناوری استقبال کرده اند.

– فراتر از استخراج رمز ارز ها ، اطلاعات ذخیره شده روی هارد دیسک بی  اهمیت و بی استفاده است. این نشان  دهنده آن است که فضای زیادی وجود دارد که از آن استفاده نمی شود.

– اگرچه استخراج اثبات ظرفیت موانع ورود را کمتر کرده است ، اما کاربران ممکن است هارد دیسک های با فضای بیشتری را خریداری کنند. هیچ چیز مانع از خرید هارد دیسک های بزرگتر و استفاده از آنها برای استخراج بیشتر پول نمی شود.

– اگر مایینگ رواج پیدا کند ، این احتمال وجود دارد که هکرها سعی کنند از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *