امروزه فناوری موجود می‌تواند بسیاری از آنچه را که مديريت و رهبری می‌نامیم، خودکار کند و به رهبران زمان بیشتری برای رهبری بدهد. وقتی صحبت از مدیریت و رهبری به میان می آید، ابتدا باید مردم را برای عصر دیجیتال آماده کنیم.

متأسفانه، در بسیاری از کشورها، سیستم آموزشی هنوز از آمادگی برای حمایت از جامعه جدید فناوری محور فاصله دارد.

میزان تأثیر بلاک چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در مدیریت و رهبری چقدر است؟ چگونه همه ما قرار است با این تغییرات تکنولوژیکی و عملکردی کنار بیاییم؟ آشنایی بیشتر درباره بازی بلاک چین.

نقش بلاکچین در مدیریت و رهبری

مدیران نقش واسطه را ایفا می‌کنند. به‌طوری‌که کارشناسان را با یکدیگر مرتبط می‌کنند و به آنها دستور می‌دهند که چه کاری را انجام دهند. در نتیجه، در جامعه متخصص ما، مشارکت افراد کم است، زیرا هیچ کس برای الهام بخشیدن و توانمندسازی آنها وجود ندارد. به عبارت دیگر جامعه ما با کمبود بی‌سابقه رهبری مواجه است. با توجه به تمام این کاستی‌ها، به نظر می رسد فناوری بلاکچین می‌تواند این مشکلات را برطرف کند، زیرا این دفتر کل توزیع شده و تغییرناپذیر امنیت، تمرکززدایی و شفافیت را فراهم می‌کند.

فناوری بلاکچین در زمینه مدیریت و رهبری به ما این فرصت را می‌دهد که ساختارهای سازمانی سلسله مراتبی را برطرف کنیم، ارتباطات را بهبود بخشیم و همکاری را تقویت کنیم. رهبری موثر ایجاد و اجرای یک چشم انداز با الهام بخشیدن به دیگران برای مشارکت در آن است. برای اینکه رهبران موثری باشیم، باید همکاری و فرهنگ مبتنی بر توانمندسازی را پرورش دهیم.

فناوری بلاکچین با کاهش بوروکراسی، افزایش همکاری و تمرکززدایی اختیار، مدل‌ها و استراتژی‌های کسب‌وکار جهانی را مختل می‌کند. در نتیجه، رهبری بیشتر مبتنی بر اعتماد و هدف مشترک خواهد بود.

در زمینه اقتصاد بلاک چین، یافته‌ها نشان می‌دهد که خلق ارزش با همکاری مستقیم متخصصان با یکدیگر و حذف سلسله مراتب، بازآرایی خواهد شد. این به نوبه خود می‌تواند مدیران را منسوخ کند، زیرا یک زیرساخت بلاکچین اکثر وظایف را خودکار می‌کند. در نتیجه، تنها یک رهبری قوی و عمل محور، سازمان را حفظ می‌کند. این رهبری در عمل شامل برانگیختن است و اعضای سازمان‌ها را رهبری می‌کند تا سهم آنها در زمینه بزرگتر زندگی معنا پیدا کند.

نقش هوش مصنوعی در مدیریت و رهبری

مدیریت و رهبری

هوش مصنوعی نه تنها محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهیم را تغییر می‌دهد بلکه رفتار و رهبری انسان را نیز کاملاً تغییر می‌دهد.

برخی از تصمیمات سطح بالا که توسط افراد در پست‌های کلیدی گرفته می‌شود خواه رهبران سازمان یا کشور تحت تأثیر تکامل هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و غیره قرار گرفته است.

رهبران خردمند نه تنها ارزش اقتصادی حیاتی را خلق می‌کنند و به دست می‌آورند، بلکه سازمان‌های پایدارتر و قانونی‌تر را نیز می‌سازند. آنها بیش از حد معقول، مسئولیت‌پذیر هستند و به وظیفه امانتداری خود یعنی وفاداری و مراقبت نسبت به سازمان و ارزش پایدار بلندمدت آن احترام می‌گذارند. ارزشی که هوش مصنوعی می‌تواند آن را افزایش دهد، فرسایش دهد یا از بین ببرد، بسته به اینکه چقدر عاقلانه هدایت می‌شود.

ربات‌ها نمی‌تواند یک رهبر باشد، اما این بدان معنا نیست که نمی‌‌توانند به توسعه رهبران انسانی کمک کند.

بلکه به فرآیند مدیریت و رهبری بسیار کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر الگوریتم یادگیری ماشینی با داده‌های مناسب تغذیه شود و به درستی آموزش داده شود، می‌تواند تصمیم‌هایی بی‌نهایت دقیقی بگیرد.

الگوریتم‌های یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل پیش‌ بینی‌ کننده برای کمک به مردم برای درک و تفسیر بهتر سناریوها استفاده می‌کند.

روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین روش عملگرایانه ای شود که انسان‌ها فکر می‌کنند و نمی‌تواند همبستگی منطقی ایجاد کند، اما می‌تواند به آنها کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌تر و مبتنی بر داده‌ها را بگیرند.

نقش اینترنت اشیا در مدیریت و رهبری

اینترنت اشیا موج بعدی انقلاب سریع برای شرکت‌ها در سراسر صنایع است. استفاده از فرصت اینترنت اشیا به مجموعه کوچکی از استعدادهای مورد تقاضا و آمادگی در سطح سازمان برای تغییر متکی است.

اینترنت اشیا مزایای بسیار زیادی را نوید می‌دهد و توانایی بهبود کارایی، به دست آوردن بینش جدید، خودکارسازی و فعال کردن مدل‌های تجاری جدید را امکان‌پذیر می‌کند.

با اینترنت اشیا، داده‌ها را می‌توان جمع‌آوری کرد و برای افزودن ارزش به فرآیندها، عملیات، قابلیت خدمات مشتری و عملکرد کلی یک سازمان به کار رود. اما این کار ساده یا آسانی نیست. این امر مستلزم دستیابی به خطوط تجاری و شرکت‌های گسترده است، که به‌طور بالقوه فرآیندهای تجاری، سلسله مراتب، نقش‌ها و مسئولیت‌ها و حتی تغییر فرهنگ کسب‌وکار را مختل می‌کند. توسعه و اجرای این نوع تغییر مستلزم رهبران و تیم‌هایی با مجموعه وسیعی از مهارت‌ها است.

اما پیچیدگی و دوردست بودن اینترنت اشیا ایجاب می‌کند که سازمان‌ها تیمی از مدیران و رهبران بسازند تا بتوانند از پتانسیل اینترنت اشیا در مدیریت و رهبری استفاده نمایند.

بیشتر بدانید : ارتباط بین اینترنت اشیا و بلاکچین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *